blackdev Startet 25.April.2009 Link til dette innlegget Startet 25.April.2009 Vi vurderer å bytte vår Nor-Dan 6100 i en cabin cruiser, valget akkurat nå står mellom en 73 Fjord 27 ac (Selcruiser) med 150 hk Ford, eller en 78 Orrskär 27 med VP AQA 40, vi er en familie på 6, liker aktercabinen på Fjorden, mens Orrskär har flottere linjer, hva skal man velge, noen som har erfaring med disse båtene? Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
880 Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Har erfaring med Fjord 27AC. Vi var 2 voksne og tre barn. Fungerte helt fint for oss. Anbefales.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Kodvaag Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 liker aktercabinen på Fjorden, mens Orrskär har flottere linjer, hva skal man velge? Har sett Fjord i virkeligheten, søkte opp Orrskär 27 på finn. Hvis det er en båt som har finere linjer av de to, så er det uten tvil Fjord'en! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
880 Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Hvis det er en båt som har finere linjer av de to, så er det uten tvil Fjord'en! :yesnod: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Endeavour Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 (redigert) Vet i alle fall at Fjord er kvalitetsbåter! Har selv en 24-fot 79 mod. Redigert 25.April.2009 av Bigisland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Hva med Nimbus 23 oppi dette? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
blackdev Svart 26.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Tar gjerne i mot flere synspunkter da dette er en ukjent båtklasse for oss. Ser dere er uenige med meg når det gjelder linjer, syns ikke bildene på nettet yter Orrskär full rettferdighet, den har knivskarp baug og stramme linjer bakover, den skjærer sjøen istedenfor at den skyver, ligner mere på en yacht med unntak av at det virker som om den egentlig skulle vært 6 fot lengre, den virker noe "avkappet" i hekken. Fjord har også flotte linjer men er etter min mening noe rundere i fasongen, men absolutt ett skrog etter min smak! Mulig jeg har litt gammeldags oppfatning når det gjelder utseende, men det blir litt som når vi møtte de hvite fryseskipene i bananfart utenfor Sør-Amerika først på 80 tallet, det var klassiske og flotte linjer på ett skip, du brakk deg nesten når du senere møtte ett bilfrakterskip, en flytende container med propell. En annen ting, hva er tryggest når det gjelder motor, en Ford med fast aksling fra 72 eller en VP AQA med duoprop fra 78? Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
blackdev Svart 26.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Hva med Nimbus 23 oppi dette? Dette er også en flott båt, men jeg er avhengig av å finne en som har lyst på vår Nor-Dan, foreløpig har jeg flere interesserte som har ett eller annet i innbytte, ingen som kommer med rene penger Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
BigCatch Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Selcruiseren var banebrytende når den var ny, på 60 tallet..og er mer vanlig..men Orrskär et utrolig pen båt.. og er blitt en skikkelig klassiker..i Sverige.. Gamle Ford er heller ikke alltid det letteste å få deler til, på en butikk nær deg.. ..om du ikke er den som vil lete rundt alle steder.. (Du finner alltid noe..tilslutt..traktorforhandlere etc) Volvo sine 40 motorer er solide og finnes "overalt".. Det er også fordeler med drev mht manøvrering/fart/økonomi (så lenge det ikke ryker..godt vedlkehold er tema) ..Akterkabin er jubel om du skal overnatte MYE..men tror kanskje du vil sette stor pris på stort og sosialt akterdekk..som Orrskär.. Har mye nyere båt selv... så er kanskje ikke den beste til å vurdere dette.. men har en båtnabo med Orrskär..og vet bare hvor fornøyd de er, jeg syns båten faktisk merker seg ut..positivt blant alle nye fine i båthavna!! Blir vel bare emr og mer forvirret? Sitér dette innlegget Link to post
BigCatch Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 http://myrhaug.net/orrskar/linker.html Her kan du lese deg litt opp på emnet Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Jeg hadde helt klart valgt Fjord 27 med diesel maskin og strak aksel. Synes den Orrskär er stygg i forhold. Men det er jo en personlig vurdering. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
blackdev Svart 26.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 http://myrhaug.net/orrskar/linker.html Her kan du lese deg litt opp på emnet Fant denne linken som tyder på at eiere av Orrskär er svært fornøyde: http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID...amp;battypID=20 Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
Polarn Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Du finner broshyre av Fjorden her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16342 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
880 Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 `Her kan du se hva jeg gjorde med Fjorden.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
blackdev Svart 26.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 `Her kan du se hva jeg gjorde med Fjorden.. Den siden gir jo inspirasjon, utrolig flott båt du har fått frem, men hva gjør vi som har ti tommeltotter når det gjelder snekkering da? Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
Polarn Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Dæven, hva fikk du får den 880? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
880 Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 (redigert) Den siden gir jo inspirasjon, utrolig flott båt du har fått frem, men hva gjør vi som har ti tommeltotter når det gjelder snekkering da? Det hjelper med noen ... Dæven, hva fikk du får den 880? Sikkert ikke nok... Båten er i dag hos eier nr. to etter meg, østsiden av ytre Oslofjord. Redigert 26.April.2009 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.