Jump to content

Ford sabb 2728T, oljefilter sitter bom fast

Larvik

Recommended Posts

Det kan være to typer filter på disse motorene. Enten en insats, eller spin-on. Det går også an å bygge om til spin-on. Regner det for ganske sikkert at det er et spin-on filter det er snakk om her. De kan sitte noe helt j¤#¤lig. Tror neppe det nytter med hammer og meisel. Det beste er å holde trykket over tid. Da slipper som regel gummipakningen etterhvert. Men en må bruke krefter, det er sikkert.

Denne fra bilextra

tang.jpg

gir seg ikke der alle andre gir tapt. Og om den glipper - ja da er det bare å stramme bolten enda litt. Bolten gir bra moment å skyve på. Det beste jeg har funnet - når andre tenger, reimer og kjeder glipper. Her er det bare å stramme. Den delen som ikke er metall bøyle vil til slutt presse inn i filterets side - og da glipper det i alle fall ikke - men presses det for langt inn går det jo hull og blir grisete. Bolten strammer båndet og går selv ikke inn i filteret - men det er den metalldelen der metallbåndet strammes opp som presser mot filteret.

Etter denne kom i hus har det aldri tatt mer enn 20 sekunder å løsne selv det vanskeligste filter - også på ford motorer som jeg har hatt i den siste båten :smiley: Anbefales!

Kommer det ikke, er det skrujernet gjennom filtret, og skru, som sisste utvei.

Dette må være en myte! - På et filter som sitter skikkelig fast funker det garantert ikke - ikke for meg ihvertfall - blir bare klin (du vrir skrutrekkeren gjennom filterblekket uten å komme noen vei). Får du skikkelig tak på det med godt moment og holder momentet oppe over litt tid vil filteret komme sakte men sikkert..

Redigert av dante (see edit history)

To skruer du løser med 15mm pipe om eg husker rett. Så tar du heile holderen til filteret og allt med deg ut av båten og sett det i en skrustikke eller finn slegga og knus hele ....

KD har nye filter-holdere til under 500kr :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Endelig så fikk jeg løs filteret, eneste som fungerte var tang med kjede. Måtte låne av en rørlegger for å få stor nok dimensjon på kjede. T

Er egentlig litt rart at det satt så fast siden det ble skrudd på med håndkraft. Vel, uansett så er det av. Takk for innspill.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...