HulkHaugen Startet 27.April.2009 Link til dette innlegget Startet 27.April.2009 Nå har jeg honet sylindere, slipt ventiler, børstet og gjort litt av en jobb (stolt :) men har tre spm: - Hva er avstanden på ventil løfterne? 0.3, 0.35 eller 0.4 mm? har vel strengt tatt ikke 0.35. Snakker om søkeverktøy har hvis fagspråket mitt svikter :P - Brukes det spesialverktøy til å skifte stempelringer? Prøvde å fjerne de gamle, men syntes det var en skummel affære... - Har et spm til, men kommer ikke på det i farta, hehe. kommer tilbake til det senere... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
JonnyBoy Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Vet dessverre ikke hvilken avstand du skal ha, men kan kanskje svare på et par andre spørsmål. Hvis avstanden viser seg å være 0.35 og du mangler dette bladet på søkeren din, legger du bare sammen 0.15 og 0.20 (eller en annen kombinasjon som blir 0.35). Det finnes spesialverktøy for å montere og demontere stempelringer (f.eks denne), men det går helt fint uten hvis du er litt forsiktig. Men du bør ha litt fingerfølelse når du monterer de nye ringene uten tang, det er fort gjort å knekke de. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
tom-ass Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 (redigert) Hentet fra boka: Valve clearance with the engine hot:Inlet 0.30 mm, (0.0118") Exhaust 0.35 mm, (0.0138") Lykke til! Redigert 27.April.2009 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
HulkHaugen Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 takker for svar. Så fin ut den tangen fra biltema, var ikke så dyr heller :) Skal også ha nye motorfester, men vet ikke hvordan, og de har ikke peiling hos de lokale grosisstene. Han sa jeg måtte ha data fra girkassen min, et forhold. Det er svært vanskelig å lese, men kan se ut som at det står 3.02 : 1, kan det stemme? Husker ikke hvor mye motoren veier, men har datablad på det en vei, og ellers er det en 25 hk 2cyl motor... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
JonnyBoy Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Et annet verktøy jeg syns er svært nyttig ved montering av motor, er denne stempelringkompressoren. Det er fullt mulig å montere stemplene uten, men den gjør jobben mye enklere. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
HulkHaugen Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Den må du forklare meg hvordan fungerer. Ser ut som at den kan klemme inn stempelringene til stemplet, men skjønner ikke hvordan det kan hjelpe så mye, får jo ikke dette verktøyet inn i sylinderen... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
tom-ass Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Det står nok 3,42:1. Om du uansett skal bytte motorfester, må du nok mest sannsynlig løfte motoren opp noe, så da anbefaler jeg deg å skru ut de gamle, og ta dem med til f.eks maritim, for så å kjøpe nye der! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Lazyjack Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Den må du forklare meg hvordan fungerer. Ser ut som at den kan klemme inn stempelringene til stemplet, men skjønner ikke hvordan det kan hjelpe så mye, får jo ikke dette verktøyet inn i sylinderen... Vitsen er at du sklir den oppover stempelet samtidig med at du trykker stempelet opp eller ned i sylinderen. Synes forøvrig det går like greit uten dette verktøyet. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 (redigert) motoren står i garasjen den, så det er ikke noe problem, men de gamle motorfestene står det ikke noe data på. Men han sa at hvis han fikk vekten, hk, girkasseforhold og en ting til jeg ikke husker akkurat nå, har det på en lapp en vei, hehe... Men jeg er fortsatt ikke helt klok på den stempelringkompressoren, denne ser mere logisk ut for meg, men jeg gidder i bestille slikt på nettet. EDIT; Vitsen er at du sklir den oppover stempelet samtidig med at du trykker stempelet opp eller ned i sylinderen. Synes forøvrig det går like greit uten dette verktøyet. Da må jeg ta av stemplet fra veivarmen(er det ikke det det heter?) først da? Isåfall er det mere jobb i mitt tilfelle... Redigert 27.April.2009 av HulkHaugen (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
JonnyBoy Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Bruk av stempelringkompressor Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
TMe Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 På MD11 vil nok den omtalte stempelringkompressoren fungere. Her er det snakk om å tre sylinderen ned over stempelet i stedet for å trykke stempelet ned i sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Det står nok 3,42:1. Om du uansett skal bytte motorfester, må du nok mest sannsynlig løfte motoren opp noe, så da anbefaler jeg deg å skru ut de gamle, og ta dem med til f.eks maritim, for så å kjøpe nye der! Der står ikke 4, men 0, altså '3.02 : 1'. Og denne stempelringtangen ble ingen suksess, knakk ringen med en gang. så en av de gamle ringene får seg en gratis runde, hehe... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.