Brynjar Startet 27.April.2009 Del på Facebook Startet 27.April.2009 Har lest mye her om batteribanker og skillereleer men i dette tilfellet er det et plassproblem. Jeg har et 115Ah batteri ombord som forsåvidt er godt nok men jeg forventer mer aktivt strømforbruk frmover og vil gjerne ha inn et batteri til. Jeg har ikke plass til et like stort batteri i kassen, men jeg kan få nedi et mindre f.eks 75Ah. Kan jeg Koble til et BEP rele som f.eks : Vil forskjellen i Ah skape problemer? Vil evt. en sånn ladestrømsfordeler være løsningen, og vil denne modellen på 125A holde eller må jeg ha en på 300A ? Sikkert mye dumme spørsmål men det er faktisk første båten jeg har hatt behov for 2 batterier i.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
SeaRaymond Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Med mindre dynamoen ikke leverer mer en 125 A er denne tilstrekkelig, ved bruk av ulike batterier kan du løse ved bruk av denne ja, du kobler da opp som 2 batteribanker (batteriene i samme bank må være like og med like indre egenskaper) Jeg bruker selv ett slikt men i kombinasjon med 3 BEP hovedstrømsbrytere Start/forbruk/emergency (fåes i en enhet) Batteribanken til start, baugpropell og vinsj er 2 stk Sønnak 80 Ah paralellkoblet til 160AH og til forbruk 2 stk Varta 110 Ah paralellkoblet til 220 AH, ser sålangt ut til å fungere bra. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 27.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2009 Takk. Skal ha forbruksbatteri kun til radio/minne, gpstracker, ferskvann og 12V uttak. Det batteriet skal forsåvidt ikke innom hovedkretsen ombord annet enn at det skal lades fra samme dynamo. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Båtdrømmeren Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Dette er ikke riktig at batteriene i samme bank må være like store i amp. kan uten problem ha ett på 250ah og et på 75ah i samme bank, Men det er viktig som du sier at de må ha like indre egenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 Men slik jeg skal ha det blir det som to separate "banker" å regne, ikke sant? Batteriene skal ikke paralellkobles men drive hver sine kretser/kurser. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Båtdrømmeren Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Vil funke utmerket. HAr det samme releet montert mellom start og forbruk, har 100ah start og 250ah forbruk og 100ah dynamo. Funker utmerket, å det vil det gjøre hos deg også. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.