Jump to content

Nestenmotorhavari ombord på Trudelutt (Yanmar 4JHE)?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Nå har jeg ikke tenkt å tappe av oljen igjen for å ta av filter for å kunne fotografere anleggsflaten

på motorside, men jeg kan godt ta et bilde ved neste oljeskift. At pakningen skulle ligget igjen fra

forrige oljeskift, er helt usannsynlig. Anleggsflaten er helt glatt, så en løsnet pakning ville jeg

merket når jeg rengjorde anleggsflaten. Og at jeg ikke skulle se forskjell på et filter med og uten

pakning, vil jeg påstå er umulig. Riktignok er jeg "gammel" pensjonist, "Aber es gibt ja Grenzen".

 

med_pakning.jpguten_pakning.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Måtte le godt av det siste innlegget ditt Lars... :lol:

 

Jeg har hatt mange motorer og -merker opp gjennom årene, både i bil og båt (men ingen uten...) og alltid skiftet filtrene selv. Som seg hør og bør, har jeg også hatt et våkent øye for pakningen, tiltrekkingen, verktøyet og oljekvaliteten. Jeg har alltid kjøpt "originale" filtre, og med originale mener jeg filtre som er laget FOR merket, med de krav som settes. Jeg har aldri opplevd noe slikt som Lars har vært utsatt for på sin Jammar...

 

Jeg mener at det er hevet over enhver tvil at det ER forskjell på kvaliteten på filtrene...derfor bruker jeg kun originale, enten det er til Jalmar eller til Rulle.

Link to post

:blush:

Har også Yanmar motor (4JH2UTE) som Lars og har vært borti noe liknende da jeg skiftet oljefilteret.

Jeg la ikke merke til at gummipakningen på filteret var løsnet og fortsatt satt igjen på anleggsflaten. Skrudde på nytt filter og startet.

"Merkelig så dårlig oljetrykk ?", kikket ned i motoren og fikk se olja som vellet ut.

Fikk stoppet i en viss fart og takk for det at det ikke skjedde på fjorden.

Link to post

Hei.

 

Kanskje vi skal summere opp litt? For å unngå lekkasje (med fare for tørrkjøring av motor), er vel dette noen viktige punkter.

  • Sjekk at gammel pakning ikke sitter igjen på motorsiden
  • Gjør annleggsflaten ren og ha olje på pakningen
  • Trekk til for hånd slik det står på filteret
  • Bruk originalfilter??
  • Sjekk for oljelekkasjer ved belastning etter montering

Skulle det da likevel gå galt, må det vel ha vært produksjonsfeil/dårlig kvalitet på filteret?

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ikke som noen antydning om at Lars har glemt å sjekke om pakningen faktisk satt igjen på monteringsflaten på motor, men jeg har faktisk opplevd en rekke ganger at pakningen hadde "brent" seg fast på den plane anleggsflaten selv om det hadde blitt smurt rikelig med olje ved monteringen. Pakningen måtte rives av faktisk, som en beskrivelse av hvordan det kan være.

Lars forteller også at han stoppet motor umiddelbart ved oljetrykksfall hvis jeg har forstått han riktig. Jeg tror vi alle (de fleste) kan være enige om at motoren er like god fortsatt.

 

Per

Link to post
  Lars H. skrev:
Kanskje vi skal summere opp litt?
  • Trekk til for hånd slik det står på filteret

Enig i din oppsummering, men.

I min Yanmar manual for 6LY2, som har 2 oljefilter, ett bypass og ett fullflow står det

at filterene skal tiltrekkes for hånd + ytterligere 3/4 omdreining med filtertrekkern.

Noe jeg også har praktisert i alle år, også på alle andre motorer.

 

Flott du slapp unna i ligaste laget...

 

 

Link to post

Jeg vet om et firma som driver med industri nødaggregater. De brukte en periode uorginale filtere. Husker ikke merke.

 

De fikk samme problem som deg på flere aggregater. De begynte med orginalfiltre etter dette for sikkerhet skyld. Vet at de hadde problemer med blant annet industriversjon av Volvo 71 serien. Dette var ca. 3-4 år siden.

 

Årsaken til problemet vet jeg ikke, men bildene dine kan tyde på at det er brukt gummi som ikke tåler petroliumsprodukter over tid. Det er typisk at gummi eser og blir myk når den utsettes for væske som den ikke tåler. Om jeg treffer mekanikkeren som fortalte meg om det problemet de har hatt, skal jeg spørre mer inngående.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
  Per T Kålin skrev:
Lars forteller også at han stoppet motor umiddelbart ved oljetrykksfall hvis jeg har forstått han riktig. Jeg tror vi alle (de fleste) kan være enige om at motoren er like god fortsatt.

Jo da, motoren maler som en kvern og har nå 4 timer gangtid etter den fatale hendelsen. Temperaturen er helt normal, ingen ekstra røyk og jeg har ingen problem med turtall. Stilte forresten ventilene her om dagen, og det var nesten ingenting å justere selv etter 8 år uten justering.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Henger meg på Prin435 når det gjelder gummi som ikke tåler kontakt med petroliumsprodukter. Man kan jo spørre seg hva produsentene tenker på, det å lage produkter som ikke holder mål...men det går rett og slett på kroner og øre. Billigst mulig å produsere, men ikke bra nok. Det går ofte helt greit i de fleste tilfeller, men risikoen for at noe skal oppstå øker betrakelig ved bruk av uoriginale filtre.

