Jump to content

Montering av bensinfilter/vannutskiller


Jon_R

Recommended Posts

Jeg har en utenbords 115HK med fast bensintank på 100liter, og har slitt noen år med en vannutskiller/bensinfilter som er helt håpløst plassert. I dag oppdaget jeg en ikke ubetydelig bensinlekkasje fordi jeg ikke hadde fått skrudd filterdelene med pakninger skikkelig sammen. Det måtte da vært mye mer praktisk å ha vannsutskiller/bensinfilter på utsiden, i motorbrønnen, og ikke gjemt inneklemt mellom bensintank og skott nede i akterbenken. Jeg har fire spørsmål:

 

1. Det går et kobberrør fra bensintank til filter, er det noe i veien for å skifte ut dette med en slange?

2. Er det noen sammenheng mellom høyden et bensinfilter/vannutskiller er plassert og bensintanken, eller kan det plasseres i hvilken høyde som helst.

3. Er det noen problemer/anbefalering omkring det å plassere bensinfilter/vannutskiller bak i motorbrønnen?

4. Hvilken gjennomstrømning/kapasitet må jeg ha for en Suzuki DF115

 

Håper noen kan dele sine erfaringer med meg.

Link to post
-1. Det går et kobberrør fra bensintank til filter, er det noe i veien for å skifte ut dette med en slange?

-

 

Hvorfor vil du bytte fra kobberør til slange ?

Har selv en Askeladden 535 - med samme løsning både på filter og rør.

Ved spørsmål til forhandler - sa de at kobberrør "må" være der i forb med en eller annen forskrift/godkjenning? som jeg ikke husker nå hva var.

Er vel neppe tilfeldig at det brukes kobber rør ? ville jo vært billigere med slange ? :smiley:

Redigert av Nils1 (see edit history)
Link to post

Jeg vil kanskje anbefalle deg å la det være.

 

Jeg monterte mitt i motorbrønnen i fjor. (Fordi jeg har sett mange båter med filter montert der)

Etter jeg var ferdig la jeg merke til en detalj i bruksanvisningen.

 

Må ikke monteres slik at det står i direkte sol :eek:

 

Jeg løste dette ved å vippe motoren over slik at det får skygge.

Men jeg ville nok heller hatt det slik at det står i skygge hele tiden hvis jeg skulle gjort dette om igjen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Jeg har en utenbords 115HK med fast bensintank på 100liter, og har slitt noen år med en vannutskiller/bensinfilter som er helt håpløst plassert. I dag oppdaget jeg en ikke ubetydelig bensinlekkasje fordi jeg ikke hadde fått skrudd filterdelene med pakninger skikkelig sammen. Det måtte da vært mye mer praktisk å ha vannsutskiller/bensinfilter på utsiden, i motorbrønnen, og ikke gjemt inneklemt mellom bensintank og skott nede i akterbenken. Jeg har fire spørsmål:

 

1. Det går et kobberrør fra bensintank til filter, er det noe i veien for å skifte ut dette med en slange?

2. Er det noen sammenheng mellom høyden et bensinfilter/vannutskiller er plassert og bensintanken, eller kan det plasseres i hvilken høyde som helst.

3. Er det noen problemer/anbefalering omkring det å plassere bensinfilter/vannutskiller bak i motorbrønnen?

4. Hvilken gjennomstrømning/kapasitet må jeg ha for en Suzuki DF115

 

Håper noen kan dele sine erfaringer med meg.

 

1. Vil tro at det avhenger av filteret og tilkoblingsmulighetene, mitt filter (Racor) har bare slangetilkoblinger.

 

2. Vel, kan bare prate for meg selv og der er toppen av filteret (der slangene går inn/ut) ca. 20 cm høyere enn toppen på bensintanken og dette fungerer uten problemer.

Bensinen blir jo sugd inn i motoren tross alt.

 

3. Vil nok tro det er best å ha det på en beskyttet plass og du vil vel uansett merke bensinlukt hvis det lekker, men har sett bilder av båter hvor dette er plassert inntil skrogsiden.

Hadde problemer med lekkasje på mitt filter også, uansett hvor mye jeg skrudde til lufteskruene så var det ikke nok.

Resultatet var bensinstank i hele båten og en motor som gikk et par minutter og så stoppet. Tettet med pakning på tube, men jeg vet ikke om dette er riktig måte å gjøre det på(?).

Det har ihvertfall fungert upåklagelig siden.

 

4. Har en DF115 selv (2004) (super motor) med Racor-filter som sagt, men jeg er ikke kar om å huske gjennomrstrømmingskapasitet/modell på dette. Du må vel ha nok kapasitet til å kunne kjøre på full gass (30 l/t?) med god margin.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...