Seasu Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Prøv med kjede+forlenger og jevt drag. I værste fall går det å sage gjennom filteret og rive det i biter med vannpumpetang+avbiter/platesaks.(siste løsning) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Det kan være to typer filter på disse motorene. Enten en insats, eller spin-on. Det går også an å bygge om til spin-on. Regner det for ganske sikkert at det er et spin-on filter det er snakk om her. De kan sitte noe helt j¤#¤lig. Tror neppe det nytter med hammer og meisel. Det beste er å holde trykket over tid. Da slipper som regel gummipakningen etterhvert. Men en må bruke krefter, det er sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Denne fra bilextra gir seg ikke der alle andre gir tapt. Og om den glipper - ja da er det bare å stramme bolten enda litt. Bolten gir bra moment å skyve på. Det beste jeg har funnet - når andre tenger, reimer og kjeder glipper. Her er det bare å stramme. Den delen som ikke er metall bøyle vil til slutt presse inn i filterets side - og da glipper det i alle fall ikke - men presses det for langt inn går det jo hull og blir grisete. Bolten strammer båndet og går selv ikke inn i filteret - men det er den metalldelen der metallbåndet strammes opp som presser mot filteret. Etter denne kom i hus har det aldri tatt mer enn 20 sekunder å løsne selv det vanskeligste filter - også på ford motorer som jeg har hatt i den siste båten Anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 husk å skru riktig vei :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
jonn Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Du må holde press på det en stund, kommer ofte da. hva med forlenger. Kommer det ikke, er det skrujernet gjennom filtret, og skru, som sisste utvei. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Her er verktøyet: Sitér dette innlegget Link to post
Larvik Svart 24.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Takk for mange gode råd og innspill, skal prøve samtlige imorgen!! gir en tilbakemelding på hva som fungerte (forhåpentligvis) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 (redigert) Kommer det ikke, er det skrujernet gjennom filtret, og skru, som sisste utvei. Dette må være en myte! - På et filter som sitter skikkelig fast funker det garantert ikke - ikke for meg ihvertfall - blir bare klin (du vrir skrutrekkeren gjennom filterblekket uten å komme noen vei). Får du skikkelig tak på det med godt moment og holder momentet oppe over litt tid vil filteret komme sakte men sikkert.. Redigert 24.April.2009 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Hvis ikke skrujernsmetoden holder, da er det ihvertfall på tide å tenke seg om hvor mye en trekker til når man monterer filteret. Det er mere enn nok å bruke handkraft. Og veldig smart å kline litt olje på pakningen først. Per Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Holde kraften over tid............Det er slik en greier å flytte tonnevis av båt på vann med bare tommelen også. Per.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 To skruer du løser med 15mm pipe om eg husker rett. Så tar du heile holderen til filteret og allt med deg ut av båten og sett det i en skrustikke eller finn slegga og knus hele .... KD har nye filter-holdere til under 500kr Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Larvik Svart 26.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Endelig så fikk jeg løs filteret, eneste som fungerte var tang med kjede. Måtte låne av en rørlegger for å få stor nok dimensjon på kjede. T Er egentlig litt rart at det satt så fast siden det ble skrudd på med håndkraft. Vel, uansett så er det av. Takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.