Jump to content

FM S22


tre

Recommended Posts

Har fått tilbud om å kjøpe en FM S22 -85modell med komplett vridbart propellanlegg, hvor mye er det verdt å gi for en slik motor?

 

Takk for svar!

Skal prøve å komme med flere opplysninger, motoren er saltvannskjølt og skal bare ha gått i ferskvann den har dynastart og "batteritenning" og alt skal virke. Motoren er tenkt inn i ei "skjermsnekke".

Men hvis det er vanskelig å få tak i deler til FM er det da bedre å satse på Marna kanskje?

Hva er pris nivået på en Marna som er "nyere" to-sylindret, dynastart, batteritenning og propellanlegg?

 

Takknemlig for hjelp!

Link to post

Har fått tilbud om å kjøpe en FM S22 -85modell med komplett vridbart propellanlegg, hvor mye er det verdt å gi for en slik motor?........

Hei tre! Kanskje litt vanskelig å svare på et såpass "kort" spørsmål. Ikke sikkert mange (inkludert meg.... :yesnod:....) som kjenner til typebetegnelse S22. Hadde selv en FM 8-12 fra 1963 - men husker ikke modell- / typebetegnelse på den en gang.  :cool:

 

Denne S22 - motoren du snakker om, fra 1985 er jo noe av det "yngste" man kan få tak i. Såvidt jeg husker sluttet FM-fabrikken å produsere motorer i 86 eller 87 - så dermed er jo dette ett funn. Når det er sagt, så kommer det HELT an på hvilken stand denne motoren er i, og hvordan den har blitt stelt med. Er den ferskvanns- eller saltvannskjølt? Er det nok kompresjon igjen? O.s.v.

Bare et komplett vridbart propellanlegg koster "flesk" i dag....

 

For eksempel, selges det en komplett FM (L2 ell. L3 ?) i Sverige for 12.000.- denne er riktignok med gir - det står ikke hvor gammel den er.

http://www2.blocket.se/view/2559107.htm?l=0&c=1&city=0

Bilde

 

Men til syvende og sist så er motoren verdt, det noen kan tenke seg å gi for den, og hvor mye det koster å "omplassere" motoren til din båt? En annen ting du kanskje bør ta med i overveielsen, er at det begynner å bli vanskelig med og få tak i deler til FM-motorene. FM i Sarpsborg har bare igjen et lite restlager av diverse. Noe deler er det helt slutt på.

 

Kanskje du har noe mer info om motoren, og / eller bilder, så er jeg sikkert på at "motorekspertene" her på baatplassen.no vil hjelpe deg!

 

Lykke til!

:cool:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hei igjen,

 

Flott motor, som sikkert kan gjøre en god jobb i 20 år til.

 

Men jeg slutter aldri å forundre meg over hvor ofte motorer  -  spesielt påhengser  -  som kommer for salg er "kun kjørt i ferskvann" . . . . .

 

Litt alvor; akkurat denne motoren har jo stått i en større båt, og da er det vel en smal sak å finne ut om båten har vært i bruk på en innsjø eller ute på kysten.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Når det gjelder pris, så er det som Walter er inne på "det som en kjøper er villig til å betale". Generelt så står jo ikke bensinmotorer spesielt høyt i kurs for tiden. Folk tenker både bensinpriser og brannfare, og tar aldri bryderiet med å regne hvor mange bensintimer man kan gå for å brenne opp prisforskjellen til en dieselmotor. I tillegg kommer at en bensiner ofte er lettere, går mye roligere, og fremfor alt at "de hører til" i enkelte tradisjonelle båttyper.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...