Jump to content

Nestenmotorhavari ombord på Trudelutt (Yanmar 4JHE)?


Lars H.

Recommended Posts

Dette var synd! Men det høres ut til at du var raskere enn meg og fikk stoppet motoren raskt, så da burde det være håp. Tipper det er en av slangene som har gitt seg, men dette finner du fort ut av! Selv hadde jeg ikke alarm, kun måler. Og resultatet var full stopp, og en motor som nå ligger i deler i garasjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dette er ikke noe morro Lars , fikk jo selv full alarm for en uke siden på den ene motoren . Da flyr fort tankene om ødelagt sommer og tusenlappene flyr rundt over hue på deg , men gikk på en måte greit hos meg . Håper det for din skyld også ,at det bare er noe småttis . Men det at du har fått på 2 pakkninger på oljefilter høres litt usannsynlig ut , hvis du har kjørt siden mai ifjor . Men når du får tørka opp litt å se på saken ,så kansje det er en baggis .Pleier jo å være det om ikke motor stopper selv , men ikke mye vits i å sitte her å prøve på jetteleken.Du kommer vel med svaret i kveld tipper jeg , lykke til Lars .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Hurra!

 

Og så var Trudelutt på plass i båsen sin og klar for helgetur med nytt oljefilter og ny olje!

 

hjemmebaasen.jpg

 

Og det var pakningen i oljefilteret som var presset ut. Dette er ingen løs O-ring, men en profilert pakning som holdes på plass

i et spor i filteret. På motorsiden er det en helt plan anleggsflate.

 

Men hvordan kan slikt skje? Og det etter en hel sesongs bruk!

Kan jeg ha skrudd for svakt til?

Kan jeg ha skrudd for hardt til?

Dårlig pakning i utgangspunktet?

 

Her et bilde av problemfilteret og et helt nytt filter (av samme merke, Solas type 1750111)

 

2xfilter.jpg

 

Når det gjaldt mulighet for morkne slanger til oljekjøleren, så har jeg ikke slike slanger, men rør med banjokoblinger. Kikket litt

på slangene til dieselen, og de så OK ut, bortsett fra de små tynne slangene for returdiesel. De har jeg lenge hatt planer om å bytte .

 

dieselretur.gif

 

Tusen takk till alle for gode innspill!

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hurra!

Og så var Trudelutt på plass i båsen sin og klar for helgetur med nytt oljefilter og ny olje!

 

Og det var pakningen i oljefilteret som var presset ut. Dette er ingen løs O-ring, men en profilert pakning som holdes på plass

i et spor i filteret. På motorsiden er det en helt plan anleggsflate.

 

Kan jeg ha skrudd for svakt til?

Lars H. :flag:

Jeg er glad på dine vegne at dette ikke gikk værre, det ville vært tragisk med et havari nå.

Da ønskes dere en videre fin og problemfri båtsesong.

 

Jeg holder forøvrig en knapp på at filteret kan ha vært trukket litt for løst til, kanskje sitter det litt krunglete til og krever ekstra anstrengelser for å trekkes godt til. Personlig trekker jeg filteret skikkelig godt til, men først en dråpe olje smurt utover pakkningen.

 

:flag:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Hurra! - Og så var Trudelutt på plass i båsen sin og klar for helgetur med nytt oljefilter og ny olje!

 

Hei Lars H!

 

Det var vel en lettelse for alle at det ikke var værre enn en pakning på oljefilteret. Men det kan jo være skummelt nok, når man får en slik lekkasje. Bra at det or'næ seg slik!!

 

Lykke til med resten av båtsesongen, Lars!

:flag:

 

P.S.: Du får vel nå øvd deg i å vaske "svinet nede i kjølen" - som det så feilaktig heter på "fagspråk".... :wink: Pass deg for svineinfluensa'n!

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Selve finvaskingen står igjen, har stort sett bare tørket og sugd opp olje. Jeg brukte en slik vakuumsuger med slange som dyttes nedi peilepinnerøret ved "normalt" oljeskift. Men det gikk tregt med iskald olje. Ved normalt oljeskift varmkjører jeg alltid motoren litt, og da suges det som bare lynet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det som vel reddet motoren var oljetrykkalarmen som fungerte og ulte som en stukket gris (med eller uten grisevirus, he, he) slik at jeg fikk stoppet motoren før den stoppet selv. Kanskje jeg i tillegg skulle få meg en instrument for oljetrykk? Da ville jeg vel kunne få et tidligere varsel?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

En oljetrykksmåler er lurt å ha. Vet om mange lamper og alarmer som tuter når det er tomt, og da er det jo for sent. Med en oljetrykksmåler ser du jo at trykket blir lavere, og da vet du jo hva som skjer. Det er jo også slik at de viser forskjellig trykk etter turtall, men det vet du sikkert.

 

Uansett bra at det kun var filteret som ikke holdt tett.

 

En løsning ved alarm er jo en automatisk kutter som stopper motoren automatisk. Kan virke litt farlig hvis det er litt sjø og man er nære land. Men motoren vil jo stoppe uten olje uansett.

 

Men, tar en øl i kveld for at båten din er friskmeldt, ikke alltid så mye olje har en så enkel løsning :cheers:

Føkk deg...

Link to post

Jo da, har alltid olje på gummipakningen. Og jeg bruker aldri vertøyt ved påsetting, drar bare til for hånd slik at jeg kjenner at det sitter.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei!

 

Merkelig sak! Man bør kanskje gjøre det til en vane å "kjenne" litt på oljefilteret når man peiler oljen, for å unngå slikt som dette.

Jeg trekker også til filteret bare for hånd - både på bil og båt, men må vanligvis ta i litt ekstra, gjerne med filteravdrager, når det skal løsnes igjen.

 

Kan filteret ditt ha løsnet litt i løpet av det året som er gått, slik at oljetrykket mot pakningsringen ble større?

Kjentes oljefilteret løst ut da du skrudde det av nå?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...