Jump to content

Nestenmotorhavari ombord på Trudelutt (Yanmar 4JHE)?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Til Havgapet: Hverken diesel eller motoroljefilter til min motor har løse O-ringer.

 

Hva diameteren på det uoriginale Solas-filteret er, vet jeg ikke. Det sitter på båten nå. Og diameteren på anleggsflaten på motorsiden er heller ikke lett å se med påmontert filter. Når jeg får kjøpt nytt originalt filter, kan jeg sammenligne diameteren få pakningen der og den på bildet. Eller, for å være helt sikker, kan jeg stikke innom der de selger Solas-filter og åpne en eske og måle. Det kunne jo være greit å komme til bunns i denne saken.

 

Skal også skifte filtrene på dieseltilførselen, men der er det vel neppe så stort trykk at jeg bryr meg om å skrote det Solas-filteret jeg har og kjøpe Yanmar-filter. Jeg har tross alt brukt Solas-filtre i mange år, både for diesel og olje. Jeg har ikke fått panikk helt ennå slik enkelte har for svinevirus!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg trodde at du kjøpte filtrene fra Lekang på Såner.

Flere mekanikere erstatter de orginale Yanmar oljefiltrene med filtre kjøpt fra Lekang. Filtrene fra Lekang er av industrikvalitet og skal være minst like gode som Yanmar-filtrene.

Jeg lurer litt på om de harde kuldeperiodene i vinter kan ha påvirket gummihylsene hos deg? Noen refleksjoner omkring dette?

Jeg har i mangfe år vært oppattt av dette lekkasjeproblemet.

Det er grunnen til at jeg seiler midtfjords og setter på autopilot når det er "klart vann" mens jeg inspiserer motorene både hva gjelder filtre og akselpakninger.

Link to post

har montert noen tusen filtre med begge de pakningsvariantene.. ikke en gang har de begynt å lekke mellom skiftene.. men tar altid på olje på pakningen og drar til godt for hånd. tror du har vært uheldig\hattt uflaks ved montering.. eller en fabrikasjonsfeil med pakningen i kombinasjon med litt for lite olje på pakningen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Lekang? Aldri hørt det navnet før. Dersom pakningen skulle bli dårlig en vinterdag med noen kuldegrader, ville nok fler enn meg fått problem med lekkasje. Har aldri hørt at en pakning av gummi beregnet for petroleumsprodukter ikke skulle tåle kulde.

 

Du er nok flinkere enn meg Roald til å inspiser saker og ting i båten når den er i bruk. Da forventer jeg bare at alt skal fungere, det elektriske, motor, drivverk, dass osv. osv. Jeg er bare unntaksvis nedi motorrommet i sesongen. Da peiler jeg olje, tar en rask titt etter lekkasjer og en eller to ganger i sesongen drar jeg til fettkoppen på hylsen til akslingen. Batteriene har ikke skrukorker for å sjekke væskenivå. Var litt skeptisk til det, men jeg sjekket ikke nivået før heller. Da måtte det være noe som trøblet og fikk med mistenksom. Nei, jeg forsøker så godt jeg kan å sørge for at alt er OK før sesongstart. Under bruk av båten, skal jeg bruke båten og ikke drive med motor og strøm! Og denne filosofien har i det store og hele vært vellykket i de 22 årene jeg har hatt båten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja visst var det ubehagelig, - det tok ikke mange minuttene før jeg begynte å tenke på bankkontoen og hva en ny motor ville koste! Men vel hjemme, og etter å ha lest litt på forumet hvor alle kun antydet oljefilterproblem, banjokoblinger og slanger, fikk jeg sove godt om natten likevel!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Her er en kryssreferanseliste for Yanmar servicedeler:

http://www.yachtsenteret.no/doc/Hurtiglisteengelskmars27.pdf

Da jeg kjøpte originalt dieselfilter i vår, så jeg at den lokale 'pusheren' hadde denne listen på skrivebordet sitt.

