Jump to content

Treg innkobling Hurth gear


EsbenN

Recommended Posts

Hei. Har en Perkins 4.108 (49hk) med et Hurth gear. Uktvekslingen skal være 2.71-1, så tror muligens det er et 250. Problemet er at det er skikkelig treg til å koble inn på framdrift. Revers er raskt og fungerer bra. Hadde litt av dette problemet i fjor også når motor var kald og hadde stått lenge. Nå har jeg sjøsatt og problemet har forverret seg kraftig. Har byttet olje (Dextron 3. 0,5L) Har også justert wire til fjernstyring. Har prøvd å koble vekk wire og skyve hendelen manuelt. men problemet er likedan. For å få den i gear, så må jeg "lirke" kontrolleren sakte fremover til jeg hører at motorturtall går ned, da "hopper" den i gear. Hvis jeg tar spaken for fort slik at turtallet øker, så vil den ikke i gir. Nå har jeg sikkert brukt sikkert minst 200 arbeidstimer de siste ukene og fikk endelig sjøsatt på torsdag. Det viste seg at starteren, dynamo og gear ikke fungerte. Starter og dunamo ble demontert og rengjort. Fikk reparert starteren, men gear og dynamo fungerer fortsatt ikke. Nå håper jeg at det er noen "kloke hoder" på forumet som har en ide om hva som kan være galt med gearet. Hvis jeg må ha det ut, ma jeg ta ha båten opp igjen ? Det står en centraflex kobling på den. Takker for eventuelle svar !

 

Mvh

Esben

Link to post

Jeg hadde problem med dette i fjor.

 

Feilen på min var at det var for lite vandring på spaken på gearkassen når jeg betjente teleflex gasshåndtaket.

Slakket gasswiren litt, og så var det en mekanisme som kunne endre utveksling på gearwiren (hvor langt gearwiren skal dra før den begynner å dra i gasswiren)

Denne stillte jeg litt opp, og så fungerte det perfekt.

 

Dersom du betjener gearvelgeren på kassa manuelt, og det ikke funker bra da, så er det nok noe inni kassa som er slitent.

Er det sluregear, våtkon, hydraulisk...?

 

Alt som ikke er testet før sjøsetting er defekt. :lol: Sånn er det bare.

 

Det eneste jeg ikke hadde testet var trykkvannspumpa til pentry/håndvask toalett.

Måtte selvfølgelig bytte den på sjøen.

 

Lykke til med rep av gear.

 

Dynamo... bytt den!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Takk for svar. Da blir det demontering. Har funnet ut at jeg mest sannsynelig får ut kassen med båten liggende på vann. Prøver å gjøre dette selv. Burde ikke være noen kunst. Går det helt skeis, så fikk jeg en pris på 10k +mva for en ny ZF kasse.

 

Ny dynamo er under montering :-) Du verden som pengene får vinger når man har gammel båt.

Link to post

Jeg hadde samme problem med min Hurth HBW 360 kasse etter at jeg byttet til Dextron 3, min var treg året før men ble helt håpløs etter oljebytte.

Tror nok det er trøsteskivene som er slitt. Jeg byttet til Dextron 2 (Castrol TQ) det blei bedre etter litt bruk men ikke helt bra.

Lykke til med mekkinga.

 

Bamse

Bamse 815

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...