itsa69corvette Startet 25.April.2009 Link til dette innlegget Startet 25.April.2009 (redigert) Ønsker å vite om noen har erfaring med å hente litt mer HK ut av en Mercruiser D4.2l / 220hp, el. lignende motor. Denne motoren har jo mekanisk dieselpumpe, og ingen elektronikk, men har en liten umbraco stilleskrue på både wastegate & dieselpumpe. Orginalt lader turboen 1,2-1,3 bar. Dette fant jeg ut ved å kople en mekanisk trykkmåler på røret mellom intercooleren og wastegaten. Skulle tro å håpe at man bare trenger å øke ladetrykket litt, sammen med dieselmengden, og vips så har man f.eks 250hk og noen ekstra NM. (Primært er det mer NM som er interresant, da det først og fremst er snakk om å få båten hurtigere i plan. Toppfarten er ok.) Men er det noen der ute som allerede har prøvd dette, og som jeg kanskje kan høste litt erfaring fra ??? Redigert 25.April.2009 av itsa69corvette (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Har hørt at kyndige har gjort dette, skru på wastegate for mer trykk og "unbrako" for mer diesel. Men det er vel fordel å vite eksakt hvordan det gjøres. Om man bare skal øke diesel mengden, kan man skru til det ryker hvitt og så skru litt tilbake. Vet ikke hvordan dette fungerer uten å øke trykket, men det er ofte gjort av hobby mekanikere. Du beste er å kontakte et firma med diesel motorer og Mercrusier som speialitet og be om å få det utført. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Bitteliten Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Ta en sjekk om drevet tåler de ekstra kreftene du "vips kan få". Er ikke så morro om du får drevras pga trimmingen Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Jeg hadde vært forsiktig med å gjøre dette, dette bør gjøres i forbindelse med at du bremser motoren i en benk, slik at oppsettet blir rett.... Monter også eksostemperaturmåler hvis du ikke har det, gir en fin indikasjon på "ståa".. Lykke til Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Mercruiser 4,2L 200hk og 220hk er samme motorer. 200 hk utgaven har "nedjustert" diesel pumpen. Har man f.eks 220hk motor kan denne "settes" opp til 240 hk uten problem. På de nye Cummins bruker man en pc og "justerer" parametre der. 100 hk mer tar ikke lang tid å får til. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
OleAskeladd Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Noen som har testet dette? jeg har en 4,2L 230 ms som jeg mangler 2-300 omdreininger på og ønsker å stille på litt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Inntil jeg hadde funnet "den skruen" som gir motoren tilsvarende mer kjøling ville jeg tenkt meg om... Chris284 skrev On 7.5.2009 at 12.29: Mercruiser 4,2L 200hk og 220hk er samme motorer. 200 hk utgaven har "nedjustert" diesel pumpen. Har man f.eks 220hk motor kan denne "settes" opp til 240 hk uten problem. Slike uttalelser må jeg si er modige: "uten problem"..... Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Han har nok uttalelsen I behald... For kyndige folk er det nok ikkje "problem" å justera motoren opp. Kva som kan skje når ein tek endringa I bruk etterpå er ein annan ting.. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 (redigert) Grunnen til at jeg har nevnt dette, er at mine to motorer på 220hk ble justert opp 10% av Mercruiser forhandler da de ble levert nye. pga det stod på kvitteringen at det var gjort snakket jeg med en spesialist på diesel pumper på et Bosch verksted og mekaniker sier at man kan skru "opp" 10% uten "problem", man må og justere så maks turtall ikke overstiges. Og det har gått bra. På 200hk motoren f.eks er det annen pumpe og dyser, så der er det ikke bare nedjustert på selve pumpen.. Flere jeg kjenner har utført dette og man får en litt bedre akselerasjon, men ikke nødvendigvis høyere toppfart. Motorene opp til 250 hk, såvidt jeg husker har ikke underspyling på stemplene og derfor er det bare er snakk om 10% eller ca 20 hk mer. Om man skrur opp mer uten å vite hvor mye, så er risken at ett stempel (nr 1.) skjærer seg pga for lite smøring. Redigert 27.Juni.2017 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
dieselfan Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Chris284 - det du sier virker veldokumentert og jeg mener på ingen måte å si at det er BS, men jeg ville for egen del stått over et slikt utsagn selv om feks Frevert har sagt det. Det finnes mer enn en blokk fra 4,2L havarier i mitt område også. Skadene jeg har sett ser ut til å være en kombinasjon av mangel på kjøling og smøring. Husk at når man "stiller opp pumpa" så endrer man kun ett parameter, man tilfører mer diesel. Motoren vil da produsere mer effekt. Gratis på kjøpet får man da mer varme. Det er grunnen til min skepsis. Dersom man kombinerer dårlig oppfølging av frostveske, sjelden innvendig motorrens og varmeveksler/intercooler som heller ikke er holdt tilstrekkelig rene innvendig.... da går det gjerne galt. Skal du skru opp effekten (uten å senke temperaturen på tilført luft) så må du ha stålkontroll på alle andre faktorer som vedrører temperatur på motor. Har man da fra før en motorromstemperatur som er på grensen, ja da ville jeg stått over... Er man den typen som har lett for å tenke at "det kan jeg gjøre til neste år" så vil jeg mene at man ikke bør skru opp. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 (redigert) Mene det du vil. Sier ikke at alle skal gjøre det. Var et tips om hvordan man gjør det i praksis. Både Bosch service og leverandør har uttalt at dette er ok på disse motorene. Bosch ut ifra øket trykk på injektorer og motor leverandør ut ifra at det ikke har stor innvirkning på kjøle egenskapene. Effekten er mest på full throttle og ikke på normal kjøring. Det er intercooler på disse motorene og det får man ikke gjort så mye med. Man kan og endre på dieseltilførsel respons på "fuel pin" i dieselpumpen, der det er en vakuum membran tilkoblet manifold og senser turbo trykk. Men det skal jeg ikke fortelle noen om. En 250 hk motor er forskjellig fra 220 hk motorer. Men kjøling og olje er omtrent likt. Varmeveksler er samme. Vi snakker om nyere motorer og ikke de gamle BMW motorene som hadde kjøle problemer. Som jeg skriver har leverandør av Mercruiser på mine to motorer gjort dette. 10% er lite, er resten iorden av kjøling osv er det normalt ingen problemer. Men man kan trimme alle motorer og vet man ikke hva man driver med bør man holde seg unna. Redigert 27.Juni.2017 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Førstefender Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Og hva sier ekspertisen om å justere opp D-tronic 250. Den gamle typen som får maks 30hk pluss.. Ser kjølere er lik som som D-tronic 300, kanskje også 320hk. Er ikke ute etter toppfart, den er i dag 31-32, men skulle hatt litt mer krefter på cruise i kraftig medsjø. Skulle kanskje godt ned på propell str, men cupa P24 er litt vanskelig å finne brukt.. Standar P24 tror jeg blir litt liten. Derfor er trimming kommet opp som et alternativ, men er skeptisk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.