Jump to content

Hvordan trimme Mercruiser D4.2L / 220hp ?

itsa69corvette

Recommended Posts

Ønsker å vite om noen har erfaring med å hente litt mer HK ut av en Mercruiser D4.2l / 220hp, el. lignende motor. Denne motoren har jo mekanisk dieselpumpe, og ingen elektronikk, men har en liten umbraco stilleskrue på både wastegate & dieselpumpe.

Orginalt lader turboen 1,2-1,3 bar. Dette fant jeg ut ved å kople en mekanisk trykkmåler på røret mellom intercooleren og wastegaten.

Skulle tro å håpe at man bare trenger å øke ladetrykket litt, sammen med dieselmengden, og vips så har man f.eks 250hk og noen ekstra NM.

(Primært er det mer NM som er interresant, da det først og fremst er snakk om å få båten hurtigere i plan. Toppfarten er ok.)

Men er det noen der ute som allerede har prøvd dette, og som jeg kanskje kan høste litt erfaring fra ???

Redigert av itsa69corvette (see edit history)

Har hørt at kyndige har gjort dette, skru på wastegate for mer trykk og "unbrako" for mer diesel.

Men det er vel fordel å vite eksakt hvordan det gjøres.

Om man bare skal øke diesel mengden, kan man skru til det ryker hvitt og så skru litt tilbake.

Vet ikke hvordan dette fungerer uten å øke trykket, men det er ofte gjort av hobby mekanikere.

Du beste er å kontakte et firma med diesel motorer og Mercrusier som speialitet og be om å få det utført.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

• 2 uker senere...

Mercruiser 4,2L 200hk og 220hk er samme motorer.

200 hk utgaven har "nedjustert" diesel pumpen.

Har man f.eks 220hk motor kan denne "settes" opp til 240 hk uten problem.

På de nye Cummins bruker man en pc og "justerer" parametre der. 100 hk mer tar ikke lang tid å får til.

• 8 år senere...

Inntil jeg hadde funnet "den skruen" som gir motoren tilsvarende mer kjøling ville jeg tenkt meg om...

Chris284 skrev On 7.5.2009 at 12.29:

Mercruiser 4,2L 200hk og 220hk er samme motorer.

200 hk utgaven har "nedjustert" diesel pumpen.

Har man f.eks 220hk motor kan denne "settes" opp til 240 hk uten problem.

Slike uttalelser må jeg si er modige:  "uten problem".....

Grunnen til at jeg har nevnt dette, er at mine to motorer på 220hk ble justert opp 10% av Mercruiser forhandler da de ble levert nye.

pga det stod på kvitteringen at det var gjort snakket jeg med en spesialist på diesel pumper på et Bosch verksted

og mekaniker sier at man kan skru "opp" 10% uten "problem", man må og justere så maks turtall ikke overstiges.

Og det har gått bra.

På 200hk motoren f.eks er det annen pumpe og dyser, så der er det ikke bare nedjustert på selve pumpen..

Flere jeg kjenner har utført dette og man får en litt bedre akselerasjon, men ikke nødvendigvis høyere toppfart.

Motorene opp til 250 hk, såvidt jeg husker har ikke underspyling på stemplene og derfor er det bare er snakk om 10%

eller ca 20 hk mer.

Om man skrur opp mer uten å vite hvor mye, så er risken at ett stempel (nr 1.) skjærer seg pga for lite smøring.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris284 - det du sier virker veldokumentert og jeg mener på ingen måte å si at det er BS, men jeg ville for egen del stått over et slikt utsagn selv om feks Frevert har sagt det.

Det finnes mer enn en blokk fra 4,2L havarier i mitt område også. Skadene jeg har sett ser ut til å være en kombinasjon av mangel på kjøling og smøring.

Husk at når man "stiller opp pumpa" så endrer man kun ett parameter, man tilfører mer diesel. Motoren vil da produsere mer effekt. Gratis på kjøpet får man da mer varme. :thumbsdown:

Det er grunnen til min skepsis.

Dersom man kombinerer dårlig oppfølging av frostveske, sjelden innvendig motorrens og varmeveksler/intercooler som heller ikke er holdt tilstrekkelig rene innvendig.... da går det gjerne galt.

Skal du skru opp effekten (uten å senke temperaturen på tilført luft) så må du ha stålkontroll på alle andre faktorer som vedrører temperatur på motor.

Har man da fra før en motorromstemperatur som er på grensen, ja da ville jeg stått over...

Er man den typen som har lett for å tenke at "det kan jeg gjøre til neste år" så vil jeg mene at man ikke bør skru opp.:thumbsup:

Mene det du vil. Sier ikke at alle skal gjøre det. Var et tips om hvordan man gjør det i praksis. Både Bosch service og leverandør

har uttalt at dette er ok på disse motorene. Bosch ut ifra øket trykk på injektorer og motor leverandør ut ifra at det ikke har stor innvirkning

på kjøle egenskapene. Effekten er mest på full throttle og ikke på normal kjøring.

Det er intercooler på disse motorene og det får man ikke gjort så mye med.

Man kan og endre på dieseltilførsel respons på "fuel pin" i dieselpumpen, der det er en vakuum membran tilkoblet manifold og senser turbo trykk.

Men det skal jeg ikke fortelle noen om.

En 250 hk motor er forskjellig fra 220 hk motorer. Men kjøling og olje er omtrent likt. Varmeveksler er samme.

Vi snakker om nyere motorer og ikke de gamle BMW motorene som hadde kjøle problemer.

Som jeg skriver har leverandør av Mercruiser på mine to motorer gjort dette.

10% er lite, er resten iorden av kjøling osv er det normalt ingen problemer.

Men man kan trimme alle motorer og vet man ikke hva man driver med bør man holde seg unna.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Og hva sier ekspertisen om å justere opp D-tronic 250. Den gamle typen som får maks 30hk pluss..

Ser kjølere er lik som som D-tronic 300, kanskje også 320hk.

Er ikke ute etter toppfart, den er i dag 31-32, men skulle hatt litt mer krefter på cruise i kraftig medsjø.

Skulle kanskje godt ned på propell str, men cupa P24 er litt vanskelig å finne brukt.. Standar P24 tror jeg blir litt liten. Derfor er trimming kommet opp som et alternativ, men er skeptisk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...