Arvid_A Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 La oss håpe at det blir mest vaskejobb etter dette, og at godklumpen har overlevd! Lykke til med feilsøkning og reparasjon i dag, Lars! Sitér dette innlegget Link to post
Mir Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Det kan være noe så enkelt som at O-ringen på filteret er slitt. Da blir det en liten glippe som gir "stor" oljelekasje. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Trist at slikt skulle skje Lars - og flott at du fikk slått av raskt. Flott at gutta på redningsskøyta kom. Redningsskøyta i Moss er visst ikke operativ ennå etter at den fikk nye motorer i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Dette var synd! Men det høres ut til at du var raskere enn meg og fikk stoppet motoren raskt, så da burde det være håp. Tipper det er en av slangene som har gitt seg, men dette finner du fort ut av! Selv hadde jeg ikke alarm, kun måler. Og resultatet var full stopp, og en motor som nå ligger i deler i garasjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tine IV Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Dette er ikke noe morro Lars , fikk jo selv full alarm for en uke siden på den ene motoren . Da flyr fort tankene om ødelagt sommer og tusenlappene flyr rundt over hue på deg , men gikk på en måte greit hos meg . Håper det for din skyld også ,at det bare er noe småttis . Men det at du har fått på 2 pakkninger på oljefilter høres litt usannsynlig ut , hvis du har kjørt siden mai ifjor . Men når du får tørka opp litt å se på saken ,så kansje det er en baggis .Pleier jo å være det om ikke motor stopper selv , men ikke mye vits i å sitte her å prøve på jetteleken.Du kommer vel med svaret i kveld tipper jeg , lykke til Lars . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Lars H. Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Hurra! Og så var Trudelutt på plass i båsen sin og klar for helgetur med nytt oljefilter og ny olje! Og det var pakningen i oljefilteret som var presset ut. Dette er ingen løs O-ring, men en profilert pakning som holdes på plass i et spor i filteret. På motorsiden er det en helt plan anleggsflate. Men hvordan kan slikt skje? Og det etter en hel sesongs bruk! Kan jeg ha skrudd for svakt til? Kan jeg ha skrudd for hardt til? Dårlig pakning i utgangspunktet? Her et bilde av problemfilteret og et helt nytt filter (av samme merke, Solas type 1750111) Når det gjaldt mulighet for morkne slanger til oljekjøleren, så har jeg ikke slike slanger, men rør med banjokoblinger. Kikket litt på slangene til dieselen, og de så OK ut, bortsett fra de små tynne slangene for returdiesel. De har jeg lenge hatt planer om å bytte . Tusen takk till alle for gode innspill! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hansi Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Flott å høre at alt var i orden igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Hurra!Og så var Trudelutt på plass i båsen sin og klar for helgetur med nytt oljefilter og ny olje! Og det var pakningen i oljefilteret som var presset ut. Dette er ingen løs O-ring, men en profilert pakning som holdes på plass i et spor i filteret. På motorsiden er det en helt plan anleggsflate. Kan jeg ha skrudd for svakt til? Lars H. Jeg er glad på dine vegne at dette ikke gikk værre, det ville vært tragisk med et havari nå. Da ønskes dere en videre fin og problemfri båtsesong. Jeg holder forøvrig en knapp på at filteret kan ha vært trukket litt for løst til, kanskje sitter det litt krunglete til og krever ekstra anstrengelser for å trekkes godt til. Personlig trekker jeg filteret skikkelig godt til, men først en dråpe olje smurt utover pakkningen. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Walter_S Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Hurra! - Og så var Trudelutt på plass i båsen sin og klar for helgetur med nytt oljefilter og ny olje! Hei Lars H! Det var vel en lettelse for alle at det ikke var værre enn en pakning på oljefilteret. Men det kan jo være skummelt nok, når man får en slik lekkasje. Bra at det or'næ seg slik!! Lykke til med resten av båtsesongen, Lars! P.S.: Du får vel nå øvd deg i å vaske "svinet nede i kjølen" - som det så feilaktig heter på "fagspråk".... Pass deg for svineinfluensa'n! ... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Lars H. Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Selve finvaskingen står igjen, har stort sett bare tørket og sugd opp olje. Jeg brukte en slik vakuumsuger med slange som dyttes nedi peilepinnerøret ved "normalt" oljeskift. Men det gikk tregt med iskald olje. Ved normalt oljeskift varmkjører jeg alltid motoren litt, og da suges det som bare lynet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/S Bastard Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Godt og høre at det ikke var noe veldig alvorlig Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 (redigert) Hell i uhell, godt det ikke var verre da Lars! Du får ha en god båtsesong. Redigert 28.April.2009 av My Tax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Det som vel reddet motoren var oljetrykkalarmen som fungerte og ulte som en stukket gris (med eller uten grisevirus, he, he) slik at jeg fikk stoppet motoren før den stoppet selv. Kanskje jeg i tillegg skulle få meg en instrument for oljetrykk? Da ville jeg vel kunne få et tidligere varsel? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brodern Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 En oljetrykksmåler er lurt å ha. Vet om mange lamper og alarmer som tuter når det er tomt, og da er det jo for sent. Med en oljetrykksmåler ser du jo at trykket blir lavere, og da vet du jo hva som skjer. Det er jo også slik at de viser forskjellig trykk etter turtall, men det vet du sikkert. Uansett bra at det kun var filteret som ikke holdt tett. En løsning ved alarm er jo en automatisk kutter som stopper motoren automatisk. Kan virke litt farlig hvis det er litt sjø og man er nære land. Men motoren vil jo stoppe uten olje uansett. Men, tar en øl i kveld for at båten din er friskmeldt, ikke alltid så mye olje har en så enkel løsning Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
roaldbj Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Flott at løsningen var så enkel. Jeg lærte nå noe nytt. Jeg trodde ikke at denne gummipakningen kunne vri seg slik som bildet viser. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Godt det gikk bra og at du slapp unna med støkken. Smører du pakningen på filteret med olje før du setter det på? Det er mulig å skade denne dersom den er tørr ved tiltrekking. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Brodern Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Man skal alltid smøre litt olje på denne pakningen når man monterer det nye filteret. Nettopp for å hindre at den kliner seg når man skrur det fast. Gammalt triks som brukes av mange mekanikere, og andre som bytter oljefilter Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Hebbe Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Godt at det endte slik, ønsker deg en problemfri sommer. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Ingar Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Det båtmotorer burde hatt var en alarm på oljenivået. Har det på min 20 år gamle Mercedes. Noen som vet hvordan dette er konstruert? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Jo da, har alltid olje på gummipakningen. Og jeg bruker aldri vertøyt ved påsetting, drar bare til for hånd slik at jeg kjenner at det sitter. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jens_P Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Da slutter jeg meg til de som er forundret sjokkert over at dette kunne skje. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Arvid_A Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Hei! Merkelig sak! Man bør kanskje gjøre det til en vane å "kjenne" litt på oljefilteret når man peiler oljen, for å unngå slikt som dette. Jeg trekker også til filteret bare for hånd - både på bil og båt, men må vanligvis ta i litt ekstra, gjerne med filteravdrager, når det skal løsnes igjen. Kan filteret ditt ha løsnet litt i løpet av det året som er gått, slik at oljetrykket mot pakningsringen ble større? Kjentes oljefilteret løst ut da du skrudde det av nå? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Nei, filteret hadde ikke løsnet. Jeg måtte bruke filteravtrekkertang for å løsne det. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Spinnaker Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Da forstår jeg ikke helt hvordan oljen kan ha kommet ut, om filteret har vært dratt så godt til har jo pakkningen ligget i god klem som den skal. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
eysteind Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Det båtmotorer burde hatt var en alarm på oljenivået. Har det på min 20 år gamle Mercedes. Noen som vet hvordan dette er konstruert? Trudde dette innstrumentet bare var en oljetrykksmåler. Iallefall på min 123. Måler trykket fra 1 til 3 bar? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.