Jump to content

Nestenmotorhavari ombord på Trudelutt (Yanmar 4JHE)?


Lars H.

Recommended Posts

Det var godt at det gikk bra. Jeg har fulgt denne tråden i spenning.

 

Den gangen jeg jobbet i bilbransjen hadde vi en diskusjon om hvor lenge en motor klarte seg uten olje. Utafor veggen sto en gammel avskilta Taunus som vi tappa oljen av og starta motoren. Taunusen sto og rusla på tomgang i 20 minutter uten olje og ingenting skjedde. Vi tok deretter å rusa opp motoren til 3ooo omdr og jaggu klarte den seg i ytterlige 3-4 minutter før den begynte å høres syk ut. først etter 7 minutter med gassen på 3000 omdr. smalt det. Da kom råden ut av blokka. Selv om dette var en gammel og rom motor så konluderte vi med at gamle Taunuser ikke er lett å ta livet av :lol:

 

Når jeg leste din historie så kom jeg til å huske på den gamle Taunusen og hvor seigliva den var (uten sammenlikning forøvrig)

Link to post

Hvis du hadde satt den i gir og kjørt den i en bratt oppover-bakke med full last hadde det ikke gått lenge. Det samme skjer med en båtmotor. De går ofte på høyt turtall med høy belastning og vil skjære seg i rådelagrene ganske raskt .

 

Antok at feilen på motoren til Lars var en bagatell så jeg har sovet veldig godt i natt. Ikke et eneste mareritt...hehe

Link to post
...drar bare til for hånd slik at jeg kjenner at det sitter.
Det står på noen filter at pakningen skal smøres, filteret dras inntil og deretter 3/4 tørn til. Det siste kvarte tørnet er gjerne ganske tungt...

 

Taunusen sto og rusla på tomgang i 20 minutter uten olje og ingenting skjedde.
Jeg havarerte en Iveco diesel en gang for mange år siden i bil. Hadde en oljelekkasje og da bilen var på sin siste tur i 90 på flat vei eller veldig slak nedoverbakke kom oljelyset på. Tenkte jeg skulle se hva som skjedde og det gikk ikke et halvminutt før det ble et forferdelig rabalder under panseret... Dette var jo på relativt lav last men antar den gikk på rundt 3000 rpm.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Godt å høre at dette gikk bra.

Så for meg at det ikke ble noe Horten treff på deg jeg nå :eek:

 

tenkte kanskje dette filteret hadde løsnet grunnet temperaturforandringer i vinter.

Men det tyder jo ikke på det hvis det satt godt nå heller...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Mystisk. Har filteret sittet der et år uten å lekke, og satt det fortsatt godt fast da du løsnet det etter lekkasjen, ville jeg ikke bare pustet lettet ut fordi det gikk bra og så slått meg til ro med det. Jeg ville lett etter årsaken. Kan en mulig årsak være at du lokalt har hatt for høyt trykk, noe som har forårsaket at du blåste pakningen? Jeg ville sjekket med Janmar om de har erfart noe lignende. Kan du ha brukt for tykk olje? Dette i kombinasjon med kjølig vårvær/lav motortemp kan gi forhøyet oljetrykk. Er filteret originalt Janmar?

Eg berre spyr.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Det var godt å høre at det gikk bra. Men når jeg ser bildet av filtrene, synes det for meg som om pakningen er en O-ring med sirkulært tverrsnitt. Det er mulig at min hukommelse spiller meg et puss, men såvidt jeg kan huske har alle de oljefiltrene jeg har vært i kontakt med, hatt en O-ring med tilnærmet kvadratisk tverrsnitt. Hvorfor???

 

Eivind

Link to post
. Kan en mulig årsak være at du lokalt har hatt for høyt trykk, noe som har forårsaket at du blåste pakningen?

 

Bare en tanke .............. tett oljefilter kombinert med bypass ventil som henger??

 

 

Har også følgt denne tråden, fint at det løste seg. Forrøvrig så monterte jeg oljetrykkmåler på min motor av samme årsak som du reflekterer over, Lars H.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
såvidt jeg kan huske har alle de oljefiltrene jeg har vært i kontakt med, hatt en O-ring med tilnærmet kvadratisk tverrsnitt. Hvorfor???

