Jump to content

Hvordan koble voltmeter?

janerbe

Recommended Posts

Har ikke noe skjema, men har trukket en kabel med tre ledere fra dash til batterier. En pluss fra forbruk til det ene voltmeteret, og en pluss fra start til de andre meteret, og den tredje lederen som felles minus til begge innstrumenter. Begge pluss ledere har sikkring ved batteripol. Ønsker du at de bare skal virke når hovedbryter er på, kobler du de etter hovedbrytere hovedbrytere i stedet.

Voltmeter 1:

Plusskabel fra plusspol på startbatteri

Minuskabel til nærmeste skikkelige jord

Voltmeter 2:

Plusskabel fra plusspol på ett av forbruksbatteriene (som er koplet parallelt)

Minuskabel til nærmeste skikkelige jord

Husk å ha god nok størrelse på kablene. Volt faller ved strekning, spesielt i tynne kabler.

Jeg har lagt minuskabel ned til batteriene direkte, da det er nærmeste skikkelige jord for meg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Husk å ha god nok størrelse på kablene. Volt faller ved strekning, spesielt i tynne kabler.

.

Spenningsfallet er proporsjonalt med strømmen som går i kabelen og omvendt proporsjonal med tverrsnittet av kabelen. Siden et voltmeter har veldig høy indre motstand, vil det omtrent ikke gå strøm i disse ledningene, og tverrsnittet er derfor ikke av stor betydning. Men sett på en sikring i tilfelle instrumentet kortslutter eller det oppstår andre feil. Siden det nesten ikke skal gå strøm i kretsen under normale forhold, bør du bruke en veldig liten sikring.

Fikk IM i går sen kveld om strømkabel tykkelse. Jeg husker helt ærlig ikke den fysikken lenger, men som nevnt av Vestkystseiler går det lite strøm her. Jeg har vel lagt opp 2,5 mm eller 4 mm kabler, og det er nok i massevis. Sikring kan være noen få milliampère. (Et voltmeter skal vise spenningen som er igjen på batteriet, ikke bruke strømmen...)

Jeg glemte å nevne at jeg har bryter i mine voltmetre, som gjør at jeg kan skru dem av. Hvis du ikke har det må du legge inn strømbryter i kretsen også. Det hadde jeg gjort i alle fall. Et voltmeter bruker lite strøm, men når båten ligger stille noen uker kan det fort blir noen Ahr...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg glemte å nevne at jeg har bryter i mine voltmetre, som gjør at jeg kan skru dem av. Hvis du ikke har det må du legge inn strømbryter i kretsen også. Det hadde jeg gjort i alle fall. Et voltmeter bruker lite strøm, men når båten ligger stille noen uker kan det fort blir noen Ahr...

Jeg skal montere voltmetere som har egen inngang for powersupply og måling. Hvis jeg måler direkte på batteriet og tar powersupply etter hovedstrømsbryter vil da voltmeteret kunne tappe batteriet når jeg slår av hovedstrømsbryteren ?

MVH

Morten

Hitsetter fra ennen tråd:

Noen som kjenner til eller har erfaring med dette voltmeteret: CruzPro digitalt voltmeter. Leveres av Nereides.no. De sier at instrumentet er kalibrert fra fabrikken. Wema sitt digitale voltmeter viste 0,2 volt feil, og det er ikke godt nok. Kjøpte via Maritim som tok dette opp med Wema, men de fikk ikke svar! Wema-meteret ble returnert.

CruzPro koster noe mer, men jeg synes det er OK hvis instrumentet viser korrekt.

Fikk ikke respons på spørsmålet om erfaringer med CruzPro dig. viltmeter. Men har i alle fall bestilt den typen som kan måle på tre forskjellige spenningskilder (batterier).

Redigert av Zach (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...