Jump to content

Nytt start batteri, hvor stort?

b-e-p

Recommended Posts

Start batteriet mitt er nå så dårlig at jeg må kjøpe nytt.

Men hvor mange amper trenger jeg egentlig, det gamle var på 105 A.

Men trenger jeg så stort når det kun blir brukt til start.?

Jeg har to batterier på 100 A hver til forbruk så det er kun start dette blir brukt til.

Motoren er en Volvo Penta AQAD40B.

Jeg tengte å kjøpe et på 85 A. er det nok eller.. :yesnod:

God Helg!  :flag:

Hei b-e-p!

Jeg regner med at når du skriver 100A, 105A og 85 A mener du 100Ah, 105Ah og 85Ah (Ampere-timer) som forteller om batteriets kapasitet. Kapasiteten er ikke viktig for et start-batteri. Det som er viktig, spesielt for et batteri som skal dra igang en diesel-motor, er at det kan gi mye strøm i start-øyeblikket. Ta en titt på Optima-batteriene eller Maxxima-batteriene (Sønnak). Et slikt batteri kan gi en startstøm på opptil 800A og da starter motoren ”nesten før startmotoren har kommet igang”. Men billige er disse batteriene ikke. Jeg har selv et Optima-batteri og vil aldri sette tilbake et konvensjonelt start-batteri i båten.

Eivind

CCA  - makstrøm over kort tid er viktig. Har du imidlertid ankervinsj og kanskje baugthruster bør også batterikapasitet være større enn 55 AH. 105 AH er da et bedre valg. Generelt ville jeg ikke spart på det hvis du har plass.

Hvis du har startproblemer hjelper det lite å "kime" lenge på et 55 AH batteri selv om CCA er høy.

Forsiktig nå;

selv om et 75 Ah batteri  -  og kanskje til og med 55Ah  -  kan være nok for en lettstartet diesel en sommerdag, så ville jeg aldri finne på å anbefale noen en slik minimumsløsning!

Det er nemlig ikke garantert at motoren ved enhver anledning vil tenne ved første slag. Man skal ikke ha meget luft i systemet, eller kinning etter å ha lettet på et filter, før man står med flatt batteri. Ifølge Murphys lov så vil batteriet sikkert også bare være halvladet den gangen det kniper.

Derfor: se mer på hva du har plass til  -  innen rimelighetens grenser  -   men under 105 Ah ville jeg ikke ha gått, det er nå helt sikkert.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

La oss anta at du kjøper et helt vanlig 75Ah batteri til start.

La oss videre anta at din motor er en vanskelig kødd å starte.

Hver gang du vrir på starteren må du kinne mellom 5 og 10 sekunder.

Ofte må du kinne flere ganer, noen ganger mange ganger.

Når du herjer som verst , passer du likevel på at starteren din får noen sekunders hvile mellom hvert langdrygt forsøk.

Et batteri du kun bruker til start, er stort sett rimelig bra oppladet. Kanskje du endog er av type som bare bruker båten fra tidlig vår til sen høst? Uansett. Hvor lenge kan da herje i vei med et slikt vanlig 75Ah batteri og hvor mye strøm klarer det egentlig å gi?

Med 10 sekunder kontinuerlig starterinnkobling bruker du temmelig nøyakig 0,5Ah. Etter hvert som du herjer for å få dieseldroget i gang, blir starteren veldig varm. Du tar deg derfor 10 sekunder pause mellom hvert 10 sekunders startforsøk. Det innebærer at du brenner av 1,5Ah i minuttet. Etter et kvarters herjing  uten livstegn har du i teorien brukt et par og tyve amperetimer. I virkeligheten opp mot 30 fordi du bruker mye strøm på kort tid, selv for et startbatteri. Etter en halvtimes herjing i samme tempo har du brukt opp 2/3 av batterikapasiteten, kanskje enda mer. Hvis da ikke starteren har lagt inn protest i mellomtiden. I praksis er batteriet ditt flatt.

Og batteriet ditt? CCA ved minus 18 grader glemmer vi. Marine Cranking Ampere ved null grader klarer det å gi sånn rundt regnet 500A i 30 sekunders intervall. Du bruker det i 10 sekunders intervall og trekker drøye 200A. I tillegg er kanskje temperaturen betydelig høyere enn null? Kanskje 10 grader? Eller 20?

Jeg tror nok du eller starteren eller motoren har gitt opp før ditt helt vanlige 75Ah startbatteri tenker på å  legge inn årene.

