Jump to content

Hvor lang tid? Grimstad - Skjeberg

litt peiling

Recommended Posts

Hvis jeg ikke husker feil er det rundt 80 nautiske mil. Hvis du ligger i 15 knop hele veien tilsvarer det ca 5,5 timer (kan ikke ligge i 15 knop hele veien).

Jeg brukte (tror jeg) ca 15 timer effektiv gange med min Nidelv 24 da jeg hentet den i Skjebergkilen og hjem til Fevik. (Grimstad øst). Tar det bare på hukommelsen: Har ikke loggen her...

Hvis det er mye bølger/ vind og du ønsker å ta en rolig start med båten (hvis den er ny og ukjent for deg), er det nydelig å gå inn Nidelva (mellom Fevik og Arendal) og gå innakjærs. Passér Arendal og fortsett gjennom Tromøysund til du kan ta innaskjærs mot Lyngør. Du kommer da ut i åpent hav ved Lyngør (rett ved Risør).

Derfra er det åpent strekke nesten hele veien. (Kan gå på baksiden av Færder osv, men det er jo ikke så mye å hente på det da...)

Bunkring kan foretas i Grimstad, Arendal, Tvedestrand, Risør, Kragerø osv.

Husk å gå langt nok ut ved Rakkebåene hvis du ikke er godt kjent der (Stavern).

Vi tok strekket i "hui og hast" med våre ca 6 knop :lol:

Vi hadde temmelig ruskete vær og stampet hjem. La oss i le på utsiden av Fredrikstad for å vente på bedre vær neste morgen. Dro ut mot Færder dagen etter. Hadde ikke gjort det som ferietur, men vi var på transportetappe...

Tips:

Husk å sjekke dieselfilter før du tar en nye bruktbåt på den turen. Hvis mulig inspiser også bunn i diseltank. - Vår båt stoppet heldigvis ikke på den turen, men på neste tur. Til tross for full service ved marina, hadde ikke tanken blitt sjekket - og en frisk bris noen dager senere sørget for så mye skvulping at dieselslangen tettet seg... - Ble litt ubehagelig og intens jobbing da vi var veldig nære land...

:lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 4 uker senere...

Trekker opp tråden igjen:

Nautiske mil: Grimstad til Risør ?

Risør til Stavern ?

Stavern til Skjeberg ?

Noen ?

Hva kan kjøpes for å finne disse avstandene? Hadde en bok i forrige båten, hvor disse avstandene var oppgitt. Men husker ikke hvilken bok det var :nonod:

Burde jeg visst. Jeg bruker fremdeles gode gamle papirkart, og der har jeg nettopp regnet ut disse avstandene da jeg tok motsatt vei for 2 år siden. Kartene ligger sikkert ibåten nå (som står i oppplag).

Hvis du bare skal i transportetappe, hadde jeg nok valgt å gå Risør - Skjeberg i ett strekk. Mindre bølger der enn om du går inn ved Stavern.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...