Jump to content

Saltvannskjølte motorer, hvor varme kan de kjøres?

Madriel

Recommended Posts

Uten å kunne dokumentere det, mener jeg å ha hørt 67 grader.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Mener også å ha hørt det , på en annen side begge mine tidligere båter var utstyrt med 80 graders termostater på henholdsvis mercruiser 7,4 liter og 5 liter bensiner uten varmevekslere, 7,4 literen skal jeg ikke banne rundt (var 91 modell, så mange klåfingrede kan ha rotet med denne gjennom tidenes løp), men 5 literen var levert orginalt med denne termostaten, Kanskje den var tenkt gående i ferskvann :confused::sailing:

Jeg havde en forrige båd med VP 4,3 liters V6 benzinmotor, og skiftede termostat i den. Den nye var blevet ændret i forholdd til oprindelig og temperaturen var steget fra 60 til 72 grader. VP forhandleren sagde det var en ændring volvo havde lavet, reservedels nummeret var det samme. Motoren gik væsentligt bedre i tomgang med varmere termostat. Saltkrystaller? - jeg solgte båden 6 mdr efter og overlod de bekymringer til den nye ejer.

René.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...