benq Startet 27.April.2009 Link til dette innlegget Startet 27.April.2009 Som i overskriften, hva er en genuastrømpe og hvordan funker den? Kan den monteres på alle båter? Må man innom en seilmaker for å få sydd den. Nytter vel ikke med en sånn "Velkommen til S-laget" pose. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Hei. Jeg har aldri hørt om genoastrømpe, men gennaker strømpe eller spinnakerstrømpe ser du et bilde av her. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Glemte å si at jeg lånte bildet fra denne finn annonsen. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Genouastrømpe er et trekk man trer utenpå rullegenouaen når den er innrullet for å beskytte mot sollys o.l. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
ulysses Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Eksempel på "genuastrømpe": Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Hei "Ulysses", hvor får man tak i den "strømpen" du har bilde av? Og til hvilken pris. Ett spørsmål til, hvordan gjør dere med genoaen når dere er ferdig med dagens seiltur og beregner å seile imorgen igjen? Blir den bare liggende på dekk eller hvilken patent er å foretrekke? (tungvint å stue den bort hver gang) Og til deg "Knutza" jeg må seile båten til Tromsø og ta den opp der når de får plass, foreløpig fullt. Håper du ikke har bruk for krybba enda. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Du skal bare låne krybba, jeg trenger den ikke nå. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Strømpen kjøpes av f.eks elvstrøm sails. Prisen blir ca 7000,- for et 17,5 meter langt forstag (mitt). Hvis forstaget er 10 meter slipper man sikkert med halvparten. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
knutza Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Man lærer noe nytt så lenge man lever og har Båtplassen. Slike strømper er vel beregnet for rulleforstak? Etter hva jeg forstår så har trådstarter tradisjonell genoa. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Det stemmer, jeg har helt "vanlig genoa" så da passer det kanskje ikke til mitt seil. Stadig noe nytt å lære her på baatplassen, men ingen har svart på hvordan de lagrer genoaen når de avslutter dagen og skal videre imorgen? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Du lar krokene stå på forstaget, så fester du seilet i full lengde til rekkewiren med stropper. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Allan E Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Regattabåter har ofte en seilpose som er litt lengere enn underliket på seilet og seilet legges inn i denne posen. De fleste har en profilskinne som seilet dras opp i. Kroker er avlegs. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Genoastrømpe eller genoakapell er no dritt. Jeg har hatt en sånn til nå. Den har mye vindfang. Og prøver man å redusere vindfanget ved å teite den skikkelig, er den nesten umulig å få ned. Min nye genoa har UV strip og strømpa er pælma. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.