carmina Startet 28.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2004 Har messingaksling, kanskje bortimot 40 år gamal. Ca 25-30 mm dia, vribar Sabb propell Trur at akslingen har mist litt av styrken pga lang tids bruk, vibrasjonar m.m. Trur det var vanleg før at messing skulle utglødast for å gjenvinne styrken. Det er ikkje teikn til tæring. Veit nokon - er det nødvenidig? I så fall, korleis blir det gjort? mvh Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 28.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 Kan du si noe mere om hvorfor du tror akselen har mistet styrken, - helst beskrive dette nærmere? Har du konkrete problemer som du setter i forbindelse dette? Jeg vil ikke tro at man herder, eller øker styrken av messing ved å gløde akslingen. Forventer at det heller blir mykt. Blir borte en ukes tid, men jeg tror andre som kan hjelpe også gjerne vil ha litt mere opplysninger fra deg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 Kan sjekke dette nærmere hvis ingen andre melder seg, men jeg er sikker på at messingen vil bli mykere med gløding. Det er kopperet som reagerer, og kopper blir mykere ved gløding. Dessuten er faren til stede for at hele greia bøyer seg hvis det ikke overlates til proffer. Anbefaler å kjøre videre som det er... Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 28.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2004 Lærte en gang på en skole jeg gikk at herding av messing setter en bort til fagfolk. Ved å gløde messingen uten å utsette den for en herdeprosess (brå avkjøping) vil messing bli mykere. Ser ingen grunn til å gjøre det på en aksling. Er din aksling uten kast (vibrasjoner) er ikke dette nødvendig. Er det derimor snakk om å bytte noen form for opplagring av akslingen så kan det være nødvendig å dreie den ned lik at et nytt lager passer. Ellers så skal du kjøre som det er. Messing brukt i aksling blir ikke utsatt for noen form for varmgang og endrer ikke tetthet slik at dette skulle være nødvendig. Tretthetsbrydd kan komme men det er ikke noe en kan forutse. Er din aksel i orden så skal du bruke den som den er. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
carmina Svart 1.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 hei, takk for svar. Ville tru at askslingen er veldig utsett for aldrings-påvirkning, for det vil vel forplante seg støy i form av vibrasjon både frå motor og propell. Trur at messing vil bli sprøtt etter kvart, men det er vel ikkje noko problem kanskje. Hadde flyndre i tjukk messing, den knakk tvers av etter støt mot botn. virka sprøtt og såg porøst ut i brotflata, men virka seigt og normalt ved bearbeiding (filte ny nøkkel, den blei fin). Det er vel den ekle kjensla av gamalt, trøtt materiale i akslingen som er problement. Håpar eg kan gå 20 år til. mvh ak Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.