kosl Startet 27.April.2009 Del på Facebook Startet 27.April.2009 Heisann!! Sylfersk eier av en 03´ Atlantic, og har begynt å tenke på opplag før den er sjøsatt!! Har søkt rundt på forumet, men finner ingen artikler jeg føler er treffende nok. Er interessert i inspill om jeg burde velge trekrybbe eller alukrybbe (båten veier ca.5500kg). Ekvipasjen blir forøvrig stående på grus/jordbakke. Ser det det vises til Løddesøl Sag og Høvleri i en del tråder, og kommer til å gjøre en forespørsel til de om trekrybbe, men kanskje det er andre som tilbyr det samme? For meg ser det ut som båten står tryggere i ei trekrybbe enn en alukrybbe, men jeg har ingen erfaring på området, da jeg har hatt henger til tidligere båter som forøvrig er en del mindre. Er sikkert noen som kan hjelpe meg litt på dette, og som kanskje har tilsvarende båt også? Takker for evt. alle innspill. Kjell/ Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 (redigert) Ilas Marine lager noen krybber for båter opp til 50'. Maks belastning 15 tonn. Burde vel holde for din båt. Hvis jeg kunne valgt selv hadde jeg foretrukket en solid trekrybbe. En trekrybbe krever noe mere plass og litt mere styr med å rigge opp og ned kontra krybbene fra Ilas. Redigert 27.April.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Hei kosl ! Jeg har Atlantic selv. Jeg har Ilas Goliat krybbe og er kjempefornøyd. Den kan slåes sammen og enkelt stues bort. mvh. glek Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Jeg har selv kjøpt en "Tyresø" krybbe hos Maritim. Du får den i 45 og 60cm kjølhøyde. Beste krybba jeg noen gang har hatt. Utrolig stabil og veldig fleksibel. Støttene skruses opp og ved stoffing skrur jeg ned en og en støtte av gangen for å komme til. Link til Krybba : Tyresø 2 (10 tonn totalt) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
peso Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Hei. Jeg har atlantic og bruker trekrybbe, føler den står stødigere i den men det er min personlig mening. Men å få tilsendt en krybbe ifra løddesøl sag er vel ganske uaktuelt. Men hvis du har mulighet for å lage en selv, kan du ringe Helene på Scand, så sender hun deg en arbeidstegning. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Ring til Scand, de er i drift igjen Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
kosl Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 Ring til Scand, de er i drift igjen Svarer ikke på tlf. nummeret oppgitt på nettsiden deres. Noen som har formening hvilken pris det er/var på disse? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 I båthavna vår i Sonskilen settes Atlanticen med tre støtter (kan være lecablokker): En på hver side akter ved hjørenene. Dette er av de sterkeste punktene i skroget. Den tredje settes under kjølen omlag en til to meter foran midtskips. Sitér dette innlegget Link to post
scania Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 leca er ikke så bra og bruke...dem kan fryse i stykker hvis dem er blitt vasstrekte...og da deler blokka seg.....og da.. .ikke for og være nesevis bare et tips Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 I båthavna vår i Sonskilen settes Atlanticen med tre støtter (kan være lecablokker):En på hver side akter ved hjørenene. Synes ikke det høres bra ut og kun støtte en større motorbåt på hjørnene bak uten støtte under kjølen. Har også sett noen opplagsplasser gjøre det på den måten du beskriver, men ikke mange. Trodde det var "opplest og vedtatt" at hovedtyngden skal hvile på kjøl/ V-bunn?? Hadde vært artig og fått en båtbygger/ konstuktørs synspunkt på å støtte opp båter i denne størelsen på denne måten... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
roaldbj Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Helt enig i at det hadde vært interessant å høre båtbyggeres vurdering av denne typen opplag. Her er det en 37 fot Monte Carlo med tre punkts opplag. Til og med den største båten i havna har en tilsvarende plassering av opplagspunkter. Jeg har så langt ikke hørt verken om innsigelser eller skader grunnet slik opplag. Jeg har heller ikke sett at de lecablokkene som brukes enkelte steder er skadet i løpet av vinteres. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Her en detalj fra opplagspunktet på en sidestøtte. Slik gjøres det også med Atlanticere. Dette er en relativt tung båt med samme opplaggsplassering av støtter (båten er rengjort nå). Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 De nettsidene er fra før konkursen, prøv Helene Baardsen: 922 04 043 Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.