Jump to content

Status-Marine XDP 90 diesel, hvit røyk fra eksos


Lufferen

Recommended Posts

Har hvit røyk fra eksos, lite ved tomgang og ved turtall uten belastning, men ganske mye ved belastning og 90 % turtall. Sjekket kjølere og impeler dette er ok, ingen indikasjon på for høye temperaturer på kjøling og eksos. Sjekket litt rundt på forumet, det er nevnt at slitte dyser kan gi hvit røyk, er det mulig at det er dette som forårsakker den hvite røyken?

 

Motoren er en Status-Marine XDP 90 diesel.

Link to post

Første som jeg tenker på er defekt topp pakning. Hvit røyk=vanndamp i eksosen/vann i sylinder.

 

Får den for lite diesel vil den gå dårlig, slitte/dårlige dyser vil gi ujevn gange og merkbar hardere/bankende gange. Men dette kan også komme av sliten fødepumpe, sliten dieselpumpe eller tette filtre.

 

Kan være en liten lekk inn i motoren fra toppen slik at vann kommer inn.

 

Men det er som sagt mine første tanker om hvit eksos.

 

 

For mye diesel blir svart eksos, for lite blir dau motor som ikke orker noe

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post

Takker for hurtig svar. Har ikke merket at det har minket noe på kjølevesken på ferskvanns siden eller misfarging av denne men skal følge med denne, litt usikker på støy fra motor men får få en til og sjekke dette (jo flere ører osv), ellers virker ikke motoren lat på noen måte eller går ujamt, har ikke tenkt på dieselfilter får ta dette først. Når det gjelder slitne føde eller diesel pumpe hvordan kan jeg sjekke dette?

Link to post

Nå har ikke jeg noe som helst greie på din motor, men kjenner til dieselmotor fra mine egne biler (med V8)

 

Der måles bla fødeflommen ved at man tar av returslangen mellom dysene, altså en slange, og så måler man menden diesel som renner ut i løpet av 90 sekunder tror jeg det var, ved et gitt turtall.

 

Men om du har slike returslanger mellom dysene aner jeg ikke.

 

Men hvit røyk er i mine ører vann i sylinder.

 

men for all del, det kan jo være en dyse som ikke lengerer fungerer, men da skulle motoren gått ujevnt og dårligere.

 

Men du får nok mere utfyllende svar fra noen som kjenner akkurat din motor. Det kan jo være en bagatell også, får man håpe :flag:

Føkk deg...

Link to post

Jeg har/hadde samme problem:

Symtom:

Lavt turtall med eller uten belastning normal røyk.

Høyt turtall uten belastning normal røyk.

Høyt turtall med belastning. Grå røyk.

 

Første som slo meg var lekarsje i intercooler. Etter å ha tatt opp den i vinter fandt jeg ut at det var mye olje i den. Det eneste som kan føre til Oje i Intercooler er fra turboen. Jeg overhalte derfor turboen i vinter. Jeg vet ikke om grårøyken er borte fordi jeg har ikke kommet på vannet enda, men jeg er ikke i tvil om at turboen ikke var tett på innsugsiden.

 

Har hatt et annet symtom i flere år som kan ha samme årsak. Det kom en liten oljefilm på vannet når jeg stoppet.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Har vært og skiftet dieselfilter, dette hjalp, rykker ikke lenger på tomgang, men får forsatt hvit røyk fra ca 80 % turtal/last og oppover men langt fra så mye som før. Er litt usikker på hvordan jeg skal sjekke om det er røyk eller damp, er en eim av diesel av røyken?

Skal nevnes at jeg heller ikke får stilt ned tomgangen, den skal ligge på 800 o/min, som den sviver på ved oppstart, og 1150 etter den har vært belastet stopper jeg den og starter den igjen sviver den på 1050 o/min :confused:

Er ikke turbo eller intercooler på denne motoren, er samme basismotor som Volvo MD21 en Peugeot Diesel Indenor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...