Terkel Startet 26.April.2009 Link til dette innlegget Startet 26.April.2009 på en båt jeg har er det desverre noen hull jeg ønsker og tette i akterspeilet. Det er hull etter en slange til knopmåler..noen som har tips til hvordan jeg skal tette dette hullet ? Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Kanskje noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 www.jotun.no Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Terkel Svart 26.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Kanskje noe slikt? hmm hvordan er fremgangsmåten ved bruk av dette ? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Den der er vel strengt talt beregnet for reparasjoner i gelcoaten, og vil nå ikke banne på at den er egnet for vanntetting av hull alene, litt utfra størrelsen på hullet tror heg heller jeg ville plugget det med en plastplugg eller lignede og brukt denne på toppen, evt annet egnet, husk å renhjøre godt får slikt taes på. Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 om det er under vannlinja og i akterspeilet. Ville jeg funnet fram en skrue som er langnok til å få mutter på baksiden av og to litt store skiver. Fylt hullet med sika og satt i skruen. holder tett det. Husk syrefaste skruer skiver. Sitér dette innlegget Link to post
Terkel Svart 26.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 var dette som var plan 1 ! litt lock tite på mutter på innside ;) Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Ëller låsemutter.lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Denne stemmer kanskje bedre til ditt behov. Du blander litt sparkelmasse og herder og drar det på med en sparkel (liten spade). Etter det har herdet sliper du evt ujevnheter. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Siste her er nok den beste løsningen. Pass på at det er en liten grop inn. Den fyller du med epoksy sparkel. Nb slipe litt rundt hullet slik at sparkelen tetter skikkelig. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Terkel Svart 26.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 26.April.2009 Link til dette innlegget Svart 26.April.2009 epoksy sparkelen er behandlingen over. Den skal kun slipes jevnt og så er det sjøsetting etter tid som står i bruksanvisningen. (Avhenger av temperatur) Ikke legg for tykt lag da epoksy sparkelen er ganske hard å slipe. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Terkel Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 (redigert) Jeg utførte nettopp en slik reparasjon under vår båt. Fjernet en logg som satt der. Skruehullene (4) faset jeg litt innenfra og utenfra, slik at det lignet på et timeglass (kommer ikke på noen bedre forklaring :-). Fylt disse med West System Epoxy Marine Filler. Trykket inn slik at det ble en liten pølse på innsiden av hullet. Etter at denne hadde herdet, fylte jeg resterende fra innsiden og låste på en måte pølsen fra ytre fylling, samt utfylling av hullet innvendig. Det større hullet etter wiren ble også faset på samme måte, og bygd opp igjen med West System Epoxy og glassfiber remser. Først utsiden, og så innsiden etter at utsiden hadde blitt hard, men enda ikke herdet ferdig. Slipte over med relativt grovt sandpapir (ingen polish jobb under vannlijen :-) og primet med Epoxy 2-komp primer, 3 lag, og til slutt bunnstoff. Vurderte å "låse" innvendig med en epoxy matte over alle 5 hull, men anså det for unødvendig. Redigert 27.April.2009 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terkel Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Takk til moderator ?????? unødvendig sitering ???????? for og være sikker på at man får svar på det man spør om er det greit og sitere !!! og hvis dette var unødvendig sitering har man en relativt stor jobb og gjøre forran seg her på forumet !! trodde dette var et forum hvor man kunne utveksle erfaringer,råd og tips ! beklager dersom jeg ødla noe ved og sitere noen linjer for mye Sitér dette innlegget Link to post
Terkel Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 så biltemas 36-062 og eventuelt en glassfiber remse er det jeg trenger? dette pusses så ned og da er det bare og ta bunnstoff over ? beklager hvis jeg spør dumt, men dette har jeg nulle peiling eller erfaring med ;) Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 (redigert) Det er allerede glassfiber-tråder i den siste boksen jeg henviste til, tror jeg. Så det du behøver i tillegg er en sparkel til å få det på plass. Hvis du velger å gå for en slik løsning bør du kanskje vurdere å eksprimentere litt på noe annet først, for å få litt erfaring med hvordan det oppfører seg. Redigert 27.April.2009 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terkel Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 den løsningen er nok den som virker mest forlokkende, men kan dette også brukes til og tette de skruehullene som ikke går gjennom skråget ? har skjønt at på det gjennpmgående hullet vil det være lurt og kone litt både utvendig og innvendig slik at man får en timeglassform. da vil jo støpen ikke ha mulighet for og fall ut uansett. hvordan vil det være og sprøyte denne blandingen inn i skruehullet, for så og skru inn en syrefast skrue ? Sitér dette innlegget Link to post
retbergen Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Jeg føler meg tryggest med å skru i syrefaste skruer med avkappet hode(sager spor i enden), for deretter å reparere med gelcoat eller epoxy. Du må da ha en viss forsenking for å få plass til reparasjonsmasse. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 så biltemas 36-062 er det jeg trenger? dette pusses så ned og da er det bare og ta bunnstoff over ? Nei du må også ha epoksy sparkel på yttersiden fordi denne glassfibersparkelen vil trekke vann.Og da blir hele akterspeilet ditt ødelagt. sprøyte denne blandingen inn i skruehullet og skru inn en syrefast skrue ?skjønner ikke hvorfor man skal blande inn skruer i dette.Det skal vel tettes skikkelig? Denne skruen vil kanskje vibrere og lage hull etterhvert? Som over vil denne sparkelen alene trekke inn vann så dette er ikke noen løsning. Skal du absolutt bruke skrue tar du en gjennongående bolt og kliner masse tec7 eller sika eller tilsvarende i hullet og på begge sider av skivene på bolten. Jeg synes dog ikke det er noe varig løsning. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Terkel Svart 29.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 takk for en god forklaring Daffy, er desverre helt grønn på dette... hvilke epoxy sparkel kan jeg bruke utenpå dette ? må det pusses mye ned for at glassfibersparkelen ska herde? herder denne på metall ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 glassfibersparkelen vil trekke vann. Ikke mer enn glassfiberen akterspeilet er laget av. Sitér dette innlegget Link to post
Terkel Svart 29.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 hva annbefaler du og bruke utenpå glassfibersparkelen ? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 (redigert) Epoksy Det var kanskje ikke meg du spurte Men du lurte på Hvilken. Jeg har brukt Jotun sin men du kan sikkert bruke andre også. Poenget er at du får et helt tett lag utenfor reparasjonen. Ikke mer enn glassfiberen akterspeilet er laget av.Nei.Men den er vel heller ikke i nær kontakt med vannet? Hvis du tetter ett hull med kun glassfibersparkel vil det ytterste laget også være glassfibersparkel og det vil trekke vann (Også inn i fibrene på den originale konstruksjonen) Da har ihvertfall jeg mine formeninger om hva som vil skje videre. Redigert 29.April.2009 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Hobby 430 Sport Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Les gjennom denne!!! veldig bra beskrevet hva som må gjøres!! ---> http://www.biltema.no/other/gds/no-gds-bat_gelcoat.html Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.