EsbenN Startet 26.April.2009 Del på Facebook Startet 26.April.2009 Hei. Har en Perkins 4.108 (49hk) med et Hurth gear. Uktvekslingen skal være 2.71-1, så tror muligens det er et 250. Problemet er at det er skikkelig treg til å koble inn på framdrift. Revers er raskt og fungerer bra. Hadde litt av dette problemet i fjor også når motor var kald og hadde stått lenge. Nå har jeg sjøsatt og problemet har forverret seg kraftig. Har byttet olje (Dextron 3. 0,5L) Har også justert wire til fjernstyring. Har prøvd å koble vekk wire og skyve hendelen manuelt. men problemet er likedan. For å få den i gear, så må jeg "lirke" kontrolleren sakte fremover til jeg hører at motorturtall går ned, da "hopper" den i gear. Hvis jeg tar spaken for fort slik at turtallet øker, så vil den ikke i gir. Nå har jeg sikkert brukt sikkert minst 200 arbeidstimer de siste ukene og fikk endelig sjøsatt på torsdag. Det viste seg at starteren, dynamo og gear ikke fungerte. Starter og dunamo ble demontert og rengjort. Fikk reparert starteren, men gear og dynamo fungerer fortsatt ikke. Nå håper jeg at det er noen "kloke hoder" på forumet som har en ide om hva som kan være galt med gearet. Hvis jeg må ha det ut, ma jeg ta ha båten opp igjen ? Det står en centraflex kobling på den. Takker for eventuelle svar ! Mvh Esben Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Jeg hadde problem med dette i fjor. Feilen på min var at det var for lite vandring på spaken på gearkassen når jeg betjente teleflex gasshåndtaket. Slakket gasswiren litt, og så var det en mekanisme som kunne endre utveksling på gearwiren (hvor langt gearwiren skal dra før den begynner å dra i gasswiren) Denne stillte jeg litt opp, og så fungerte det perfekt. Dersom du betjener gearvelgeren på kassa manuelt, og det ikke funker bra da, så er det nok noe inni kassa som er slitent. Er det sluregear, våtkon, hydraulisk...? Alt som ikke er testet før sjøsetting er defekt. Sånn er det bare. Det eneste jeg ikke hadde testet var trykkvannspumpa til pentry/håndvask toalett. Måtte selvfølgelig bytte den på sjøen. Lykke til med rep av gear. Dynamo... bytt den! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Bernt Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 http://www.sandvikbåtklubb.com/tips/Gir/gir.htm Se på denne linken akurat samme feil, måtte bytte lameler og trøsteskiver +lager når vi var i gang Bernt Sitér dette innlegget Link to post
EsbenN Svart 27.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2009 Takk for svar. Da blir det demontering. Har funnet ut at jeg mest sannsynelig får ut kassen med båten liggende på vann. Prøver å gjøre dette selv. Burde ikke være noen kunst. Går det helt skeis, så fikk jeg en pris på 10k +mva for en ny ZF kasse. Ny dynamo er under montering :-) Du verden som pengene får vinger når man har gammel båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bamse 815 Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Jeg hadde samme problem med min Hurth HBW 360 kasse etter at jeg byttet til Dextron 3, min var treg året før men ble helt håpløs etter oljebytte. Tror nok det er trøsteskivene som er slitt. Jeg byttet til Dextron 2 (Castrol TQ) det blei bedre etter litt bruk men ikke helt bra. Lykke til med mekkinga. Bamse Sitér dette innlegget Bamse 815 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.