SeaRaymond Startet 27.April.2009 Link til dette innlegget Startet 27.April.2009 Jeg kjøpte for noen måneder siden trolig den siste av 4 båter i Norge med merke Scandinavien 260 sport fra forhandler, og ønsker å komme i kontakt med andre med samme båt for utveksling av erfaringer ved båten, Scandinavien boats er solgt i 3 modeller, 200 jeep, 260 sport og 350 family. I hovedsak privat er jeg mest interresert i erfaringer rundt 260 sport siden det er den modellen jeg har, men dere med de andre modellene må gjerne skrive om deres båter også. Så da venter jeg i spenning på om det finnes andre Scandinavien boats eiere som er aktive på baatplassen Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Jeg er ikke eier av båt av merket Scandinavian og har heller ingen erfaring med båter fra produsenten. Jeg vil ikke ta fra deg gleden med din båt, men Scandinavian 350 Family fikk ikke en spesielt bra attest etter en test i Båtmagasinet. Og i tillegg kjenner jeg til at en eier av en Scandinavian 350 Family gikk til rettsak på grunn av en rekke feil og mangler, noen av dem til dels alvorlige. Dommen i rettsaken kan du lese i denne tråden, i tillegg til mer informasjon om Scandinavian 350 Family, selv om denne tråden også tar opp problemer med en annen båttype: Yacht Marine AS, båtkjøp med forviklinger. Sitat fra dommen: Nordberg engasjerte båtkyndige Odd Einar Jamne til å gå igjennom båten og utarbeide rapport. Båten befant seg på land i Bergen da Jamne så den. Rapporten er datert den 5.desember 2007. Den har følgende konklusjon : ”Ved entring av båten er det vanskelig å forestille seg dette som et nytt produkt. Løsninger, materialer og utførelser fremstår som slitt og utgått på dato. Seter og ryggputer fremstår som et billig valg. Teknisk er/har det oppstått betydelige problemer. Løsninger er forsøkt uten særlig vellykket resultat. Båtens motorkraft er for liten og vil bli utsatt for langt hardere belastning enn normalt. Avstiverne er en viktig del av båtens konstruksjon/styrke. Brudd på avstivere, spesielt i en ny båt, gir grunn til å stille spørsmål om båtens sjødyktighet. Rustangrepene på beslag og rekker tyder på valg av dårlig kvalitet og skal ikke forekomme på beslag beregnet for båt. Samlet fremstår ikke produksjonen av denne båten tillitvekkende. Løsninger ser ut til å bli gjort underveis med vekslende hell. Det er ikke forhold mellom pris på båt og det produktet som er levert. I ettermarkedet vil båten bære preg av sine løsninger, inntrykk av å være gammel/lenge brukt. Fordelingen av båtens vekt og valg av for liten motor vil ha betydelig innvirkning på båtens annenhåndsverdi. Samlet sett vil neppe denne båten kunne omsettes som brukt uten at eieren må regne med betydelig verdiforringelse i forhold til den såkalte reduserte pris kjøperen har betalt.” Saksøkerens påstandsgrunnlag Som grunnlag for sin påstand har Nordberg anført at det foreligger mangler ved båten. Han anfører prinsipalt at manglene er av en slik størrelse og betydning at han har rett til å heve kjøpet, subsidiært at manglene berettiger til prisavslag. Etter kontrakten skulle båten være av den ”høyeste standard” og mangelsvurderingen må foretas opp mot dette. Det kan ikke tolereres mye slurv i en båt til en verdi av kr 1.8 millioner. Opplysningene gitt fra Scandinavien Boats AS og Yacht Marine AS må ses samlet. Båten gir et generelt dårlig inntrykk. Innvendig er overflatebehandlingen dårlig og materialene virker ikke å være av beste kvalitet. Funksjonaliteten er dårlig. Utvendig er det rust i større grad enn vanlig. Innemiljøet er preget av lekkasjer, med vannintrenging rundt vinduene. Slik saksøker ser det er ikke båten noen alminnelig god vare. Ventilasjonen fungerer ikke. Det er ingen luftning som forhindrer dugg. Ved