Lars H. Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Hei. Nå har jeg ikke tenkt å tappe av oljen igjen for å ta av filter for å kunne fotografere anleggsflaten på motorside, men jeg kan godt ta et bilde ved neste oljeskift. At pakningen skulle ligget igjen fra forrige oljeskift, er helt usannsynlig. Anleggsflaten er helt glatt, så en løsnet pakning ville jeg merket når jeg rengjorde anleggsflaten. Og at jeg ikke skulle se forskjell på et filter med og uten pakning, vil jeg påstå er umulig. Riktignok er jeg "gammel" pensjonist, "Aber es gibt ja Grenzen". Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nimbuster Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Måtte le godt av det siste innlegget ditt Lars... Jeg har hatt mange motorer og -merker opp gjennom årene, både i bil og båt (men ingen uten...) og alltid skiftet filtrene selv. Som seg hør og bør, har jeg også hatt et våkent øye for pakningen, tiltrekkingen, verktøyet og oljekvaliteten. Jeg har alltid kjøpt "originale" filtre, og med originale mener jeg filtre som er laget FOR merket, med de krav som settes. Jeg har aldri opplevd noe slikt som Lars har vært utsatt for på sin Jammar... Jeg mener at det er hevet over enhver tvil at det ER forskjell på kvaliteten på filtrene...derfor bruker jeg kun originale, enten det er til Jalmar eller til Rulle. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Har også Yanmar motor (4JH2UTE) som Lars og har vært borti noe liknende da jeg skiftet oljefilteret. Jeg la ikke merke til at gummipakningen på filteret var løsnet og fortsatt satt igjen på anleggsflaten. Skrudde på nytt filter og startet. "Merkelig så dårlig oljetrykk ?", kikket ned i motoren og fikk se olja som vellet ut. Fikk stoppet i en viss fart og takk for det at det ikke skjedde på fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Hei. Kanskje vi skal summere opp litt? For å unngå lekkasje (med fare for tørrkjøring av motor), er vel dette noen viktige punkter. Sjekk at gammel pakning ikke sitter igjen på motorsiden Gjør annleggsflaten ren og ha olje på pakningen Trekk til for hånd slik det står på filteret Bruk originalfilter?? Sjekk for oljelekkasjer ved belastning etter montering Skulle det da likevel gå galt, må det vel ha vært produksjonsfeil/dårlig kvalitet på filteret? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Per T Kålin Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Ikke som noen antydning om at Lars har glemt å sjekke om pakningen faktisk satt igjen på monteringsflaten på motor, men jeg har faktisk opplevd en rekke ganger at pakningen hadde "brent" seg fast på den plane anleggsflaten selv om det hadde blitt smurt rikelig med olje ved monteringen. Pakningen måtte rives av faktisk, som en beskrivelse av hvordan det kan være. Lars forteller også at han stoppet motor umiddelbart ved oljetrykksfall hvis jeg har forstått han riktig. Jeg tror vi alle (de fleste) kan være enige om at motoren er like god fortsatt. Per Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Lars H. skrev: Kanskje vi skal summere opp litt? Trekk til for hånd slik det står på filteret Enig i din oppsummering, men. I min Yanmar manual for 6LY2, som har 2 oljefilter, ett bypass og ett fullflow står det at filterene skal tiltrekkes for hånd + ytterligere 3/4 omdreining med filtertrekkern. Noe jeg også har praktisert i alle år, også på alle andre motorer. Flott du slapp unna i ligaste laget... Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Jeg vet om et firma som driver med industri nødaggregater. De brukte en periode uorginale filtere. Husker ikke merke. De fikk samme problem som deg på flere aggregater. De begynte med orginalfiltre etter dette for sikkerhet skyld. Vet at de hadde problemer med blant annet industriversjon av Volvo 71 serien. Dette var ca. 3-4 år siden. Årsaken til problemet vet jeg ikke, men bildene dine kan tyde på at det er brukt gummi som ikke tåler petroliumsprodukter over tid. Det er typisk at gummi eser og blir myk når den utsettes for væske som den ikke tåler. Om jeg treffer mekanikkeren som fortalte meg om det problemet de har hatt, skal jeg spørre mer inngående. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Lars H. Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Per T Kålin skrev: Lars forteller også at han stoppet motor umiddelbart ved oljetrykksfall hvis jeg har forstått han riktig. Jeg tror vi alle (de fleste) kan være enige om at motoren er like god fortsatt. Jo da, motoren maler som en kvern og har nå 4 timer gangtid etter den fatale hendelsen. Temperaturen er helt normal, ingen ekstra røyk og jeg har ingen problem med turtall. Stilte forresten ventilene her om dagen, og det var nesten ingenting å justere selv etter 8 år uten justering. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nimbuster Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Henger meg på Prin435 når det gjelder gummi som ikke tåler kontakt med petroliumsprodukter. Man kan jo spørre seg hva produsentene tenker på, det å lage produkter som ikke holder mål...men det går rett og slett på kroner og øre. Billigst mulig å produsere, men ikke bra nok. Det går ofte helt greit i de fleste tilfeller, men risikoen for at noe skal oppstå øker betrakelig ved bruk av uoriginale filtre. Basert på tidligere erfaring gjennom et helt liv i bilbransjen er min klare oppfordring at på noen områder er "uorginale" like bra, men på enkelte produktområder BØR man kun bruke "originaldeler". Filtre og drivremmer er blant disse produktene. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 helt uenig ang filtre. som mange har skrevet selv er orginale filtre produsert av en uorginal fabrikk.. :-) og jeg + de fleste bilverkstedene jeg kjenner til bruker konsekvent uorginale filtre. med mindre de ikke kan skaffes enkelt. da lurer jeg på hvorfor de noen hundre filtre i året jeg monterer ikke er gode nok? har til dags dato ikke hatt ett problem etter filterbytte. jeg snakker da om uorginale filtre produsert av en kvalitetsfabrikk. som fram , knecht man og mahle.. å kjøpe et filter til 35 kr , blir det noe helt annet.. da forvinner raskt trygghetsfølelsen min ihvertfall.. (hvis man får tak i til den prisen da) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Det er to filtermerker jeg pleier å holde meg langt borte fra: Nemlig Fram og Biltema. Utover dette har jeg ingen skrupler med å bruke uoriginale filtre. Men disse to merkene har ved flere anledninger havnet på sisteplass på tester pga dårlig oppbygning, manglende tilbakeslagsventiler etc. Og det ønsker jeg ikke å bruke på mine motorer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