Hadde du hatt et 110Ah batteri? Det som ikke starter etter en halvtimes iherdige forsøk, startet kanskje ikke heller etter 3 kvarters enda mer iherdige forsøk?

Lotus

PS: Litt satt på spissen dette. I praksis tapper du batteriet enda raskere hvis du herjer slik. Din halvtime blir en snau halvtime i beste fall, men spiller det noen rolle? Dieseldyret vil ikke starte. Punktum. Selv far begynner å innse det mor for lengst har forstått.

Jeg har et 75Ah Sønnak startbatteri til min 200 hesters motor. Motoren er også slik at den har et 95A varmeelement som varmer opp den indre kjølesløyfen til den har 40 grader eller til 3 minutter har passert. Til gjengjeld starter min motor lett og den brukes bare om sommeren.

Dette er sakset fra Tudors batterihåndbok (link ligger i dokumentarkivet). Dette forklarer sammenhengen mellom temperatur, belastning og kapasitet.

Ville ikke vært gjerrig på batteristørrelse. Greit å ha litt ekstra strøm tilgjengelig hvis det skulle bli nødvendig å kinne litt på starteren. Her kommer også din bruk av båten inn. Det er ikke mer enn en uke siden nattetemperaturen rundt Oslofjorden var ned mot 0 grader.

BildeBilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Snipp masse bra om batterier

Jeg har et 75Ah Sønnak startbatteri til min 200 hesters motor. Motoren er også slik at den har et 95A varmeelement som varmer opp den indre kjølesløyfen til den har 40 grader eller til 3 minutter har passert. Til gjengjeld starter min motor lett og den brukes bare om sommeren.

Flott Lotus, masse bra om startbatterier. Det eneste jeg kan sette fingern på er at du oppgir varmeelementets effekt i A. Effekt oppgis i W. :seeya:

( artig å henge seg opp i NOE da, tross alt..

Suzuki

No boat needed..

Snipp masse bra om batterier

Flott Lotus, masse bra om startbatterier. Det eneste jeg kan sette fingern på er at du oppgir varmeelementets effekt i A. Effekt oppgis i W. :seeya:

( artig å henge seg opp i NOE da, tross alt..

Suzuki

Hvor skriver Lotus om effekt? Han nevner bare strømforbruket. Effekten er vel da rund 1.1kW.

Sorry, jeg måtte bare   :seeya: Skal ikke skje igjen med det første :lol:

Hadde jeg hatt en 6-sylindret motor og ikke en firer, hadde jeg valgt hakket større batteri. Plass er noen ganger et problem. Vekt spiller ikke så mye rolle. Ikke prisforskjellen heller. Så hadde du hatt Volvo 41-motoren og ikke 40 motoren, så hadde svaret vært et annet. Selv med kun sommerbruk. Og hadde du begynt å prate om ankervinsj og baugpropell på samme greia......  :seeya:

Lotus

Har ikke peiling på strøm overhodet, annet enn til vanlig bruk    :flag:

Ville bare nevne at Scand 29 Baltic, 2004 modell med Volvo KAMD43 på 220 HK og 6 sylindere blir levert standard med 1x115 Ah startbatteri og 2x115 Ah forbruksbatteri.

Vet ikke om det har noen relevans for deg, men skader vel ikke å nevne det...   :cryin:

• 4 år senere...

4LH(A)-serien har en starter som trekker 2,5kW.

Etter litt mer lesing står det ikke det, det står at avgitt effekt er 2,5kW.

I de tekniske data står det at starteren under belastning trekker typisk 500A ved en spenning på 8,25V.

Så er det å finne et batteri som kan levere det som kreves i den aktuelle temperaturer og når batteriet er så og så mye utladet samtidig. Og sikkert ta høyde for at batteriet blir litt slappere med årene.

Jeg har en 75Ah vanlig startbatteri til denne. Bruker båten bare om sommeren. Etter noen år har dette batteriet gått fra å være startbatteri til å bli reservebatteri. Jeg starter normalt på forbruksbanken, som er min hovedbank for alt mulig.

Siden det var fabrikanten som valgte 75Ah batteri, antar jeg at det holder. Uansett er det vanskelig å si noe fornuftig, da motoren min alltid starter på noe mellom et halvt og ett sekund og på det sekundet klarer vel de fleste batterier å levere det som trengs.