 

Jeg har omtrent samme motor (4JH-TE) og bruker oljefilter fra ALCO.

Bruker også ALCO filter på bilen - noe jeg har gjort siden 1996 - uten en dråpe lekkasje.

Link to post

Forrige gang jeg kjøpte filter fikk jeg Yanmar genuine parts filter, altså med tykk pakning. Nå kjøpte jeg også hos Yanmarforhandler men fikk et "Japa" filter som ble fortalt var originalt. Det filteret hadde smal/tynn pakning...

 

Nei, her blir det å kjøpe ORIGINALT filter med YANMAR påstemplet, så får jeg ha dette Japa-filteret i reserve...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

For ikke å skape panikk for olje i kjøsvinet-virus, så kan jeg opplyse om at av de 22 gangene jeg har skiftet filter siden jeg kjøpte båten i -87, er det vel kun de 5 - 7 første årene jeg brukte filer som det sto Yanmar på. Og alt har gått bra frem til nå. Jeg vil også anta at bruk av uoriginale filter er det mest vanlige både for bil og båt. Til bilen kan jeg ikke huske at jeg har brukt filter det sto Opel på!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er vel ikke så viktig hva som står på filteret, Lars. Det viktigste er hva det koster!

 

Husk: du får hva du betaler for: dyrt filter=godt filter; rimelig filter=dårlig filter. Så søk heller etter en butikk som selger filteret du ønsker deg til høyest mulig pris - det er der du får den beste kvaliteten. :smiley:

Link to post
Det er mye snakk om orginalfilter her. Det finns ikke en eneste motorfabrikk som lager egne filter...de kjøper fra andre produsenter f.eks. Fram...og får dem merket med egen logo...kaller det orginalfilter og tredobler prisen

Flere eksempler på det samme. Sjekk denne tråden

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=9775&st=0

og mitt innlegg #45

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Har bare grovtørket litt, men kommer til å bruke litt White Spirit og godt varmt Zalo-vann. Får ta en dag til uken. Jeg har 7 mil til båten, så det er ikke bare å stikke nedom en kveld. Når det gjelder original kontra uoriginale filtre, er jeg helt klar over at ikke Yanmar lager filter selv. Men i dette tilfellet er det en stor forskjell på selve gummipakningen. Dermed kommer jeg til å kjøpe filter med samme type pakning. Og står det da Yanmar på filteret, må en vel kunne regne med at Yanmar går god for dette? At andre filtre med annet useende og gummipakning kan være like bra, vet en ikke. Men som sagt, jeg har nesten alltid brukt uoriginale filtre med hell, - frem til nå.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Jeg ville sjekket med Janmar om

Jeg pleier å akseptere en del skrivefeil men, den der, det er å tøye strikken for langt.

Selv om det er skrevet av en som kjører Wolva Penthouse.

(all respekt til REM forøvrig, mye bra fra den kanten)

 

 

Det er vitenskapelig dokumentert at vi lever omlag 7 1/2 år lengre enn pessimistene.

Du mener 7,5 båtsesonger? Hva er år?

 

 

Til bilen kan jeg ikke huske at jeg har brukt filter det sto Opel på!

Hvorfor ikke? Opel har vel de billigste originalservicedelene som finnes i bilverdenen.

Da jeg var liten gutt og kjørte Opel Ascona B modell kostet originalt filter like mye som Biltema sitt, og pga Biltema sitt manglet tilbakseslagsventil, og jeg hadde en "2.0/SR" versjon med analog oljetrykksmåler, kunne jeg se hvor mye lengre tid det tok å bygge opp oljetrykk med det uoriginale filteret som manglet tilbakseslagsventil.

 

Disclaimer: ...tror jeg. :lol:

 

 

Ellers Lars, jeg følger tråden med stor spenning siden min Jahllmar (?) er kjørt 5300 timer, pluss allerede 8 timer i år, altså 5308 timer.

 

Godt å høre insidenten med din gikk billig og greitt.

