Jump to content

Valg av RIB og motor

Martin-

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal endelig bestemt meg for å kjøpe båt til sommeren.

Jeg tenker å kjøpe en Grand 650 m/ 150 HK (Har sett på Yamaha Aetl)

Det er egentlig utgangspunktet.

Jeg har lest litt nå om påhengere. Hva er fordeler/ulemper med 4-taker i forhold til 2-takter? Hva er best? Og hvilket merke leverer de beste motorene?

Noen her som har erfaring med denne båten?

Noen som har brukt Garmin 525S ?

Håper på masse tilbakemeldinger :)

Hei

Etter hva jeg har hørt, er Yamaha den beste motoren, så kommer honda og så alle andre. Når det gjelder rib, er rekkefølgen etter hva jeg har hørt Zodiac på topp så kanskje Valiant etterfulgt av Capelli og så alle andre.

Men dette kan jo være helt feil!!!

Har selv nettopp kjøpt en 15 fot Valiant med Yamaha motor og føler det er en grei kombinasjon. Valiant seriøst merke og Yamaha topp motor.

Men igjen kanskje jeg er farget av mitt eget valg!!

For å si det enkelt.

Ingen av motorene av kjente merker som Yamaha/Evinrude/Mercury/Honda/Suzuki er dårlige motorer.

Når man tester motorer opp mot hverandre er det veldig ofte veldig små marginer som gjør en av motorene til en vinner.

Uansett motor man velger så er jeg sikker på du vil bli fornøyd.

Når man snakker om 2-takt kontra 4-takt er saken litt annerledes.

2-taktere er en del rimeligere enn 4-taktere. Det er også billigere og vedlikholde en 2-takter, med tanke på servicekostnader. 2-taktere er også ofte raskere enn 4-taktere. Ser man på tester rundt omkring, så er også støyen på en 2-takter kontra 4-takter så og si utlignet. Derfor så ser jeg egentlig ingen grunn til å kjøpe en 4-takter.

Skal du drive med vannsport og litt aktiv kjøring vil du nok oppleve at en 2-takter har bedre akselerasjon og virker sterkere. Selv om det nok også her ikke er snakk om voldsomme forskjeller.

Til syvende og sist så meneer jeg prisen bør bli utslagsgivende, og her kommer uansett en 2-takter mye bedre ut.

Sån rent utseendemessig, så tror jeg en Evinrude E-Tec 150HK'er (hvit) hadde blitt nydelig bak på en Grand!

Jada jada... har sikkert tråkket mange på tærne her nå! hehe.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

om en rib innebærer mindre vedlikehold og er lettere å ta opp og ned er jeg ikke så sikker på, men hvis du alltid har hatt lyst på en så er jo saken grei :smiley:

ville nok tatt en titt på e-tecene ja, evt en optimax. Begge er totakt, men med insprøytning er de noe helt annet en gamle forgassermotorer med tanke på forbruk.. Ser ikke at du nevner fiske, så da regner jeg med at dørgeegenskaper ikke er så viktig?

veldig generelt kan man si at de fleste motorer fungerer bra, det samme med de forskjellige produsentene. Vil anbefale deg å lese noen tester, yamaha som du nevner er aldri feil..

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...