Edit:

Etter litt mer sjekking skal LH-serie tydeligvis ha et batteri som kan levere 500 CCA

Redigert av Lotus (see edit history)
4LH(A)-serien har en starter som trekker 2,5kW.

Etter litt mer lesing står det ikke det, det står at avgitt effekt er 2,5kW.

I de tekniske data står det at starteren under belastning trekker typisk 500A ved en spenning på 8,25V.

Så er det å finne et batteri som kan levere det som kreves i den aktuelle temperaturer og når batteriet er så og så mye utladet samtidig. Og sikkert ta høyde for at batteriet blir litt slappere med årene.

Jeg har en 75Ah vanlig startbatteri til denne. Bruker båten bare om sommeren. Etter noen år har dette batteriet gått fra å være startbatteri til å bli reservebatteri. Jeg starter normalt på forbruksbanken, som er min hovedbank for alt mulig.

Siden det var fabrikanten som valgte 75Ah batteri, antar jeg at det holder. Uansett er det vanskelig å si noe fornuftig, da motoren min alltid starter på noe mellom et halvt og ett sekund og på det sekundet klarer vel de fleste batterier å levere det som trengs.

Takk for svar. Min motor starter også på 0-2 sek.Festus

Edit:

Etter litt mer sjekking skal LH-serie tydeligvis ha et batteri som kan levere 500 CCA

Redigert av festus (see edit history)

Jeg har en Volvo KAD300 i min båt. Volvo anbefaler minimum 115 Ah til start, men vet ikke hvorfor. Jeg hadde uansett tidligere en batteribank 1 på 2x115Ah. Denne ble benyttet til start, baugpropell og vinsjer. Batteriene var av typen Sønnak Freeline Marine 115Ah.

I år byttet jeg ut disse til 2x55Ah basert på Sønnak Maxxum Deep Cycle typen (tror det var rett navn). Det var en annen hverdag. Selv om mine"gamle" Freeline Marine var toppladet så brukte motoren ca 10 sekund på å starte (kald motor ikke brukt på en stund). Med de nye Maxxum DC bruker den maks 5 sekund under samme forhold. Følte at (og hørtes slik ut) at startmotoren gikk mye raskere rundt. I tillegg har jeg nå full guffe på baugpropellene.

Selv om de kostet skjorta vil jeg anbefale Maxxum DC batteriene fra Sønnak. Om du trenger et eller to er opp til deg. Jeg har to fordi jeg benytter samme bank til start, vinsjer og baugpropell. Skulle jeg bare brukt banken til start, ville nok et batteri vært nok.

/Øystein

Faktisk kan sikkert de fleste klare seg med dette beskjedne Odyssey PC925 30Ah startbatteriet med fabelaktig ytelse.

Men så koster det jo 2000 kroner.

PC925.jpg

MCA (Marine Crank Ampere) 500A ved 0 grader C. (925A PHCA pulse current 5 sek). Vekt 11,8 kg.

De aller fleste mellomstore dieselmotorer vil nok starte helt greit med dette vesle batteriet som tåler 100% dyputlading og ikke trenger vedlikeholdslading på 2-3 år.

En vanlig 2,7 kW startmotor med virkningsgrad på ca 90% forbruker ca 3000W dvs. ca 250-400A avhengig av spenningen batteriet greier å levere (korriger meg gjerne på dette).

Så lenge man også har muligheten til å koble inn forbruksbanken til start i spesielle tilfeller så kan jo dette være et spennende alternativ.

Evt. Odyssey PC1200 på 45Ah og 17,4 kg som iallefall er stort nok med MCA på 725A men da spretter prisen 700,- opp.

http://www.elutstyr.no/product_info.php?pr...11ab981f5a94d9-

http://www.ody.no/spesifikasjoner1.htm

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det var ikke dumt. Da kan man bestille noen ekstra og selge og tjene enda mere :wink:

Hvor lang tid tok sjøfrakten ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Linken http://www.odysseysoutheast.com/ er jo en distributør. Man må vel finne forhandler å bestille hos?

Er jetcarrier rimeligste alternativ for sjøfrakt i forhold til om noen forhandlere evt. sender internasjonale ordrer direkte ?

Fant priser http://www.batterymart.com/merchant2/merch...p;ph=&char=

$232 for PC1500T er jo grei pris men hvis du fikk 2 stk for kr 2730 inkl. frakt så må de jo ha vært betydelig billigere enn det ?

Redigert av teerex (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...