Lars Hansen Startet 24.April.2009 Link til dette innlegget Startet 24.April.2009 Hei, Er det noen som har mål på vannlinjen for Saga 27? Båten har 60hk Ford 4syl, hydraulisk gear og 2 x 180ltr dieseltanker. Har skrapt den ren under, og hadde vært greit å få den nogenlunde riktig med ny bunnbehandling. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.April.2009 Link til dette innlegget Svart 24.April.2009 Det tviler jeg på finnes, og det er jo helt avhengig av hvor tungt båten er lastet. Min Saga 27 er etter hvert så mye lastet at jeg har hevet vannlinjen nesten 10 cm. Så har du ikke en gammel skittrand som marker vannlinjen, får du vente til du får båten på sjøen og merke opp da. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars Hansen Svart 25.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Ja det er nok den beste løsningen det, men de skal jo ha 1000,- spenn for å sette den ut... Da stoler jeg vel heller på at den gamle vannlinjen er sånn nogenlunde riktig, men det kan nok Hebbe svare på? Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Båten har 60hk Ford 4syl, hydraulisk gear og 2 x 180ltr dieseltanker. Det var da voldsomt til tankkapasitet, nesten det samme som jeg har på min 29 med 221hk. Er det vanlig med så store tanker på Saga 27? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Ja, i hvert fall på nyere modeller. På de eldste var det en vanntank på den ene siden, og diesel på den andre. Dette ble endret ganske tidlig (på 70-tallet?) til to stk 180liter dieseltanker, en på hver side. Vanntanken ble det funnet plass til under dørken i salongen. Den er på 140 liter. Og det er herlig med stor dieselkapasitet. Vi drar fint på 4 ukers ferie fra Son og nesten til Göteborg og tilbake på en fylling. Godt å slippe å fylle dyr diesel i Sverige. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Steinsvigen Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Det var da voldsomt til tankkapasitet, nesten det samme som jeg har på min 29 med 221hk.Er det vanlig med så store tanker på Saga 27? Jeg også har to tanker på 180 liter :-) Saga 27 ac 1978 mod og ein vanntank på ca 150 liter under salong bordet . Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
litt peiling Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 bruk den gamle vannlinja. Slip/matt 5-10 cm høyere enn den gamle og legg på bunnstoff. Penere med bunnstoff 10cm over vannet enn en grodd vannlinje Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 26.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 bruk den gamle vannlinja. Slip/matt 5-10 cm høyere enn den gamle og legg på bunnstoff. Penere med bunnstoff 10cm over vannet enn en grodd vannlinje Vi har alle forskjellige meninger, men det er ihvertfall ikke noe pent i mine øyne... Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Låner denne tråden litt jeg......... Jeg skal "heve"vannlinjen på min,men sitter bunnsmurningen på det glatte skroget eller må det pusses/behandles først? Hva gjør jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Teip opp ny vannlinje, matt ned gelcoaten, avfett/vask med aceton, 3-4 strøk med 2 komponent epoxyprimer. Etter siste strøk med primer, vent maks 1-2 timer og legg på første strøk med bunnstoff. Avslutt deretter med 1 strøk til. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Hebbe Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Da stoler jeg vel heller på at den gamle vannlinjen er sånn nogenlunde riktig, men det kan nok Hebbe svare på? Heisan... Vannlinjen var bra mens jeg hadde båten, så jeg vil valgt å beholde den som den var. Den var ikke for høy i forhold til vannet, ville i allefall ventet en sesong med å heve den. Hebbe Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Lars Hansen Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Heisan... Vannlinjen var bra mens jeg hadde båten, så jeg vil valgt å beholde den som den var. Den var ikke for høy i forhold til vannet, ville i allefall ventet en sesong med å heve den. Hebbe Fint det, da beholder jeg den som den er i første omgang. Den skal vel også flyte litt høyere i saltvann enn i ferskvann også, selv om det sikkert er ubetydelig... Kan også si at jeg måtte bytte dieselpumpa, den gamle hadde frosset i stykker. Fant heldigvis en Courier på en Opel-skrot i området her. Han skulle bare presse den, så jeg fikk den til en meget gunstig pris, kr 200,- med dynamo, innsprøytingsdyser og glødeplugger inkludert Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Kan også si at jeg måtte bytte dieselpumpa, den gamle hadde frosset i stykker. Fant heldigvis en Courier på en Opel-skrot i området her. Han skulle bare presse den, så jeg fikk den til en meget gunstig pris, kr 200,- med dynamo, innsprøytingsdyser og glødeplugger inkludert Godt at det ikke var mere, billig var det også..... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Lars Hansen Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Han lader ikke heller, men jeg fikk jo med dynamo også, så det ordner seg nok det også:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.