Jump to content

Seilklærtyper

Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Vi er en familie som stort sett seiler innenskjærs i fra Mars til Oktober.

Har studert dette forumet i samband med seilklær. Mye interessant å lese. Mange gjør sammenlikninger mellom XM Ocean T-8000 og den mye dyrere Musto MPX Offshore. Men hva med Musto BR1 Channel og Musto BR1 Inshore Race? De 2 variantene av Musto er i samme prisleie som XM Ocean T-8000. Er det noen som har sammenliknet desse typene?

Dette med størrelser er også et vanskelig tema. Når man betaler så mye så vil en jo at tøyet skal passe. Selv er jeg 181 med litt mage :cheers: På min forrige seildress, av en billig type, passet jakken fint over magen, men bukse av samme størrelse ble for liten. Rart at ikke livmål på bukse og jakke var avstemt. Men nå var det en billigere dress, og jeg antar at dersom en kjøper ett dyrt sett så er selger behjelpelig med å bytte.

Og så var det dette med farger. Jeg forstår ikke hvorfor de produseres sett i fargene grå og blå. Hva hender dersom en faller over bord, er det noen som ser en da? Gul, til nøds rødt, er vell å foretrekke i sikkerhets-sammenheng? Noen som har argumenter for grå og blå?

På førehand tusen takk :smiley:

Objektiv sammenligning av seilklær er vanskelig, og jeg skal ikke prøve meg på det siden jeg har forbindelse med SailTuv.no som selger Imhoff seilklær i Norge. Jeg har forklart noen tekniske begreper i innlegg 48 i denne linken: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=48426.

Å finne riktig størrelse kan være en utfordring. Det er jo ingen standard i bransjen, så f.eks størrelse Large kan varierer svært mye fra merke til merke. Ved handling på nettet er det viktig at det finnes gode tabeller med forskjellige mål. Det er også en selvfølge at selger bytter hvis en kunde ikke får riktig størrelse ved første forsøk.

Når det gjelder farger er det jo som du påpeker en sikkerhets messig fordel med rødt eller gult. Men den samme effekten kan jo oppnås med en oppblåsbar vest, de har alltid knallgule luftputer. Hvis vesten også har lys, er det mye lettere å finne igjen folk i vannet når det er mørkt/dårlig sikt. Så farge er nok mest smak og behag. Selv bruker jeg rød jakke.

Redigert av Zhik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...