Jump to content

Kan forskjellig Ah batterier brukes med skillerele?

Brynjar

Recommended Posts

Har lest mye her om batteribanker og skillereleer men i dette tilfellet er det et plassproblem. Jeg har et 115Ah batteri ombord som forsåvidt er godt nok men jeg forventer mer aktivt strømforbruk frmover og vil gjerne ha inn et batteri til. Jeg har ikke plass til et like stort batteri i kassen, men jeg kan få nedi et mindre f.eks 75Ah. Kan jeg Koble til et BEP rele som f.eks :

10652_l.jpg

Vil forskjellen i Ah skape problemer? Vil evt. en sånn ladestrømsfordeler være løsningen, og vil denne modellen på 125A holde eller må jeg ha en på 300A ?

Sikkert mye dumme spørsmål men det er faktisk første båten jeg har hatt behov for 2 batterier i..

.

.

bmhe

Med mindre dynamoen ikke leverer mer en 125 A er denne tilstrekkelig, ved bruk av ulike batterier kan du løse ved bruk av denne ja, du kobler da opp som 2 batteribanker (batteriene i samme bank må være like og med like indre egenskaper) Jeg bruker selv ett slikt men i kombinasjon med 3 BEP hovedstrømsbrytere Start/forbruk/emergency (fåes i en enhet) Batteribanken til start, baugpropell og vinsj er 2 stk Sønnak 80 Ah paralellkoblet til 160AH

og til forbruk 2 stk Varta 110 Ah paralellkoblet til 220 AH, ser sålangt ut til å fungere bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...