bjoris Startet 27.April.2009 Link til dette innlegget Startet 27.April.2009 Ser dette har vært tema før, vi er en gjeng på mellom 2 og 4 båter som vurderer å kjøpe sammen, 33 til 36 fot pt så vi se for oss en krybbe på 35 til 45 fot. Vi har en i havna som har en Ilas største type og det er denne vi har tenkt på. Vet at den kan være litt vrien å sette opp da en blant annet må sikre beina i båtens lengde retning, men dette er ikke vanskelig hvis en vet hva en gjør. I havna har mange lang erfaring med å sette båter i slike krybber uten uhell så jeg ser for meg at dette er et bra valg. Siden vi er så mange vil det jo bli litt flytting og justering fra en X99 til en Bav 36... samt at krybba må kunne tas bort når den ikke er i bruk. Ingen av båtene skal stå vinteren over i denne og dersom det likevel blir slik er det ikke lov å stå med riggen oppe hos oss... Noen tips om andre alternativer, litt hastverksprosjekt, satser på å få tak i en slik i Bergen i morgen og ta båten opp i morgen ettermiddag... Mulig det er for optimistisk...? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Håp Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Du kan vel knapt finne en dårligere krybbe, bjoris. Kjøp en hvor båten står på krybba og med skrustøtter. Mye sikrere og mye enklere å tilpasse forskjellige båter. OPI, LP-yachts, Tyresø eller lignende. Går dere på land etter hverandre blir det kun en montering/demontering. Sitér dette innlegget Link to post
eikeland Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Har selv en krybbe i galvanisert stål levert av Seatronic i Moss. Meget bra krybbe. Båten (42") står dønn støtt! Personlig ville jeg ikkke hatt en svak alu krybbe. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=427452&cat=4913 Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Jeg har brukt ILAS krybba (den med 6 ben) i 9 år nå uten problemer. Opp til 30 m/s vind, og sikkert mer i kastene. I utklippet fra Seilas står det jo at eieren hadde løsnet på en av støttene. Dette kan man ikke gjøre på den varianten med 4 bein, da vrir båten seg ut av krybba med en gang den mister balansen. Det som er greit med ILAS krybba er at men hiver den i bilen (de to lange rørene på taket og resten inni - om man har stasjonsvogn) og man slipper henger e.l. Og så passer den under terassen mens den ikke er i bruk så den kommer ut av syne. Kan man lagre krybba ved havna er imidlertid ikke dette noe stort poeng. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
bjoris Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 (redigert) Jeg er klar over at denne krybba krever kunnskap og forståelse for hvordan den må settes opp. Vi har to slike i foreningen som nå står oppe og jeg lånte den største i fjor, der brukes alltid stropper for å sikre beina ikke sklir fremmover eller bakover. Siden det hele er av aluminium er det 100% nødvendig å sikre dem med stropper for sideveisforskyvning. Forutsatt at en vet dette så tror jeg krybba er veldig bra, men vi skal se litt på de andre alternativene og vurderer litt hvor viktig det er for oss å kunne flytte på krybba. Vi har i utg.pkt to forskjellige havner vi ønsker å ta opp i... dermed er det ett vesentlig poeng at den er lett... Takk uansett for tips til andre modeller. Skal studere disse grundig nå... Forstår det har vært noen uhell med disse krybbene, men er det bevist at det har vært svakheter med krybba eller er det feilbruk? Her ser en bilder av båten i fjor når vi primet og stoffet nybåten. Akkurat her er stemplingen av kjølen tatt bort, men vi gjorde altså det også i tillegg til å sikre alle 6 støttene både i lengde og sideretningen. Når da denne krybba er slik at du kan få skikkelig bredde på den slik at støttene får en god vinkel mot skutesiden og er lange nok til å komme opp mot vannlinja, da tror jeg båten står trygt og mye bedre enn i krybber som er for smale der vinkelen blir for mye vertikal og der labbene treffer for langt under vannlinja. Ser mange står slik og jeg forstår fortsatt ikke at ikke flere båter velter med slike krybber... Noen jeg misforstår her? Redigert 27.April.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 (redigert) Etter å ha søkt litt mer her på baatplassen.no ser jeg at Enzo sin båt veltet i en OPI krybbe... Sitat: (Bavaria 40 @ 01.02.08 11:10) Enzo hva slags krybbe/stativ sto båten din støttet med?? På båtopplagt hos hvis vi skal stå med riggen oppe så må vi bruke krybbe i fra LP/OPI eller solide støtter, vi får ikke lov og bruke noe annet, vet flere som har blit bedt om og skifte ut f.eks. ILAS aluminium selv om de ikke står med riggen oppe, ihverfall de litt eldre typene. Her er det ingen kompromiss i fra opplaget på disse punktene. Det er et trist syn og se bildene dine Enzo , jeg håper virkelig at alt ordner seg til det beste til slutt for deg og at ikke kommende sesong blir spolert. OPI krybbe er dette. Redigert 27.April.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.