Jump to content

Fjord 27 eller Orrskär 27, hva skal man velge?

blackdev

Recommended Posts

Vi vurderer å bytte vår Nor-Dan 6100 i en cabin cruiser, valget akkurat nå står mellom en 73 Fjord 27 ac (Selcruiser) med 150 hk Ford, eller en 78 Orrskär 27 med VP AQA 40, vi er en familie på 6, liker aktercabinen på Fjorden, mens Orrskär har flottere linjer, hva skal man velge, noen som har erfaring med disse båtene?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

liker aktercabinen på Fjorden, mens Orrskär har flottere linjer, hva skal man velge?

Har sett Fjord i virkeligheten, søkte opp Orrskär 27 på finn.

Hvis det er en båt som har finere linjer av de to, så er det uten tvil Fjord'en!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Tar gjerne i mot flere synspunkter da dette er en ukjent båtklasse for oss.

Ser dere er uenige med meg når det gjelder linjer, syns ikke bildene på nettet yter Orrskär full rettferdighet, den har knivskarp baug og stramme linjer bakover, den skjærer sjøen istedenfor at den skyver, ligner mere på en yacht med unntak av at det virker som om den egentlig skulle vært 6 fot lengre, den virker noe "avkappet" i hekken.

Fjord har også flotte linjer men er etter min mening noe rundere i fasongen, men absolutt ett skrog etter min smak!

Mulig jeg har litt gammeldags oppfatning når det gjelder utseende, men det blir litt som når vi møtte de hvite fryseskipene i bananfart utenfor Sør-Amerika først på 80 tallet, det var klassiske og flotte linjer på ett skip, du brakk deg nesten når du senere møtte ett bilfrakterskip, en flytende container med propell.

En annen ting, hva er tryggest når det gjelder motor, en Ford med fast aksling fra 72 eller en VP AQA med duoprop fra 78?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Selcruiseren var banebrytende når den var ny, på 60 tallet..og er mer vanlig..men Orrskär et utrolig pen båt.. og er blitt en skikkelig klassiker..i Sverige..

Gamle Ford er heller ikke alltid det letteste å få deler til, på en butikk nær deg..

..om du ikke er den som vil lete rundt alle steder.. (Du finner alltid noe..tilslutt..traktorforhandlere etc)

Volvo sine 40 motorer er solide og finnes "overalt"..

Det er også fordeler med drev mht manøvrering/fart/økonomi (så lenge det ikke ryker..godt vedlkehold er tema)

..Akterkabin er jubel om du skal overnatte MYE..men tror kanskje du vil sette stor pris på stort og sosialt akterdekk..som Orrskär..

Har mye nyere båt selv... så er kanskje ikke den beste til å vurdere dette.. men har en båtnabo med Orrskär..og vet bare hvor fornøyd de er, jeg syns båten faktisk merker seg ut..positivt blant alle nye fine i båthavna!!

Blir vel bare emr og mer forvirret?

Den siden gir jo inspirasjon, utrolig flott båt du har fått frem, men hva gjør vi som har ti tommeltotter når det gjelder snekkering da? :lol:

Det hjelper med noen :cheers: ...

Dæven, hva fikk du får den 880?

Sikkert ikke nok... Båten er i dag hos eier nr. to etter meg, østsiden av ytre Oslofjord.

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...