Jump to content

mangler 400/500 rpm på vp d3-190 etter reparasjon


KaRsK

Recommended Posts

Garstad i stavanger ble brukt .

 

tingen er at denne rep ble utført rett før sesongslutt og det ble ikke merket før nå på grunn av at min far aldri kjører på fullt..

 

var nå jeg skulle ut en tur jeg merket det . tror båten er kjørt ca 5-8 timer etter rep

 

Men det bør vel ikke ha noe å si ? angående om Garstad har prøvekjørt etter rep så vet jeg ikke om det er blitt gjort eller ikke..

Link to post
Share on other sites

hehe nei tror å håper fingen er på vei ut :) :)

 

Vet ikke hvilke propeller han har/hadde før rep .. men som tidligere nevnt her så kan de kanskje ha satt på nedre del med feil utveksling , eller kankje satt på feil stigning..

 

 

båten er en nidelv 610 .. hvis de hadde satt på større stigning så skulle vi vel merket det med at den ble verre å få i plan.. det er den altså ikke..

Link to post
Share on other sites

ja det sjekket jeg ingen feil som viser der.

 

turtallet blir vel sperret mye før 3400 uansett mener jeg ..

 

det skjedde faktisk da luftfilteret krøllet seg sammen :headbang:

 

Fikk da beskjed om at volvo hadde gitt beskjed om at ny filtertype skulle brukes hehe

ett som ikke klapper sammen :)

Link to post
Share on other sites

Eg var og hentet en ny båt med tilsvarende motor en gang. Når vi var utpå og prøvekjørte før overtakelse, så skulle vi til slutt prøve topp turtall på motoren for å sjekke om alt fungerte som det skulle. Etter ca 30 sekunder, så fekk vi en alarm på panelet som bare sa at vi måtte sjekke motoren, og motoren falt ned til ca 3400 rpm. Vi stoppa motoren og sjekka, men såg ingenting. Starta opp igjen, men kom ikkje høgare enn 3400 rpm. Stoppa motoren igjen og skrudde av hovedstrømmbryteren i 2 minutter. Starta opp igjen og prøvde å få maks turtall. det fekk vi i ca 30 sekunder før den igjen falt til ca 3400 rpm og alarmen kom tilbake.

Båten blei tatt på verksted, og det viste seg at det var noko med turboen/luftfilteret.

På nyere og oppgraderte utgaver er det vel slik at alarmer ikkje blir slettet om man skrur av hovedbryteren, så den blir liggande inne uansett.

Så det kan hende der ligger inne en alarm i CPU'en som sperrer turtallet, og du skal kunne sjå på EVC panelet om der ligger inne en alarm.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at faren din er kjent med innholdet i linkene nedenfor, KaRsK? Her er et tidligere innleg fra meg om denne motoren:

 

Volvo Penta D3 har hatt mye problemer. Men D3 har fått forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten er høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang.

 

Pass på at dere som er eller blir eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette:

 

Misforståelse om D3-service

 

Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3:

 

Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret.

 

Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

min far fikk levert inn båten og de skiftet da diesel rør ???? var nå det han far fikk vite , men om det er dyser eller hva det var vet jeg ikke..

 

 

men grunnen til at han ikke fikk opp farten var tett \dårlig luftfilter fikk han vite .. de skiftet til en ny type 800 kr eller noe ...

 

hmm .... 39 knop gikk den etterpå .. men litt groe var det så var nok derfor den ikke gikk fortere.

 

så 2 uker etterpå , altså nå . Da går den plutselig maks 32 knop igjen.. nå er gamlingen en smule irritert kan man si .

 

jeg spurte om han hadde tenkt å se på filteret .. men neida hehe nå sko de f**n få båten tilbake igjen , han skulle ikke røre en ting..

