litt peiling Startet 24.April.2009 Del på Facebook Startet 24.April.2009 (redigert) Grimstad - Skjeberg.....Hvor langt? og hvor lang tid? Mars fart 15-18 knop. Redigert 24.April.2009 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 Hvis jeg ikke husker feil er det rundt 80 nautiske mil. Hvis du ligger i 15 knop hele veien tilsvarer det ca 5,5 timer (kan ikke ligge i 15 knop hele veien). Jeg brukte (tror jeg) ca 15 timer effektiv gange med min Nidelv 24 da jeg hentet den i Skjebergkilen og hjem til Fevik. (Grimstad øst). Tar det bare på hukommelsen: Har ikke loggen her... Hvis det er mye bølger/ vind og du ønsker å ta en rolig start med båten (hvis den er ny og ukjent for deg), er det nydelig å gå inn Nidelva (mellom Fevik og Arendal) og gå innakjærs. Passér Arendal og fortsett gjennom Tromøysund til du kan ta innaskjærs mot Lyngør. Du kommer da ut i åpent hav ved Lyngør (rett ved Risør). Derfra er det åpent strekke nesten hele veien. (Kan gå på baksiden av Færder osv, men det er jo ikke så mye å hente på det da...) Bunkring kan foretas i Grimstad, Arendal, Tvedestrand, Risør, Kragerø osv. Husk å gå langt nok ut ved Rakkebåene hvis du ikke er godt kjent der (Stavern). Vi tok strekket i "hui og hast" med våre ca 6 knop Vi hadde temmelig ruskete vær og stampet hjem. La oss i le på utsiden av Fredrikstad for å vente på bedre vær neste morgen. Dro ut mot Færder dagen etter. Hadde ikke gjort det som ferietur, men vi var på transportetappe... Tips: Husk å sjekke dieselfilter før du tar en nye bruktbåt på den turen. Hvis mulig inspiser også bunn i diseltank. - Vår båt stoppet heldigvis ikke på den turen, men på neste tur. Til tross for full service ved marina, hadde ikke tanken blitt sjekket - og en frisk bris noen dager senere sørget for så mye skvulping at dieselslangen tettet seg... - Ble litt ubehagelig og intens jobbing da vi var veldig nære land... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
litt peiling Svart 25.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2009 Takker for flott svar, pesolse02 Vi er godt kjent fra Risør og opptil oslo Takk også for tips om kjørerute. Ikke ukjent båt, tankene skal være rengjorte ifjor høst. Og det skal være nye filtre på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Trekker opp tråden igjen: Nautiske mil: Grimstad til Risør ? Risør til Stavern ? Stavern til Skjeberg ? Noen ? Hva kan kjøpes for å finne disse avstandene? Hadde en bok i forrige båten, hvor disse avstandene var oppgitt. Men husker ikke hvilken bok det var Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Burde jeg visst. Jeg bruker fremdeles gode gamle papirkart, og der har jeg nettopp regnet ut disse avstandene da jeg tok motsatt vei for 2 år siden. Kartene ligger sikkert ibåten nå (som står i oppplag). Hvis du bare skal i transportetappe, hadde jeg nok valgt å gå Risør - Skjeberg i ett strekk. Mindre bølger der enn om du går inn ved Stavern. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bjornas Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Kan du ikke måle selv på sjøkartene? Prøv "avansert visning" på kart.kystverket.no. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
jada Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Finn frem kartene og en passer. Hvert minutt i skalaen på høyre side i kartet er lik 1 nautisk mil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.