knutza Startet 28.April.2009 Link til dette innlegget Startet 28.April.2009 Jeg fikk i dag en reklame for Coop obs bygg, og der har de terrassedekke i sibirsk lerk. Det står at dette treslaget er svært robust mot slitasje og ekstremt robust mot sopp og råte. Plutselig slo tanken meg: kan man bruke dette istedenfor teak i båt? Jeg har bruk for litt trevirke i båten min. Båten er av glassfiber, men noe av "garnityren" er i teak. Endel av denne teaken må skiftes ut, og det er ikke så lett å få tak i teak, i tillegg er det jo sinnsyke priser på teak. Noen som har erfaring med sibirsk lerk, enten i båt eller annet bruksområde ute? Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 (redigert) De lager f.eks. kaidekker i sibirsk lerk. Står forever. Blir sølvgrått om man ikke behandler det. Redigert 28.April.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Omentrent samme gråfarge som teak? Sitér dette innlegget Link to post
JubaTuba Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Kjenner ikke til sibersk lerk men vet at både kokt ask og kebony benyttes som alternativer til teak. Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
Twilight Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Sakset fra "Gjør det selv" nr 9/2009 som hadde en reportasje om bruk av forskjellige treslag. Under punktet "Terrassebord og hagemøbler" står det: "Du kan bruke lerk, men ikke fordi lerk er selvimpregnerende. Lerk som du lar stå ubehandlet gråner og fliser seg opp, og det går ikke på en terrasse der du går med bare føtter... lerk har en lei tendens til å vri seg". Dersom dette stemmer ville ikke jeg brukt det i båt Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 (redigert) Her er en liten bildegoogle og noen sider jeg fant om emnet http://www.norwood.no/Undersider/Sibirsk%20lerk.htm, http://www.lerk.no/ MY Casa viser et dekk lagt i lerk i denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...3&hl=nating Redigert 28.April.2009 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Foreslår denne linken Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 (redigert) Omentrent samme gråfarge som teak? Tja, ikke veldig langt unna hvertfall. Lerk som du lar stå ubehandlet gråner og fliser seg opp, og det går ikke på en terrasse der du går med bare føtter... lerk har en lei tendens til å vri seg". Det kan være veldige spenninger i lerka som gjør at den vrir seg ja. Det er hvertfall min erfaring med tresorten. Er ikke noen ekspert i det hele tatt, men jeg vil kanskje si at lerk er litt som furu egentlig på mange måter. Holdbart er den hvertfall. Redigert 28.April.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Jeg snakket litt med impotørene av sibirsk lerk i fjor og de ville ikke anbefale sibirsk lerk i dekk pga elendig kvalitet på den. De hadde retunert store mengder pga dålig kvalitet. Med bra kvalitet var det helt ok og bruke den i båtdekk. Så da spørs det. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Du finner teak på Biltema i Tromsø, har ikke sjekket prisen, men har vært og sett på den og da hadde de iallfall noe. Litt forskjellige bredder og tykkelser. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Når en leter etter alternative treslag til båtdekk er det viktig at en ikke bare vurederer motstanden mot råte, men også tenker på andre egenskaper. I tillegg til stor motstand mot råte har teaken den spesielle egenskapen at den er nesten helt "død". Dvs. at den ikke så lett sprekker ved tørke eller vrir seg. Derfor egner den seg (i tillegg til båtdekk) veldig godt til utskjæringer og deler av helved. Jeg har sett eksempler på hele dørblad som er skåret rett ut av stokken uten at de sprekker eller deformerer seg over tid. Tror ikke det er mange andre treslag som ville egnet seg til det. Ved produksjon av båtdekk er det veldig viktig at en velger trevirke som er skåret riktig. Det gjelder også for teak. Desverre ser en svært ofte flaskskårete teakstaver. Dette, sammen med at det etter hvert brukes for ung teak, spesielt plantasjeteak, har gjort at teak har kommet i miskreditt. Når det gjelder alternative treslag så er det mange muligheter dersom en velger å olje/lakke dekket, men neppe mange dersom en vil ha ubehandlet tredekk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Du finner teak på Biltema i Tromsø, har ikke sjekket prisen, men har vært og sett på den og da hadde de iallfall noe. Litt forskjellige bredder og tykkelser. Det jeg har sett av teak på BT er flaskskåret. Sikkert OK til interiørdetaljer men ikke til båtdekk. Staver til dekk SKAL være "quartersawn". Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
treklogg Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Ombord på "LOYAL" har me eit treslag som heiter uroku (nesten garantert skrevet feil, men noko i den dur) på dekket. Det ser ut nett som teak, men har betre(!) eigenskapar enn teak. Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
knutza Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Jeg har handlet litt teak på BT, men de har bare tynne planker (og set er jo ikke spesielt billig tre da) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Hvor på/i båten er det du har tenkt å bruke et eller annet treslag egentlig? JRO Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Jeg driver på og konstruere en skyveluke ned til salongen og trenger noe treverk der. Jeg har også noe teaklister på dekk som trengs å byttes ut. Ellers tenker jeg på å bruke det til ulike innvendige konstruksjoner (skal flytte dassen) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Man kan jo og prøve Fretex, de kan jo få inn gamle teakbord som man kan høvle og sage opp etter behov.(fant sjøl ett på 2x1,5m der) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 En i båthavna med stålbåt som lagde seg ny badeplatform med syrefast ramme og staver i sibirsk lerk. Skal følge med litt på utvikklingen. Ei badeplatform får jo juling så det holder når det spruter sjø både over og under. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
knutza Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Man kan jo og prøve Fretex, de kan jo få inn gamle teakbord som man kan høvle og sage opp etter behov.(fant sjøl ett på 2x1,5m der) Det var et kanontips, skal stikke innom der i morgen Skal følge med litt på utvikklingen. Ei badeplatform får jo juling så det holder når det spruter sjø både over og under. Kjempeflott, holder du oss oppdatert på hvordan det fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Skal ta noen bilder nå i våres og noen til høsten så ser man utviklingen. Han hadde klokke-tro på dette selv. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tomeriks Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Ta kontakt med ett snekker/møbelverksted. Har nettopp kjøpt teak på ett slikt verskted selv. Betalte 500 kr for ett bord på 1"*8" og 4m langt.. høvlet og klart til bruk Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 He, he sånn er det å ha bosatt seg langt utpå landsbygda i nord. Ingen sånne verksteder i nærheten her. Tidligere har jeg vært misunnelig på våren dere har sørpå, nå er jeg jaggu misunnelig på den billige teaken også Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 På 60 og 70 tallet ble det laget en del ytterdører i hel tre Teak. Disse blir byttet ut nå, og da ender de fleste på søppelfyllingen Kan være lurt å kontakte noen snekkerfirmaer, eller rett og sett se etter på fyllingen. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Moas-ark Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 (redigert) Det var en som solgte en teakgarasjeport på finn.no for noen dager siden, men den gikk fort gitt! Sto til 1000,- Har også vurdert gamle teakmøbler, men veldig ofte, kanskje tilogmed oftest er det bare et tynt lag teak ytterst og finèr og spon under. Så undersøk dem ordentlig! Redigert 29.April.2009 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.