opus Startet 28.April.2009 Link til dette innlegget Startet 28.April.2009 (redigert) Hei ! Byttet til 3-leder i toppen av masten ifjor. Har en tri-color lanterne der idag, og har en hvit/blank rundtlysende lanterne liggende , som jeg skal skru fast på toppen. (Ankerlanterne og evt ekstra-lanterne om pæra i tricolor ryker) Hvordan kobler jeg dette i toppen av masten? (2 av lederne er idag koblet til tricoloeren) (Muligens samme prosedyre på et dekkslys under "motorlanterna" midt på masten) Redigert 28.April.2009 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 En felles minusleder til hver og en plussleder til hver....så enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Ok ! Kan jeg måle i dekkskontakten hvem som er minus og pluss ? (voltmeter/mulitmeter) (Mulig jeg spør etter grønn overledning nå, men men.....) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Jada det måler du enkelt i kontakten med et Volt/multimeter Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Og da skal voltmeteret vise ? Idag er det bare en 2-leder kontakt (hull til tykk pinne og hull til tynn pinne), denne skal etterhvert byttes i 3leder, og strekke kabel til brytepanel. Men poenget er å få ting iorden i masten, siden den ligger nede nå. Tipper store hull er pluss, men hvordan sjekker jeg det sikkert med voltmeteret? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Husker ikke helt om tykk pinne er + eller - men siden du skal bytte til 3 pinns så kan du jo egentlig velge selv. Når du måler så viser multimeteret minus tegn foran spenningen når du måler minus og ikke når du måler pluss. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.