Jump to content

Feilsøking dieselpumpe Volvo TD70f - mangler turtall

Stranna

Recommended Posts

Hei, sjøsetting i dag, fortsatt samme problem som i høst. :confused:

Marinisert Volvo TD 70 f uten intercooler.

Kjørte på mitt vanlige 2300 omdr. marsjturtall i høst da motoren plutselig mistet effekt og datt ned på 1800 omdr. som er maks turtall motoren oppnår nå. Etter en del feilsøking i høst var symptomene defekt turbo, denne ble skiftet i vinter.

Ved sjøsetting var problemet der fortsatt.

Motoren går helt jevnt og fint uten røyk opp til 1800 omdr. så vil den ikke mer. Turtaller ligger stabilt på 1800 ved full gass, ingen jaging eller røyk.

-Dieselfiltrene er skiftet og motoren får diesel som den skal.

-Innsugingsslange til manifoil og manifoil er uten lekkasjer.

-Motoren har ikke luftfilter.....

-Motoren får full gass

Min mistanke går til Bosch pumpen som har vakuum, rettere sagt trykkføler, fra innsugingsmanifoilen. Det går et rør fra innsugingsmanifoilen til dieselpumpen montert rett over kaldstartanordningen. Kan det her være en feil i dieselpumpen? På meg virker det som om pumpen tror at motoren ikke får turbotrykk, og dermed ikke leverer diesel siden eksosen er helt uten røyk.

Andre ideer mottas med takk.

Jeg er ikke på nettet i morgen, kan evt. svare på sp.m. på søndag :-)

• 2 uker senere...

Løfter denne opp igjen. Noen som har peiling?

- Har sjekket dieseltilførselen. Denne skal være OK med nye filtre osv.

- Jeg har ikke funnet noen sil på fødepumpen som evt. kunne være tett. Kan fødepumpen likevel levere for lite diesel?

- Jeg har ikke funnet lekkasje på innsugingssiden mellom turbo og manifoil.

- Jeg har skiftet membran på turbotrykksføleren på dieselpumpen. Får omtrent 100 omdreininger mindre når denne er koblet fra og hullet i manifoilen er plugget.

-Jeg får >3000 omdreininger i rusningsturtall.

Ingen svartrøyk av motoren, men den mangler 700 omdreininger. Dette oppsto plustselig da jeg kjørte båten i høst...

Har noen tips om andre ting jeg kan se etter for å få de 700 omdreiningene jeg mangler?

• 3 uker senere...

Hadde noe av samme feilen på min 41A motor.leverte pumpa til Vestfold Elektro Diesel

De hadde den i benken for sjekk og de fant feil på Diesel pupe regulatoren og nød stoppen.etter dette blei pumpa montert og fikk da riktig

turbo trykk i gjen og turtallet blei riktig.

Kan trykkt anbefale dette firma raskt og bra utført arbeid

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...