vanntrivsel Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 index skrev: Det er to filtermerker jeg pleier å holde meg langt borte fra: Nemlig Fram ......Men disse to merkene har ved flere anledninger havnet på sisteplass på tester pga dårlig oppbygning.. Har brukt Fram i mange år. Aldri merket noen dårlig kvalitet. Hvilken test er det du henviser til ? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Jeg ville holdt et øye med oljetrykket i lang tid fremover , det kan jo være noe galt med overtrykkventilen i pumpa! og da hjelper det ikke hvem som laget filteret. Som det fremgår fra tråden her så har dette skjedd på tilsvarende motor før , kan det være en svakhet ?? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Jeg har akkurat satt inn nytt originalfilter nå. Like lett å få tak i som uoriginal og om det koster kr. 70 eller 100 for et filter gir jeg forsåvidt jamt i. På forfilteret mitt til dieselen, som er av god gammel Lucas-type med den h...etes plastskrua i bunn som alltid sitter fast når vannutskiller skal tappes, har jeg filter fra ymse fabrikat. Forrige var Fram, nå tror jeg det er Bosch. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
index Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 havgaaaaapet skrev: Hvilken test er det du henviser til ? En gang i tiden da jeg abonnerte på diverse bilblader, var det ofte tester av diverse uoriginale deler. Deriblant filtre. Man kuttet opp, målte filteroverflate, filtergrad, gjennomstrømming m.m., og her falt Fram gjennom hver gang pga spinkel oppbygging ofg dårlig filterduk. Men dette er mange år siden, så det er godt mulig at kvaliteten er bedre nå. Men når først et dårlig inntrykk har festet seg, så ser jeg ingen grunn til å bruke disse så lenge det finnes alternativer. Selv pleier jeg å bruke merker som Mann, Hengst og Purolator. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
peer Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Satt båten på vannet i går. Var spent som en unge etter å prøve ny propell. Skiftet olje og filter dagen før. Jeg hadde lest tråden til Lars H. så jeg hadde lagt litt papir under oljefilteret for lettere å kunne oppdage en eventuell lekasje. Varmet opp motoren med forsiktig gange, før jeg ga full gass, den nye proppen fungerte bra, i den forstand at jeg på full gass ligger litt under max. turtall. Plutselig hører jeg en "spylelyd" fra motor rommet, river opp dekselet i panikk, ser oljespruten stå ut fra siden av motoren. Det var vanskelig å se hvor spruten kom fra, fyller på mer olje og prøvestarter, det samme skjer igjen. Lokaliserer lekasjen til området rundt filteret, men med sjøgang inn på tvers, midt i leia i indre oslofjord, er det ikke lett å få klarlagt nøyaktig hvor oljen kommer fra. Har ikke mer olje ombord så jeg tørr ikke starte igjen. Blir slept inn til båtplassen min. Jeg orker nesten ikke titte ned i motor rommet i frykt for hva som dukker opp, kan ikke se noe sprekker i blokka el. Men legger merke til at en utvendig plastleppe på oljefilteret er deformert. Hadde dessverre ikke tid til å sjekke nærmere, men kommer tilbake med mer. P.S Filteret er kjøpt fra Drevia, orginal VP. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Hei. Venter i spenning, har du funnet ut hva som skjedde? Lars H. (pt. på båttur uten oljelekkasje) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
peer Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Sorry Ikke meningn og holde noen på pnebenken. Fåt ikke sjekket mer for på fredag. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Hvilken VP motor har du? Uff da litt treg. Ser at det er en md11c. Sitér dette innlegget Link to post
peer Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Diagnosen var, flaut å måtte innrømme dette, rett og slett at pakningen fra det gamle filtert satt igjen. Skjønner ikke at det går an å være så tjukk i hue Sitér dette innlegget Link to post
JaKM Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Facinerende historier å lese =) hehe.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 (redigert) peer skrev: Diagnosen var, flaut å måtte innrømme dette, rett og slett at pakningen fra det gamle filtert satt igjen. . . . Flaut? nei da, det kunne jo ikke vært bedre. Tenk om det hadde vært motoren? Da jeg så all oljen i min båt, fikk jeg frysninger på ryggen og lurte på om jeg fikk ny motor for 100.000! Husker en del episoder fra da jeg jobbet på lydservice i NRK TV, og telefonen kimte iltert 3 minutt før sending og en hysterisk stemme i andre enden av tråden skrek ut at lyden var borte. Jeg rusjet avgårde til kontrollrommet med måleinstrument og loddebolt, men ble møtt av en lettere rødmende tekniker som sa at nei, nå var alt iorden. Men etter litt masing, fikk jeg frem at han hadde glemt å slå over en bryter! Flau var han, men det hadde vært verre om utgangforsterkeren hadde brent opp. Da hadde jeg ikke klart å få sendingen på luften i tide. Så ingenting er bedre enn at en feil er en bagatell, selv om den skulle være selvforskyldt (og kanskje nettopp da!). Lars H. Redigert 16.Mai.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.