demonstrasjonsturen for retten måtte fører tørke av vinduet med en jakke for å kunne se ut. Skroget er slurvete utført og skrogkonstruksjonen er ikke sterk nok. Det er oppstått flere sprekker i skrogavstiverne. Det er usikkert om de utførte reparasjoner er tilstrekkelig. Skroget oppfyller sannsynligvis ikke sjødyktighetskrav til kvalitetskategori B. Det bestrides at Nordberg har ført båten på noen uvøren måte. Båten har ikke de sjøegenskaper den skulle ha. Motoren er for liten i forhold til båtens vekt. Vekten er større enn avtalt. Båten er vanskelig å manøvrere. Det er vanskelig og tar tid å få den opp i plan. Den krenger for meget ved svinging. Den når ikke opp i mer enn 28 knop og ikke i 35 knop som den skulle. I sum er båten ikke av den kvalitet den skulle være. Selger har selv oppfattet båten slik at det var hevingsgrunn i forhold til sin hjemmelsmann. Dette vet du kanskje om allerede. Men i tilfelle ikke, kan det være greit å ha kjennskap til det. Uansett gjelder dette Scandinavian 350 Family, og ikke din båt. Jeg tror ikke Scandinavian 350 Family blir solgt lenger i Norge. Jeg vet ikke om den produseres lenger heller. Men det kan kanskje noen andre svare på. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Dette har jeg nylig fått med meg, erfaringsmessig har jeg også fått erfare noen ting som ikke er av de mest oppløftende, men jeg er også til dels innstillt på at kvalitetene er varierende på løsninger, (båtliv omtalte båten med kun positive trekk foruten at en ikke kunne velge bort teak) Alt i alt er jeg sålangt fornøyd med mitt kjøp, men dette også med stor vekt på at jeg fikk båten til en svært fordelaktig pris, da jeg såg annonsen ble jeg svært ivrig, og litt skuffet når jeg besiktiget den, etter noe frem og tilbake med meg selv og etter å fått prisen ytterligere ned satt jeg igjen med følelse av godt kjøp, iallefall om en har tenkt å beholde fartøyet noen år noe jeg også planlegger å gjøre. Men tilbake til emnet, er som sagt interresert i erfaringer rundt denne båttypen på både godt og vondt, mitt inntrykk kort fattet er at båten virker noe tung og stabil med ikke spesiellt markert planingsterskel, båten går godt og fint i vannet og tar sjøen bra, hva gjelder sjøegenskaper danker den ut mine tidligere sea ray 230 cc og 215 ec, men dåg er jo dette en både større og tyngre båt. Farten er akseptabel og påvirkes lite av økt vekt i båten og sjø. Jeg tok høyde for at båten trolig ville bli en ukurrant sak, med trauste linjer kontra dagens moderne båter, men ett eller annet med den gjorde også at jeg likte den, og det er noe jeg stadig har økt følelse ved, kjekt med noe litt utenom det vanlige og å vite at en ikke møter seg selv rundt neste odde Båten er forøvrig produsert i kina ja, og etter hva jeg har forstått er denne fabrikken konkurs. Sitér dette innlegget Link to post
Oetysse Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Hei Ser på en slik på Finn. er det noen som har denne og vil dele litt erfaringer? Mvh oetysse Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Hvorfor vil noen ha noe slikt? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Førstefender Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Oetysse skrev for 19 timer siden: Hei Ser på en slik på Finn. er det noen som har denne og vil dele litt erfaringer? Mvh oetysse Har du lest tidligere innleg i denne tråden?? Hvis du trenger en D6 og drev, kan den jo handles for verdien av dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Oetysse Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Teerex skrev On 12.8.2021 at 0.54: Hvorfor vil noen ha noe slikt? Usikker, skal derfor se på en. motor og utstyrslisten er jo bra, men selve båten er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.