KDB Startet 27.April.2009 Link til dette innlegget Startet 27.April.2009 Er det vanlig at en betaler moms på bryggeplass? Leige er oppgitt pr meter bredde på plassen pluss mva, noen synspunkter på dette. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Jeg har nettopp mottatt min faktura. Den er uten mva. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Halling Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Det er ikke m.v.a Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 (redigert) Er det ikke noe med at utleier kan velge å være momspliktig eller ikke. De som velger å være momspliktige får da samtidig fradrag for all innkommende moms og hvis leietaker da er momspliktig, spiller det ingen rolle med momsen, siden den trekkes fra. Er leietaker derimot en privatperson er moms en direkte utgift som gjør alt dyrere. Vil tro at det da ikke er en genistrek å velge å være momspliktig utleier for et bryggeanlegg med en stor andel privatpersoner som kunder. Mye bedre å fjerne momsen og heller legge på utleieprisen. For kunden er det jo ett fett, men nå går kronene i utleiers lomme i stedet for i statens pengebinge. Jeg betaler ikke moms på min båtplass. Er du i tvil om det er riktig, sjekker du om utleier er oppført i merverdiavgiftsmantallet (Gjør et søk i enhetsregisteret) http://www.enhetsregisteret.no Velg "Nøkkelopplysninger" og putt inn utleiers firmanavn. Redigert 27.April.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Ser man det! Saken er at eg til nå ikke har betalt moms, men nå kommer det nye brygger og da har nok utleiger funnet ut at det kan være greit å få momsen igjen på investeringen. Men eg kan ikke se at dette lønner seg for utleiger over tid. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Båtforeninger er ikke momspliktig på båtplasser og opplag til egne medlemmer, men kan bli momspliktig hvis man selger tjenesten til andre enn medlemmene. Men om marinaen er organisert som aksjeselskap stiller saken seg slik som Lotus sier. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Er det ikke noe med at utleier kan velge å være momspliktig eller ikke. Dette er nok en stor misforståelse. Et og samme firma kan ha både momspliktig og ikke momspliktig omsetning. Det er varen, eller tjenesten som bestemmer om det skal beregnes moms eller ikke, eller hvilken sats som skal benyttes. Ta en titt på kassalappen neste gang du er på ICA. Det er sluttbruker som betaler all moms. Nei, jeg ville sjekke om dette er momspliktig (lovdata.no) vare/tjeneste. Hvis det ikke er moms på leie av båtplass, kunne det kanskje være en ide å vente lengst mulig med å anmelde forholdet. Da får du jo mest mulig feilaktig innbetalt moms tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Kan ikke se at det stemmer, jernia. Du kan lese mer om frivillig registrering her: https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelver.../mva/frivillig/ Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Kan ikke se at det stemmer, jernia.Du kan lese mer om frivillig registrering her: https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelver.../mva/frivillig/ Ja, ja, så er vi ikke enige. Jeg mener nå bestemt at det ikke er moms på leie av båtplass, uavhengig hvem regningen kommer fra, og om denne er momsregistrert eller ikke, det være seg organisasjon eller firma. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Utleie av båtplass inngår i utleie av fast eiendom og er ikke mva-pliktig. Når det gjelder frivillig mva- registrering (f.eks bygg) kan dette skje når det er utleie til avgiftspliktig virksomhet. Da får en fradrag for inngående mva, også oppføringskostnadene, men må beregne mva på leien. Litt mer OT, ble det dyrere med taxi når de ble mva-pliktige med lav sats (persontransport)? Tja, drosjeeierne fikk fullt mva fradrag for utgifter og bilinnkjøp, men må beregne mva lavsats (høy på frakt av varer). Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Tror det ble innført eller forsøkt innført i 2002 og avskaffet i 2003. Det er ikke moms på båtplasser Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.