Jump to content

Cummins QSD 2.8 - kjølevannstemperatur


Rødøye

Recommended Posts

Har en 2008 mod Cummins QSD 2.8, 230 Hk i min Bella Falcon 26. Glimrende fornøgd med motoren på alle måter, bortsett fra ein ting, kjølevannstemperatur. Temperatur under normal kjøring er helt OK, 77 grader C på instrument, noen grader kaldere enn anbefalt i manualen, men sikkert OK. Men når eg slakker ned maskinen til sakte gange (800-1200 RPM), faller temperaturen hurtig, etter 5-6 minutters gange på tomgang er temperaturen nede i under 60 grader. Vinterstid kan den falle heilt ned mot 50 grader på tomgang, sjølv om den i utganspunktet var driftsvarm. Tilsvarende er det umulig å få maskin opp i driftstemperatur etter oppstart uten å legge av gårde med minst 1500 RPM. (Rask tomgang hjelper ikkje - det må kjøres)! I følge tradisjonell kunnskap om diselmotorer er det ikkje spesielt gunstig at motoren går så kaldt, ved dorging/fisking vil ein kunne gå med motor under 60 grader i timesvis. Videre går det ut over kapasitet på kabinvarmer (fra motor) og varmtvannstank (også kjølevannsvarmet). Har vært i kontakt med forhandler der eg kjøpte båten (Wave Haugesund) samt lokal Cummins verksted i Bergen, begge hevder at dette er normalt... Forklaringen er visstnok at moderne innsprøytningsdisler utvikler for lite varme. Greitt nok, men den skal i alle fall ikkje bli kald, etter å ha vært driftsvarm først?

Etter mitt syn må "problemet" mest sannsynlig skyldes termostatene, som bypasser for mykje i stengt posisjon? Skifte av termostater burde derfor kunne hjelpe, men i følge lokal Cumminsverksted, eksisterer ikkje dette (orginalt i alle fall). Til tross for at både forhanlder og verksted forsikrer at dette er OK, har eg litt problemer med å godta at det er OK for en diselmotor (moderne eller ikkje) å gå med så lave temperaturer over lengre perioder, vil gjerne høre andre sitt syn på dette.

Link to post
...............Videre går det ut over kapasitet på kabinvarmer (fra motor) og varmtvannstank (også kjølevannsvarmet)..............

...............Etter mitt syn må "problemet" mest sannsynlig skyldes termostatene, som bypasser for mykje i stengt posisjon? Skifte av termostater burde derfor kunne hjelpe, men i følge lokal Cumminsverksted, eksisterer ikkje dette (orginalt i alle fall). Til tross for at både forhanlder og verksted forsikrer at dette er OK, har eg litt problemer med å godta at det er OK for en diselmotor (moderne eller ikkje) å gå med så lave temperaturer over lengre perioder, vil gjerne høre andre sitt syn på dette.

 

Er Kabinvarmer og varmtvannstank tilkoblet motor til/fra riktige uttakk ??

 

Hadde samme problem (gamle VP TAMD60C) og det viste seg at alt vannet som gikk gjennom defroster/varmtvannstank måtte passere kjøleren i sin krets. Dermed fikk jeg ikke opp temperaturen!

 

Merker du noe forskjell hvis vannvarmeren er fullt oppvarmet og kabinvarmer avslått?

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Har samme båt, samme motor, samme modell og kjøpt av samme forhandler.

Har og samme erfaringer som deg, unntatt at jeg ikke har lagt merke til at tempen synker så mye ved lavt turtall. Det skal jeg sjekke neste gang. Jeg har mest fulgt med hva som skjer ved høy belastning.

 

Jeg går alltid så snart som mulig etter oppstart ut og belaster motoren forsiktig. Rolig først noen min og senere rolig aksellerasjon opp til ca 2800 o/min inntil normal driftstemp er oppnådd. Først da belaster jeg motoren med høyere turtall.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

Dette er helt normalt på nyere dieselmotorer, både i båt og bil. Ikke uten grunn at de fleste nye dieselbiler som selges i Norge nå har dieselvarmer som standardutstyr! Uten denne får man knapt varme i varmeapparatet.

 

Ellers så tviler jeg på om motoren din tar skade av litt lav driftstemperatur når belastningen er lav. Dette er nok noe produsenten har vurdert, og endt opp med et kompromiss som gir den beste løsningen totalt sett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dette er ikke normalt...

 

Grunnen til tilleggsvarmer i bil på moderne diesler er for å få motoren kjapt opp i temp, samt forhindre at motortemp synker ved lav belastning kombinert med stort varmeuttak (mange tusen watt) via varmeapparatet.

 

Motoren skal ikke synke i temp ved lav belastning (uten varmeuttak) om termostaten stenger helt. Spessielt ikke i motorrommet på en båt hvor den ikke er utsatt for kalde fartsvinder heller.

Om motortemp synker, forsvinner varmen ut et eller annnet sted. Enten via defroster eller mest sannsynlig via varmeveksleren (termostat).

Er tempen lav helt opp til 1500 o/min, betyr det at en betydelig mengde varme forsvinner.

 

Jeg har vært så heldig og kjørt flere titalls moderne båtdiesler de siste årene, og ikke én av de har sunket mer enn en grad eller to på måleren på tomgang etter at motoren først har vært driftsvarm (oftes null grader). Stort sett har dette vært VP D-motorer (D3 - D4 - D6 og D12), men det skulle ikke bety noen forskjell da moderne motorer er ganske like mtp. effektivitet og følgelig overskuddsvarme.

 

Bottom line er at selv den lille varmen motoren produserer på tomgang er nok til å holde tempen, forutsatt termostat som stenger 99% og at varme ikke blir tatt ut andre steder som defroster og vv tank etc. Uten kjøling ville motoren din kokt etter få min på tomgang...

 

Jeg hadde kikket på termostaten. Ikke helt uvanlig eller usannsynlig med prod. feil på den.

 

Lykke til!

Mvh. SAP

Link to post
Har samme båt, samme motor, samme modell og kjøpt av samme forhandler.

Har og samme erfaringer som deg, unntatt at jeg ikke har lagt merke til at tempen synker så mye ved lavt turtall. Det skal jeg sjekke neste gang. Jeg har mest fulgt med hva som skjer ved høy belastning.

 

Jeg går alltid så snart som mulig etter oppstart ut og belaster motoren forsiktig. Rolig først noen min og senere rolig aksellerasjon opp til ca 2800 o/min inntil normal driftstemp er oppnådd. Først da belaster jeg motoren med høyere turtall.

 

Hadde vært veldig interessant å få høyre kordan motoren din oppfører seg på sakte, etter først å ha blitt driftsvarm. Forøvrig er nok motoren "varmere" når den viser 60 grader etter å ha vært kjørt driftsvarm først, kontar under oppvarming fra kaldstart. Dette ser eg blant annet på oljetrykket som er betydelig lavere når motoren først har vært kjørt (= varmere olje).

Link to post

Forsøk å blokker varmekretsen til VV tank og kabinvarmer.

Start opp som vanlig å sjekk om noe forandrer seg.

 

Er problemet der fortsatt, så kan du iallefall utelate varmekretsen som mulig årsak. Oppnår du derimot normal driftstemperatur så ligger feilen i varmekretsen til VV-tank/kabin varrmer!

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...