 

Sikkert på grunn av at du har holdt deg til en og samme fabrikant av filter! Jeg har kjøpt litt forskjellig, og vært borti begge typer. Men begge to skal tette da, så det skal ikke være noe problem. Jeg tipper at det som har skjedd her er at pakningen har fått seg en liten krøll ved montering, og at en kombinasjon av høyt oljetrykk og temperatur har klart å blåse den ytterligere ut av stilling nå. Det underlige er at det har hold tett et helt år, så noe kan tyde på at overtrykksventilen har hengt seg opp og forårsaket forhøyet oljetrykk. Kanskje filteret rett og slett har tettet seg, og dette er årsaken til overtrykket?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hva som egentlig er grunnen til at pakningen er kommet ut av stilling, kommer vi nok ikke frem til her, og dessverre er filteret kastet. Men jeg har forstørret opp litt bildene jeg tok av både det defekte filteret og et nytt, så kan vi spekulere videre. Bildet av det nye filteret viser vel helt tydelig at pakningen har en utflatet anleggsflate. Bildene av det gamle filteret viser at pakningen har en leppe som går inn i et spor mot sentrum av filteret. På bildet sees en mørk ring inne i dette sporet, og det kan se ut som at pakningen er revnet og at dette mørke er den delen av pakningen som ligger i sporet. Men det er mulig at bildene lyver, jeg la ikke merke til noe inne i det sporet da jeg kikket på dette før jeg tok bildene og kastet filteret. Og bildene er kun tatt på frihånd med et IXUS kompaktkamera uten å tenke på så små detaljer. Da skulle jeg nok brukt makroinstillingen.

 

Men her er i hvert fall utsnittene av bildene så gode jeg kan få de:

 

filter_nytt.jpg

 

filter_brukt1.jpg

 

filter_brukt2.jpg

 

Nå gikk det jo veldig greit å få gratis hjelp med slep til havn av Redningsselskapet, men for fremtiden skal jeg nok huske på alltid å ha nok olje ombord til et fullt oljeskift og ikke bare en liten kanne til eventuell etterfylling. Filter har jeg alltid ombord.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har aldri helt skjønt poenget med å ha ekstra oljefilter ombord, men denne tråden ble en tankevekker i så måte! Jeg har alltid ekstra reimer og dieselfiltre liggende i båten, men jeg må innrømme at jeg har slurvet med oljefilter noen ganger. Men heretter skal det få fast plass ombord!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei.

 

Dersom Yanmar-filteret på bildet er for samme motor som jeg har (Yanmar 1,6liter 44Hp 4JHE), synes jeg pakningen på originalfilteret ser myyye mer solid ut!

 

Så før jeg kjøper et nytt filter til å ha i reserve, får jeg sjekke opp hvor jeg får tak i originalfilter her i mitt område. Noen som vet hvor? Bor på Skjetten v/Lillestrøm med båten i Son. Solas-filteret er kjøpt hos Aktiv Marin i Lillestrøm, og jeg tror ikke de har originalfilter der lenger.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Takker for linken. Ringte nettopp La Sa i selve havnen i Son (der jeg har båten), og de har originale Yanmar-filtre. Om de ikke hadde for akkurat min motor, kunne de i hvert fall skaffe. Så neste gang jeg er i havnen på dagtid, rusler jeg bortom til dem.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Dersom Yanmar-filteret på bildet er for samme motor som jeg har (Yanmar 1,6liter 44Hp 4JHE), ....

Jeg garanterer ikke at det avbildede filteret passer din motor, men alle de originale Yanmar-filterne jeg har sett har hatt den samme pakningstypen og profil som vises på bildet av Yanmar-filteret over.

Dette gjelder f.eks. også det større originalfilteret til min egen 6LP-motor.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Takker for linken. Ringte nettopp La Sa i selve havnen i Son (der jeg har båten), og de har originale Yanmar-filtre. Om de ikke hadde for akkurat min motor, kunne de i hvert fall skaffe.

Lars H.

Jeg kjøper mitt uorginale filter til Yanmar på Mekonomen, og det har samme pakkning som på det orginale.

Når jeg nå ser på de to typene, er jeg usikker på om jeg noengang har benyttet et oljefilter med den type tettning som er på ditt uorginale filter. Jeg tror jeg vil anbefale deg å bruke orginalt eller tilsvarende filter i fremtiden, ikke bruk filter med annen type pakkning slik som det du har nå.

 

Stort sett de fleste steder som selger bildeler har oljefilter til båtmotorer.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Jeg har aldri helt skjønt poenget med å ha ekstra oljefilter ombord, men denne tråden ble en tankevekker i så måte!

 

Jeg har dobbelt opp med oringer til alle filtrene. Tar vare på de gamle... Har aldri fått brukt for dem selv, men andre har stått oppråd ute på sjøen. Fikk ei flaske vin for en gammel pakning til 50 øre hehe...jeg skulle ikke ha noe men det ble det ikke snakk om . Det lønner seg å ta mye gammel dritt

Link to post

Hei

Som sagt i mitt tidligere innelgg har jeg vært ute for det samme med samme motor.

 

Jeg er overbevist at overgangsfilteret som jeg fikk ikke passet. Pakningen ble liggende helt ytterst på oljefilter brakkert. Ved trykk ble pakningen presset utenfor og ut.

 

Er du sikker på at filteret som du har ligger på rett plass på oljefilter brakkert?

 

Filteret som jeg hadde uhell med hadde samme type pakning som Orginalt Yanmar filter men ikke samme diameter.

 

Hilsen Smaapala

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...