Lars H. Startet 27.April.2009 Del på Facebook Startet 27.April.2009 Hei. Var en tur over fra Son til Horten indre havn og fylte diesel (7,69 pr. liter) idag i det nydelige været med havblikk på fjorden. Men hjemturen ble ikke helt som ventet. Bildene viser vel litt. Så hvorfor ligger Trudelutt fortøyd på utsiden av ytterste flytebrygge og ikke på sin faste plass helt inne "i kroken"? Jo, redningskøyta Odd Fellow II turde ikke å bakse med Trudelutt på slep helt inn! Og hvorfor ble Trudelutt slept til havn? Det som skjedde like før Jæløya, var at alarmen for oljetrykk gikk. Jeg var rask å stoppe motoren (før den stoppet av seg selv) og kikket ned i motorrommet. Der var kjølsvinet fullt av fin svart olje, og fullt med oljesprut på skottet rett ut for omradet der oljefilteret sitter. Noe mer har jeg ikke fått sjekket. Drar rett til båten imorgen tidlig med speil og arbeidslys og snuser litt. Og så tror jeg Sverre i havnen (han som setter ut båter) finner frem arbeidbåten til Sonskilen, og får buksert meg inn på egen plass. Snakket så vidt med ham på telefon idag. Med så lite opplysninger, er det vel neppe noen av dere, selv de mest motorkyndige på Yanmar 4JHE motorene som kan antyde hva som har skjedd? Jeg er i hvert fall glad dette skjedde da jeg var alene ombord med havblikk og uten kone ombord. Vi har/hadde planer om natt- seilas førstkommende natt til fredag. Tenker Trude hadde blitt passe oppkavet om det hadde skjedd kl.0100 om natten! Nå har jeg fått meg middag, og er igang med Ringnes halvliter nummer to. Har fortjent det nå synes jeg! Lars H. :cryin: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/S Bastard Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Det var triste greier, kan det være defekt filter tro? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Kjedeligt, eg kan tenke meg at det er gummislange til oljekjøler, Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
vanntrivsel Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 En mulighet kan være , hvis du har skiftet filter, at o-ringen har blitt sittenede fast i oljefilter-feste. Hvis du får to o-ringer påhverandre kan trykket blåse den ene oringen slik at oljen spruter ut. . Veldig viktig å påse at o-ringen følger med filteret ved skifte. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Nytt filter nå i vår Må være noe feil konstruksjon på det filteret må jo være det som har sprekt da bra du fikk trøst i + Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Har nok tro på slangene til oljekjøleren, de varer ikke evig og det kan være vanskelig å forutse. Godt det skjedde under ideelle forhold... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
TB2855 Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Siden der er så trangt er det kanskje bare en slange som det har gnisset hull i. ?? Kan no håpe det for din skyld. Motoren fekk vel ikke tid til å begynne å lage skumle lyder vel? Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
dante Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Vil vel ikke kalle dette for havari hvis du var flink til å stoppe motoren... jeg holder en knapp på slangene.. Det positive er jo at du kan oppdatere drivstoffbørsen da!! Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Dette var kjedelig Lars, men forholdene for havari var bra da. Men det blir alltid så mye jobb med slik. Å fikse motoren er sikkert ikke all verden, men all den ergrelsen og vaskinga er tragisk! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
SeaRaymond Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Huff og huff, for bare håpe at motoren klarte seg og at det "bare" er til å få tettet lekkasjen, fylle ny olje, gjøre rent og klart for nattseilasen Kanskje det er pakning på filter? Nylig skiftet filteret? Må si du er tålmodig, hadde det vært meg, hadde jeg allerede stått med hodet nedi der Ikke fått sove uten Men relax, og ett par Hansa kalde for å roe det til i morgen er vel like greit, håper uannsett det er en bagatell og at motoren klarer seg uten de store kostnadene. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 (redigert) Dette var leit å høre Lars H! Regner med at du selv finner ut hva som forårsaket dette, eller får kyndig hjelp fra noen. Jeg er i Son, ombord i båten fra kl. 10 i morgen, dersom du skulle trenge hjelp til noe. (rett bak deg...). Håper ikke motoren har tatt skade, og at du får fikset det snarlig! Redigert 27.April.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 En mulighet kan være , hvis du har skiftet filter, at o-ringen har blitt sittenede fast i oljefilter-feste. Hvis du får to o-ringer påhverandre kan trykket blåse den ene oringen slik at oljen spruter ut. . Veldig viktig å påse at o-ringen følger med filteret ved skifte. Om ikke det har skjedd akkuratt her er dette kjent problem. Broder har jobba på lokale Esson i Rakkestad og har bytta mange mange filter i løpet av noen år.. Og har spruta ned seg sjøl, biler og gulv noen ganger pga dette..... Det er for gjort at dette skjer, spesiellt når det er vanskelig å se holderen Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Synn det... men, om det er til trøst; du har mange med deg.... Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Jeg har opplevd det samme for noen år siden, her er en tråd jeg laget om dette. Håper du er like heldig som det jeg var. (Ser at du også har svart i denne tråden). Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Lars H. Svart 27.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2009 Hei. Takk for raske reaksjoner. Og jeg er faktisk litt beroliget av kommentarene. Oljen var fin og svart. Motortemperaturen normal Motorlyden var helt normal Motoren stoppet ikke av seg selv. Alarmen virket som den skulle!! Nei, jeg har ikke nettopp skiftet filter. Jeg skiftet olje og filter i mai sist år, og hadde tenkt å skifte imorgen eller i overmorgen. Så jeg krysser fingre og tær og tar med med speil, arbeidslampe, filter og ny olje imorgen. Så får jeg sjekke slanger osv. Du får gjerne ta en tur bortom Nimbuster. Inntil jeg får båten inn på fast plass ligger jeg på utsiden av I-bryggen. Lars H. :drink: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Careka Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Hvor mange timer har du på motoren ? Hadde en slik i vår båt og den hadde passert 2500 timer når vi solgte, og den gikk som ei klokke, aldrig feilslag der i gården. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
vanntrivsel Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Sjekk likevel den muligheten for 2 oringer.. Trolig har du en lekkasje i enten slangen til oljekjøler / banjokoblinger eller simpelt hen oljefilteret ikke er trukket godt nok til ? Tror dette bare er en bagatellmessig feil å reparere. Anders lager kanskje nye slanger og de blir levert direkte i havna ,bilbåren over Vamma/Våler skauen før kl 12,00 imorgen ? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Hei Lars H, dette er ikke noe havari Lars. Men noe er galt ved eller rundt filtret ditt, dette ordner du helt sikkert. Jeg som trodde at du hadde pakket kofferten til Bøfjordtur..... Men dette må ordnes først. Vi tar en støyt... Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Bekjente av meg fikk havari på samme motor for 2 uker siden i Carabian. Motor kjørt 1300 timer og 110 timer fra siste service. Nå er motor på land og ingen skade å se utvendig men motoroljen er smørt over hele motorrum. Mann fra Yanmar er på vei ditt til kontroll før verksted setter i gang reperasjon. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Skipper Båtløs Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Hei Lars H, dette er ikke noe havari Lars. Enig at det ikke er motorhavari..enten lekkasje i filter eller sprukket slange Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Kan du ikke benytte anledningen ovenfor mor til et båtbytte. Si " Nei kjerring nå må du jobbe mye overtid for dette ble dyrt" så kan du late som om du er lei deg. Saga har vel kommet med noen fine modeller etter denne 27 fotern. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2009 Motoren er fra 1986, og går som en klokke, rent og pent. Den har vel gått ca. 2000 timer, har ikke summert opp loggen de siste årene. I 1995 hadde jeg et "nesten motorhavari" på motoren. På grunn av hevert virkning, fikk jeg vann i sylindrene. Det resulterte i nye sylinderforinger, ventiler, spempelringer osv. osv . . Reparasjon på 50k. Så motoren ble totaloverhalt da, og er jo egentlig mye bedre enn årgangen skulle tilsi. Dersom jeg ikke umiddelbart ser hvor lekkasjen har kommet fra, fyller jeg vel opp noen liter med olje og prøvestarter for å se etter noen sprut som Hebbe hadde positivt resultat med da hans motorrom ble spylt med olje. Får svippe innom Felleskjøpet før jeg drar til havnen imorgen og kjøpe olje. Filter har jeg i båten. Ellers må jeg si jeg er glad jeg er medlem i Redningsselskapet og har VHF. Kalte opp Tjøme radio og forklarte problemet, og de skulle komme tilbake når de hadde sjekket opp hvor det var hjelp å få. 10 minutter etterpå kom de tilbake og fortalte at redningsskøyten Odd Fellow II var på vei fra Drøbak. Så da var det bare å slappe av. Jeg lå ikke så veldig langt fra land, men i løpet av den timen fra stoppen til skøyta kom, tror jeg ikke jeg drev av mer enn 3 - 400meter! Hadde avdriften vært motsatt retning, inn mot Bile, kunne jeg droppet ankeret. Det var ca. 10 - 15 meter dybde der jeg lå. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SandAnker Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Lykke til i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2009 Jeg som trodde at du hadde pakket kofferten til Bøfjordtur..... Bøfjorden? Vi skal da ikke dit på denne tiden. Men vi pleier å ta en tur dit i juli, - med bil. For de uinnvidde har svigermor på over 90 år et landsted der (på Nord Møre ved Surnadal) som hun gjerne vil ha en uke på hver sommer selv om hun er enke. Men hun er dårlig til beins (men klar i toppen), så hun liker ikke å være der alene. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Smaapala Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Hei Har samme motor som deg på 55 hk. Jeg tror jeg har vært ute for det samme . Min årsak var at paknigen på olje filter ble sprengt ut. Årsak. Jeg gikk til en bildelforhandler med mitt gamle filter og gikk inn i overgangskatalog og fant tilsvarende filter for denne leverandør. Det viste seg at pakningen var ganske bred og kom litt utenfor annleggsfltaten på filter holder og dermed ble den sprengt ut. Nå bruker jeg samme filter som tidligere uansett hvor vanskelig det er å finne. Husker ikke navn og nummer på filter her. Prøvde faktisk i år å kjøpe på Maritim men dette levert jeg tilbake da dette var samme utseende som det som jeg sprengte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.