Bøljan Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Ja det var gøy å få det til bare litt finjustering av turtelleren nå så blir det perfekt. All ære til Båtplassen logga meg inn mens jeg var i båten og holdt på, og jammen fikk jeg hjelp med en gang. Toppers med Båtplassen Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 27.August.2022 Link til dette innlegget Svart 27.August.2022 Løfter opp denne igjen. jeg har 2 stk mercruiser d-tronic. Disse motorene har egen sensor for turtall. Ikke på dynamo. jeg har byttet alle instrumenter nå til Wema, og da kommer utfordringen. jeg har trekt ny ledning til begge motorer og koblet på «ac tap» uttaket på dynamo. Har også kalibrert instrumentene. Når jeg ruser opp så går turtelleren nedover. Den ene står også å jager litt når jeg ligger på tomgang. Detter opp og ned mellom 300-1000rpm. på den ene motoren så starter ikke turtelleren før jeg ruser den litt opp. er det noe jeg har koblet feil her? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Hulda Svart 27.August.2022 Link til dette innlegget Svart 27.August.2022 Jeg er ikke elektriker. Turteller starter ikke uten litt rusing: Ladelampen, eller amp.meter, har for stor motstand. Det må gå mer strøm i kretsen for magnetisering av feltet. Eller var det omvendt. Turteller vingler: Kan være driften (remmen) som glipper på dynamoens remskive. Hulda har begge problemene på 1 dynamo. Må gi litt gass for at turtelleren skal 'starte'. Turtelleren går bananas når dynamoen jobber hardt. Hvorfor den ene turtelleren din går 'feil vei', har jeg ingen rimelig forklaring på. Der er 20 år siden jeg koblet min Faria turteller og siden har den bare stått der. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 27.August.2022 Link til dette innlegget Svart 27.August.2022 Begge reimene er og nye stramme så det er ikke problemet :) hva mener du med bananas når dynamo jobber hardt? Hva skjer da? dynamoene mine vil nesten alltid jobbe hardt da det er lithium som vil ha masse strøm :) begge går feil vei fra 750 og ned mot null, så begynner de plutselig å gå oppover 😅 Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
mateco Svart 27.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2022 Slik jeg leser så har du et et to-motors anlegg. Dynamoens W-pulser til instrument er avhengig av en preferanse mot enten pluss eller minus fra samme batteri den lader imot. Sjekk derfor at selve instrumentets tilførsler (pluss og minus) er den samme som dynamo lader imot (batteri)! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
ChrPus Svart 27.August.2022 Link til dette innlegget Svart 27.August.2022 Det er felles minus på alt. dynamoens B+ går til hver sitt Victron skillerele som igjen er koblet sammen. (Se bilde) Strømmen til instrumentetne er hentet ut fra det originale ledningsnettet til motorenes turteller så da er vel det startbatteriet strømmen kommer fra :) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.