Marulf Startet 26.April.2009 Link til dette innlegget Startet 26.April.2009 Skal montere ekkolodd på min Ibiza 20. Det fulgte med en hekksvinger til denne og jeg har lest litt her inne på nettet vedr fordeler og ulemper med montering av denne type svinger innvendig og utvendig. Jeg ønsker ikke å borre hull i skroget for å skrue fast svingeren. Vil en løsning med å lime festebraketten til akterspeilet med sika være holdbar? Båten går ca 40 knop så det blir vel en del påkjenninger på innfestingen vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Å lime fast braketten vil ikke holde, men å lime fast ei plate som du skrur hekksvingeren i bør funke. Sitér dette innlegget Link to post
TomasK Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 "Sliter" med samme greia selv.. Har ikke rålyst til å borre i båten. Så hvis jeg tar en liten platebit på f.eks 5x5cm med hekksvingeren skrudd fast til og limer fast denne på skroget, så bør det holde? Hvilket materiale bør platebiten være i? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Synes 5x5 høres litt snaut ut. Størrelsen en trenger avhenger selvsagt av hva slags svinger en skal montere. En liten 200kHz svinger kan klare seg med mindre enn en 50/200kHz kombisvinger som er fysisk mye større. Vil anbefale Kings Starboard. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 26.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Kanskje vannfast kryssfiner vil være brukbart? Må jo ha litt tykkelse på plata for å få festet svingeren skikkelig med skruer også. Jeg har en kombi 50/200HZ svinger med vanntemp og den er relativt kraftig. Sitér dette innlegget Link to post
Sollux 27 Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 På en båt med rett akterspeil blir jo svingeren hengene nesten tørt når enn kjører i plan.. ikke mye belastning.. Ville ikke montere svingeren under bunnen av båten.. blir en vanvittig stråle bak båten hvis du senker den under unnflaten... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Står i monteringsanvisningen for svingeren hvor dypt svingeren skal monteres. Skal ligge mer eller mindre i plan med bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.