Jump to content

f...s ilas ankervinsj...vil ikke trekke...

båtdama

Recommended Posts

Nå er jeg lei den vinsjen som vi har....Vi har en ilas ankervinsj som ga oss problemer ifjor...det begynte med at den bare spant. Vi åpnet da opp og så at motorfestet var knekt. Vi kilte den fast og klarte å trekke opp ankeret...så sluttet vi å bruke den mens vi ventet på nytt feste fra Ilas. De var kjappe og etter ett par dager var festet byttet. Vi satte alt sammen igjen, med rekkefølgen etter tegningene fra Ilas.

Det første som skjer er at knappene er byttet om til motsatt,,,så vi byttet rundt strømkablene og da ble iallefall det riktig:-)

Så tester vi:

1. Den slipper ankeret,,,,men bare slurer når vi skal trekke opp....

2. Etter å ha strammet sluringen, tar den en halv runde for så å glippe taket...eller om den går i fri....den "ruser" iallefall opp og ingenting skjer. Akselen står helt stille.

3. nå vil den ikke slippe heller...den bare spinner uansett hva vi gjør.

HJELP

Hvorfor måtte du bytte om knappene - har du satt M1 (25mm2) og M2(10mm2) feil på motoren da? Er du sikker på at mekanikken er montert riktig? Jeg har fikla litt på min og det er viktig at du ikke har olje eller fett på steder du ikke skal ha det - og deretter dra til skruen relativt hardt så den ikke skrur seg ut (prøv det først hvis motor er koblet riktig) - jeg har en 1000W - mulig du har en annen, men mener prinsippene er de samme. Pass ihvertfall på at du har et tynt lag vannfast fett på konusene og IKKE fette på frifallsmekanismen og plastskivene.

takk for innlegget ditt...

Vi har ikke hatt fett på de delene det sto at vi absolutt ikke måtte ta på. Noen mener det kan være en splint inne i giret som er hoppa av, men jeg synes det er rart. Jeg har samme som du, 1000w, og da lurer jeg på en ting til. motoren, kan den settes feil inn på giret? Vi kan ikke begripe at det skal gå an, grunnet kiler. Det er jo så rart at det virket før vi byttet festet til motoren,,,så noe har vi satt sammen galt,,,eller det verste kan ha skjedd, at giret er defekt? Eller har du noen gang åpnet giret?

Dette minner meg om en annen på forumet som hadde problem med å få motoren til å gå etter å

ha byttet plugger på motoren. Hadde visstnok begynt å "feilsøke" og bl.a. kjøpt ny forgasser.

Så rådet er vel om det fungerte før du begynte å "reparere" er det bare å skru fra hverandre og se etter hva du

eventuellt har gjort feil.

I eksemplet over hadde vedkommende byttet om et par pluggledninger...

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...