 

hva tenker dere om luftfilter eventuellt hva som ble gjort med dieselrør ?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om du har lest mitt innlegg nr. 16, men der står det en del om feilene og problemene som har vært med Volvo Penta D3. Jeg anbefaler å lese gjennom de to artiklene jeg linket til. Be din far sjekke om hans motor er oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Ut fra det du beskriver, kan det se ut som denne motoren ikke hadde fått nødvendige oppgraderinger. Og noen av de nye luftfiltrene har jeg hørt har de samme feilene som de gamle, nemlig at de klapper sammen. Men dette kan jeg ikke bekrefte.

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte le litt da jeg leste denne historien og hvilket verksted som har utført det, fordi om Garstad nå har andre eiere enn da jeg opplevde liknende problem. Hold dere fast denne er nesten for utrolig til å være sann:

 

Leverte inn båten for service på motor(AD41) og drev samt skifte av propell til ennen størrelse. Fikk båten tilbake og da jeg skulle tilbake til havnen merket jeg noe var galt..båten ville ikke gå for fullt. Gikk inn i havna og oppdaget straks at det lakk olje fra drevet og at det var avstand mellom propellene. Ringte verksted, fikk beskjed om å kjøre tilbake. De tok båten på land og konstaterte at indre propell hadde løsnet fra indre hylse på selve propellen og undervannshuset var ødelagt. Jeg argumenterte at det måtte være den nye propellen som hadde en feil, men ifølge dem var det undervannshuset som hadde feilet(uklart hvordan) og ødelagt den nye propellen!!! Dette kunne i følge dem oppstå når som helst og hadde ingenting med den service eller skifte til nye propeller de hadde gjort. Det var helt tilfeldig at dette skjedd i samme sekund jeg prøvde å få båten i plan etter service!!! Jeg forlot slukøret butikken og følte meg rundlurt...etter litt diskusjon med meg selv ringte jeg Volvo Penta Norge og fortalte om problemet...de var mildt sagt overrasket over holdningen til Garstad og skulle kontakte de for rapport. 2 timer senere rigte Gartstad meg tilbake og sa de hadde funnet ut at det var en produksjonsfeil på propellen og at de ville erstatte undervannshuset med et som var totalrenovert av Volvo Penta.

 

Etter en uke var båten klar for avhenting. De hadde prøvekjørt og alt var i skjønneste orden. Så nevnte han at det var en annen utveksling på drevet...den gamle tror jeg var 1:1,95 og den nye 1:1,78..eller omvendt, husker ikke helt. Jeg stilte da spørsmål om de ikke måtte bytte til annen propell? Neida, båten virket helt fint med denne propellen. Men får jeg ikke alt for mye turtall da? Det styrer du bare med gassen!!! Men da får jeg jo mye mindre fart, sier jeg. Ingen problem vi får 30 knop på båten. Men jeg fikk jo 35 før, sier jeg. Du trenger vel ikke mer enn 30 knop fikk jeg høre...

 

Jeg sa jeg ville at de skulle bytte propell til en som passet men fikk da høre at jeg var vanskelig,,,nå hadde de skiftet nytt undervannshus for meg(eller var det hele drevet, husker ikke dette) helt gratis og nå var jeg urimelig i mine krav. Men hele poenget var jo å få rette propeller fra begynnelsen sier jeg. De hadde gjort nok i denne saken sa de. Da kan dere skru av propellene og sette på de gamle sa jeg, og putte de i originalesken så jeg kan selge de videre. Bytte de fikk jeg ikke!!! Jeg forlot verkstedet med de nye propellene demontert i originalesken.

 

Neste dag gikk jeg ned i butikken/delelageret der det var en annen person. Jeg sa jeg hadde kjøpt feil propeller og om jeg kunne få bytte de. Ingen problem sa han!!! Forlot butikken med rette propeller og har aldri satt min fot eller båt innenfor dørene der igjen...

 

Nå har jo Garstad fått nye eiere og har forhåpentligvis blitt bedre på service.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...