 

Jeg har selv skiftet oljefilter på en bil, den gamle oljefilterpakningen ble sittende igjen på blokka, så når jeg monterte nytt filter var det to pakninger oppå hverandre, startet opp, sjekket for lekkasjer, helt tett... ruste den opp til 3000 rpm, popp, ut kom pakningen og oljespruten stod.

Ved lekkasjesjekk, kjør den opp på høytt turtall på kald maskin, da har du høyest oljetrykk.

 

 

 

Edit: SKrivefeil! :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Svart (redigert)

Hei.

 

Idag skiftet jeg filtre på dieselsystemet i båten, og tenkte jeg skulle sammenligne brukte/nye og Solas- kontra Yanmar-filtre.

Det var ikke mye forskjell å se på de to merkene, kun metallet på de to boksene hadde litt forskjellig farge. Yanmar-filteret var

litt gullaktig, mens Solas hadde en helt vanlig grå metallfarge. Pakningene hadde samme dimmensjon, og så svært like ut. De

ble holdt på plass på samme måte for begge fabrikatene.

 

Men så undersøkte jeg litt det Solas-filteret som hadde sittet på motoren og sammenlignet det med et tilsvarende helt nytt. Her

oppdaget jeg det samme problemet som for oljefilteret! Gummipakningen hadde est ut og lå ikke godt og stramt i festesporet

på selve filteret! Se bildene under.

 

Nå har jeg satt inn "originalt" Yanmar-filter (det sto i hvert fall Yanmar med store bokstaver på både eske og filter, forøvrig

Made in Taiwan). Dette kostet ca. 50% mer enn Solas-filteret. Ved neste filterskifte skal jeg sjekke om også pakningen på dette

filteret "vokser" etter bruk.

 

Her bildene, først et nytt ubrukt Solas dieselfilter, og så et som har sittet på motoren 1 år.

 

fuel_new.jpg

 

fuel_used.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har alltid fulgt oppskriften med å skru til for hånd som du sier, men om en skulle ha dradd til for hardt skulle vel ikke pakningen bli permanent større? Det virker mer som at den ikke tåler langvarig påvirkning av olje/diesel.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

eeh, - bruker jo HammerDown da. Men det er kun på diesel. Motoroljen er ren mineralsk olje uten ekstra tilsetninger, og det var jo på det filteret pakningen slapp helt og oljen strømmet ut.

 

filter_brukt1.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Utenpå er de fleste filtre temmelig like. Det er innmaten som gjør forskjellen.

Skjær av blikkboksen og ta bilde av innmaten.

Veldig god idè, Lotus!

Dessverre gikk 3 årganger med originale Yanmar diesel- og oljefiltere til 6LP til spesialavfallsanlegget for 3 uker siden,

ellers skulle jeg straks ha bidratt med bilder av dissekering og studium av innmaten i disse.

Hvis noen kan bidra med bilder av innmaten i noen uorginale filtere,

så lover jeg i det minste å komme tilbake med halverte Yanmar-originaldeler til høsten hvis ingen andre skulle legge ut bilder før meg.

Dette burde kunne være utgangspunkt for en ny og meget interessant tråd :yesnod:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Jeg har sittet og "skumlest" innleggene angående oljefiltertiltrekking osv. Det jeg har merket meg etter å ha montert uttallige filter både for olje og diesel er at det værste en kan gjøre er å montere med (for) tørr pakning, og trekke til for hardt. Dette er som regel kilden til pakning som "vrenges" ut av sitt leie.

Når det gjelder hvor lenge en motor kan leve uten olje så er dette veldig avhengig av hvilket turtall en kjører motoren på. Det var en som nevnte motorkutt ved oljetrykksfall her, men jeg vil personlig advare mot å innstallere dette i båt. En kan faktisk redde både båt og mannskap ved forsiktig bruk av motor en liten kort periode selv om den har mistet smøretrykket. Vi fikk jo et fint eksempel på dette lengre opp i tråden.

 

Per

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...