 

Basert på tidligere erfaring gjennom et helt liv i bilbransjen er min klare oppfordring at på noen områder er "uorginale" like bra, men på enkelte produktområder BØR man kun bruke "originaldeler". Filtre og drivremmer er blant disse produktene.

Link to post

helt uenig ang filtre. som mange har skrevet selv er orginale filtre produsert av en uorginal fabrikk.. :-)

og jeg + de fleste bilverkstedene jeg kjenner til bruker konsekvent uorginale filtre. med mindre de ikke kan skaffes enkelt. da lurer jeg på hvorfor de noen hundre filtre i året jeg monterer ikke er gode nok? har til dags dato ikke hatt ett problem etter filterbytte. jeg snakker da om uorginale filtre produsert av en kvalitetsfabrikk. som fram , knecht man og mahle.. å kjøpe et filter til 35 kr , blir det noe helt annet.. da forvinner raskt trygghetsfølelsen min ihvertfall.. (hvis man får tak i til den prisen da)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Det er to filtermerker jeg pleier å holde meg langt borte fra: Nemlig Fram og Biltema. Utover dette har jeg ingen skrupler med å bruke uoriginale filtre. Men disse to merkene har ved flere anledninger havnet på sisteplass på tester pga dårlig oppbygning, manglende tilbakeslagsventiler etc. Og det ønsker jeg ikke å bruke på mine motorer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  index skrev:
Det er to filtermerker jeg pleier å holde meg langt borte fra: Nemlig Fram ......Men disse to merkene har ved flere anledninger havnet på sisteplass på tester pga dårlig oppbygning..

 

Har brukt Fram i mange år. Aldri merket noen dårlig kvalitet. Hvilken test er det du henviser til ?

Link to post

Jeg har akkurat satt inn nytt originalfilter nå. Like lett å få tak i som uoriginal og om det koster kr. 70 eller 100 for et filter gir jeg forsåvidt jamt i. På forfilteret mitt til dieselen, som er av god gammel Lucas-type med den h...etes plastskrua i bunn som alltid sitter fast når vannutskiller skal tappes, har jeg filter fra ymse fabrikat. Forrige var Fram, nå tror jeg det er Bosch.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
  havgaaaaapet skrev:
Hvilken test er det du henviser til ?

 

En gang i tiden da jeg abonnerte på diverse bilblader, var det ofte tester av diverse uoriginale deler. Deriblant filtre. Man kuttet opp, målte filteroverflate, filtergrad, gjennomstrømming m.m., og her falt Fram gjennom hver gang pga spinkel oppbygging ofg dårlig filterduk. Men dette er mange år siden, så det er godt mulig at kvaliteten er bedre nå. Men når først et dårlig inntrykk har festet seg, så ser jeg ingen grunn til å bruke disse så lenge det finnes alternativer. Selv pleier jeg å bruke merker som Mann, Hengst og Purolator.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

:eek:

 

Satt båten på vannet i går. Var spent som en unge etter å prøve ny propell. Skiftet olje og filter dagen før. Jeg hadde lest tråden til Lars H. så jeg hadde lagt litt papir under oljefilteret for lettere å kunne oppdage en eventuell lekasje. Varmet opp motoren med forsiktig gange, før jeg ga full gass, den nye proppen fungerte bra, i den forstand at jeg på full gass ligger litt under max. turtall. Plutselig hører jeg en "spylelyd" fra motor rommet, river opp dekselet i panikk, ser oljespruten stå ut fra siden av motoren.

 

Det var vanskelig å se hvor spruten kom fra, fyller på mer olje og prøvestarter, det samme skjer igjen. Lokaliserer lekasjen til området rundt filteret, men med sjøgang inn på tvers, midt i leia i indre oslofjord, er det ikke lett å få klarlagt nøyaktig hvor oljen kommer fra. Har ikke mer olje ombord så jeg tørr ikke starte igjen. Blir slept inn til båtplassen min. Jeg orker nesten ikke titte ned i motor rommet i frykt for hva som dukker opp, kan ikke se noe sprekker i blokka el. Men legger merke til at en utvendig plastleppe på oljefilteret er deformert. Hadde dessverre ikke tid til å sjekke nærmere, men kommer tilbake med mer.

P.S Filteret er kjøpt fra Drevia, orginal VP.

 

:crazy:

Link to post
Svart (redigert)
  peer skrev:
:flag: Diagnosen var, flaut å måtte innrømme dette, rett og slett at pakningen fra det gamle filtert satt igjen. . . .

Flaut? nei da, det kunne jo ikke vært bedre. Tenk om det hadde vært motoren? Da jeg så all oljen i min båt, fikk jeg frysninger på ryggen og lurte på om jeg fikk ny motor for 100.000!

 

Husker en del episoder fra da jeg jobbet på lydservice i NRK TV, og telefonen kimte iltert 3 minutt før sending og en hysterisk stemme i andre enden av tråden skrek ut at lyden var borte. Jeg rusjet avgårde til kontrollrommet med måleinstrument og loddebolt, men ble møtt av en lettere rødmende tekniker som sa at nei, nå var alt iorden. Men etter litt masing, fikk jeg frem at han hadde glemt å slå over en bryter! Flau var han, men det hadde vært verre om utgangforsterkeren hadde brent opp. Da hadde jeg ikke klart å få sendingen på luften i tide. Så ingenting er bedre enn at en feil er en bagatell, selv om den skulle være selvforskyldt (og kanskje nettopp da!).

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...