fanntomas Startet 27.April.2009 Del på Facebook Startet 27.April.2009 Har montert et teakbord i min Joda24, hengsla det i toppen, og skal liksom ha et bein, eller en eller annen festeannordning for å holde det oppe, noe som er lettvint. Har ikke plass til å hengsle et helt bein på 70cm. som det må være for å ha bordet i vater. Så kom gjerne med tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Du kan vel ha et bein omtrent som er i campingvogner. Et buet rørgreie som er bredere øverst og smalt nederst, som en trekant på hodet om du vil. Da tar foten liten plass nederst, og bordet blir stabilt øverst. Kan jo snekre det i tre og lakke det med beis selvsagt. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
fanntomas Svart 27.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2009 ja, men problemet er lengden. den blir for lang i forhold til bordet når det er lagt ned, som på bildet, er ikke plass til 70cm. bein bak der pga. hengsleannordningen til bordet! Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Hva med todelte ben ? Som man klapper sammen, og låses med en pinne/bolt igjennom bena hvis du skjønner hva jeg mener? Altså de hengles midt på, og man låser de så de ikke klapper sammen. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
HCO Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 En teleskopisk stang av et eller annet slag, som enkelt kan justeres. Om du har utstyr til å lage braketter, kan du ta utgangspunkt i en JIF-mopp e.l. Dersom du vil gjøre det enklere, kan du kjøpe en luke-holder, alternativt en sånn som dette: Lanternestang Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Bearded Beast Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 hva med en sånn da? nå ser eg ikkje om du har 20 cm bak å feste i men med denne blir det hengsel og støtte i ett http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=55728825 Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 Har ikke noe å feste bordbrakketen bak i nei, vil ha det nogenlunde åpent der og når bordet er slått opp, slik at det er god tilgang til div. komponenter der. Trur nok todelt bein er det beste, eller lanternestangen, men det meste er i tre, så bordbein i tre ville nok gjort seg best! Kansje støtdempere, slike som er til bagasjeluker, ville funket!! Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 (redigert) Har ett slikt bord med fot som på bildet. Foten kan legges flat under bordet når bordet legges inntil skutesiden. Bordet står støtt, men når det er "flatpakket" så lager foten "ett helsigens spetakkel" så en lastestropp må til for å surre det fast. Tror dette er en nokså vanlig fot i eldre båter, har iallefall sett patenten mange ganger. Har ikke bedre bilde nå, men hvis du er interressert så kan jeg jo ta bedre bilde av foten. ......og ja, bildet er tatt før jeg overtok båten så det er ikke jeg som behandler flagget slik . Redigert 29.April.2009 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 I min forrige båt var det en tilsvarende løsning: Et bordbein i tre var festet ytterst mot bordkanten med et hengsle, og ble klipset opp i bordplata med et beslag tilsvarende de som benyttes som dørholdere når det ikke var i bruk. Så lenge lengden på bordplaten er større enn høyden, er dette en enkel og grei løsning. Ikke bråker den heller... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fanntomas Svart 29.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2009 se det ja. Da tror jeg jeg lager noe sånt i tre, bare et todelt bein (pga høyda er større enn lengda på bordet). Skrur jeg på et klipps av et slag, så slipper jeg nok ubehaglige bordbeinulyder :-) Takk for mange gode innspill!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.