Jump to content

Hva velger man av stor "landstedsbåt" med køye og diesel?

Trondwi

Recommended Posts

Jeg trodde jeg kjøpte båt, men kjøpte nærmest en sekk med døde katter i fjor. Kattene er etter hvert stort sett vekket til live; men i stedet for å glede over at båten omsider er bortimot ok og å se frem til å ta den i bruk, er jeg gått drit lei hele greia og er ute etter ny(ere) båt. Jeg ser for meg en båt på mellom 23-30', halv- eller helplanende og som er nogenlunde behagelig i 2-3 m bølgehøyde (ikke for våt). Båten vil bli brukt 2-300 timer i året og bør kunne ligge "i isen" om vinteren.

Behov: Båten skal stort sett brukes til dagsturer eller turer med én overnatning. Den vil bli brukt mye til havfisking og bør være CE B. Kahytt med varme og WC er "must". Én dobbelkøye holder i massevis. Den bør være enkel å entre fra "alle sider", også når det er mye sne og is (walkaround vil være en klar fordel). Den bør ikke hive for mye når stillliggende i endel sjø (wishfull thinking?). Utvendig og innvendig styreposisjon er også et "must".

Kjøper helst nytt til finanskrisepris, men også noe godt brukt dersom det er i god stand. Jeg kan være villig til å strekke meg opp mot en meget drøy mill.

Alle gode forslag mottas med takk.

Trond

Jeg har sett på Viknes'en og mye er veldig tiltalende med den. Ulempen er primært at den ikke er en walkabout og at det virker som om det kan være litt dårlig avrenning fra akterdekket dersom det skulle slå inn mye sjø (et av de store problemene med båten jeg har i dag. 6 spygatter klarer ikke å holde unna og stabiliteten blir mer enn tvilsom med nok vann på akterdekket).

Trond

Med 2-300 forventede driftstimer i året vil jeg nødig ha utenbords bensinslukere, Karnic er dermed neppe det jeg er ute etter. Det er jeg har sett av Targe virker temmelig gammeldags, men er sikkert utmerket. Minor virker spennende og er veldig nær det jeg ser for meg. Har tenkt å sjekke mer opplysninger om denne. Er det noen som kjenner Askeladden Commuter 8? Den virker tilsynelatene som om den skulle dekke det meste av behovet.

Trond

• 5 måneder senere...

Da endte jeg opp med en Commuter 8 i vår som erstatning for sjarken "Full Rulle" eller bare "Rulla". Bildet viser dem ved siden av hverandre. Det er utrolig at den "store" sjarken tåler sjø umåtelig mye dårligere enn den "lille" Commuteren".

p1000922.jpg

Bildet viser riktignok en blid, glad og opptemistisk sjark og en noe furten Commuter.

Dermed skulle tråden være avsluttet fra min side.

Trond

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...