kirkes Startet 27.April.2009 Link til dette innlegget Startet 27.April.2009 Hei. Siden jeg kjøpte ny Baltic i fjor ville jeg gjerne sjekke den litt skikkelig i år. Skulle skifte anode i varmeveksleren men den var ikke å rikke. Tok av lokket foran veksleren og ble litt forskrekket. To av finnene lå løse bak lokket. Se bilde. Altså, er varmeveksleren ødelagt eller kan jeg bare sette den sammen igjen og kjøre systemrens gjennom hele systemet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Jeg ville demontert veksleren fra motoren, og prøvd å slaglodde disse finnene. Eventuelt tatt den med til et radiatorverksted. (Hvis slike finnes lenger) Burde være mulig å fikse den der. Men du må få festet finnene, for vannet sirkulerer inn og ut på samme enden i veksleren. Disse finnene med løse pakninger er det eneste som skiller vannstrømmen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Eg ville ikkje tenkt tanken på å fikse det, skift heller innsatsen i veksleren. Om det er veldig lenge sidan det har blitt skifta sink, så tror eg at innsatsen har store tæringsskader. Sjekk også at huset ikkje har fått store tærinsskader. Sitér dette innlegget Link to post
kirkes Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Hei igjen.? Skjønner jeg må få ut varmeveksleren. Er det en grei jobb eller er det mye som må demonteres først? Håper det er noen som har gjort dette før og kan komme med noen tips. Hilsen Trond Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Rørinnsatsen skal du kunne klare å ta ut uten å skrue ut heile varmeveksleren. Med forbehold om du har plass i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
kirkes Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Hei. Har du noen flere tips. Har skrudd av lokket foran. Er det nå bare å trekke ut innsatsen eller? Trond Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 I følge bildet så ser det ut som om innsatsen skal trekkes ut i motsatt retning, og at det ser ut som om at du desverre ikkje har nok plass der(?) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Å demontere varmeveksleren er ingen stor jobb. Det er å skru av en eller begge de store ringene i hver ende. Noen slanger og ett par rørstusser, så vidt jeg husker. Innmaten er det verre å få ut. Den sitter fastloddet i selve ytterhuset. Det skal la seg gjøre å få den ut, men det har jeg ikke peiling på hvordan det går for seg. Kanskje et radiatorverksted vet det. Jeg tipper det er noen form for lodding som holder det på plass. Hvis en får ut innmaten, så ser en jo fort hvordan tilstanden er. Ellers går det vel an å trykkprøve den på noe vis, muligens. Jeg hadde ihvertfall forsøkt en del løsninger før jeg hadde gått for en ny en. Den tipper jeg koster blod. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Nei, innmaten er bare trykt inn i huset, og tettes med o-ringer i kvar ende og har ein flens i eine enden som holdes på plass ved hjelp av endelokket. Kan hende det er vanskelig å få ut innsatsen, men det er bare å dra den ut. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Kjøleren koster skjorta så her må man være foriktig. Det skal være en gunmmi som skiller for kaldt og varmt vann slik at vannet sirkulerer riktig. Den er viktig for å få god kjøling . Bruk ikke hammer og skrujern. Jeg har staket opp rørene hvor det kan være mye avleiringer Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Du bør sjekke oljekjøleren varmeveksler og intercooler ? Noen bilder å kose deg med... Risikabelt å lodde selv... Syrevasket oljekjøer Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Nei, innmaten er bare trykt inn i huset, og tettes med o-ringer i kvar ende og har ein flens i eine enden som holdes på plass ved hjelp av endelokket.Kan hende det er vanskelig å få ut innsatsen, men det er bare å dra den ut. Er du sikker på dette, bellen? Jeg har selv demontert varmeveksleren på min egen motor for en tid tilbake, og jeg klarte ikke å finne ut at innmaten var løs. Ikke finner jeg noe som kan indikere dette heller i noen håndbøker. De henviser kun til å stake opp kanalene med et passende utstyr, samt spyle gjennom med vann. Jeg vet at det går an å demontere andre typer vekslere, bl. a. Bowman sine, men denne er jeg veldig usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Nei, helt sikker er eg ikkje. har jobba litt på VP-verksted, og synest å huske at det gjekk ann å ta ut innsatsen på desse varmevekslerane. Men det kan hende at eg huska feil, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.