mateco Startet 28.April.2009 Link til dette innlegget Startet 28.April.2009 (redigert) Jeg ser det finnes mange typer dynamoer på markedet! Noen med W uttak til turteller, og andre uten dette uttaket. Jeg lurer på; Er W uttaket forbeholdt dynamoer med et vist antall polpar i rotor?? Ett polpar gir en sinuskurve pr. rpm, to polpar gir 2 kurver pr. rpm, tre polpar gir 3 kurver, osv.... At en universal turteller må ha mulightene til å justeres i forhold til dynamoens utveksling er en forutsetning for at den skal kunne brukes, men kan en slik turteller justeres iht til dynamoes polpar, uansett antall? Noen som vet? Bjørn Redigert 28.April.2009 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Båtdrømmeren Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Mulig jeg tar feil her nå men W er jo hentet ut på en av statorene(på AC siden av diodebroa?. Har akkuratt modifisert en 100ah dynamo jeg har loddet meg på en av statorene å det fungerte. Den dynamoen som ble byttet hadde kun 4 statorer og den nye hadde 6. en turn på dynamoen gir en puls på hver av statorene uansett antall. Måtte selvfølgelig bruke det gamle reimhjulet for å få samme turtall på dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 28.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Jeg tror du har misforstått litt spørsmålet mitt. Det jeg ønsker å få svar på er om W uttaket er forbeholdt dynamoer med et viss antall polpar i rotor. Dvs. Ett polpar utgjør en magnetiseringvikling på rotor som gir en N pol og en S pol. Når viklingen tilføres likestrøm så oppstår en magnetflux som igjen induserer en vekselstrøm på hver statorvikling når rotoren rotere. Med ett polpar vil du altså indusere en sinuskurve pr. omdreining på hver av statorviklingene. Andre dynamoer kan ha flere polpar og da vil den indusere en sinuskurve for hvert polpar. For eksempel en rotor der magnetiseringsviklingene er viklet slik at de danner 2 polpar så vil du få to sinuskurver indusert i hver statorvikling for hver omdreining. I W-uttaket vil du med andre ord, med to polpar, få to pulser positive og to negative (sinuskurver) for hver omdreining. Når det nå viser seg at der finnes dynamoer med og uten W-uttak så lurer jeg rett og slett på om W-uttaket er forbeholdt dynamoer med ett bestemt antall polpar? Etter, for å si det med andre ord, bare på dynamoer som gir et bestemt antall sinuskurver pr. omdreining? PS! Jeg rota kanskje til spørsmålet enda mer nå!! Håper du skjønner! For øvrig så har jeg kun hørt om trefasede vekselstrøms dynamoer, dvs. med 3 statorviklinger. Men for all del, hva vet jeg!? Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Dinamo Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 I boka mi, ei lærebok i å reparera dynamoar, er dei aller fleste dynamoar som er vist 3 faset. Nokre få, små maskiner er 1 faset. Når det gjeld antall polpar, so ser det ut for at dei aller fleste har 6, men at dei finst med 4. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Et spørsmål i samme gate! Jeg har ikke W uttak på min dynamo, kan jeg lodde meg inn på AC siden før diodebroa slik at jeg montere turteller? Mvh Kjell Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bøljan Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Takk for svar Index Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Gjorde dette selv på en Sabb 2H jeg hadde før. Der var det veldig enkelt, lederene inn til diodebrua var skrudd fast med mutter og skive! Så da ble det en ledning med ringkabelsko inn på en av disse, og et lite hull i dekselet for å trekke ledningen ut. Fungerte som bare det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mateco Svart 29.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Jeg tillater meg å tenke fritt! For å bestemme antall polpar i rotor så kan man se rotor ifra akselside og telle viklingsbuntene. Disse er alltid i par fordi hvert polpar gir en N-pol og en S-pol -vikling. Å telle rillene i rotoroverflate tror jeg ikke blir riktig. Utformingen av jernkjernene har bl.a. å gjøre med optimalisering av fluxens (magnetfeltets) påvirkning på statorviklingene. I tillegg skal kjøleluften fra dynamoens vifte passere rotoren slik at kjølingen blir mest mulig effektiv både mot rotor- og stator- viklingene. En annen måte å bestemme antall polpar er å måle seg frem ved bruk av en frekvensmåler og omdreiningsteller. Mange multimeter har mulighet for frekvensmåling. Man måler utgang fra en av statorviklingene (W-uttak) og sammenligner verdien med dynamoens omreiningstall pr. sekund. Nå ble jeg litt usikker på slike frekvensmåleres virkemåte! Teller de pluss pulser eller minus pulser? Eller teller de begge i en sinus kurve og dividerer på 2? Men la oss si at frekvensmåleren teller plusspulsene og du kobler den en målesensoren til W-uttaket og den andre til Minus. For eksempel en dynamo med 3000 rpm gir 50 Hz. Dvs dynamoen gir en sinuskurve pr omdreining som tilsvarer 1 polpar. Viser frekvensen 300Hz så blir antall polpar 6. Målt frekvens dividert på omdreininger pr. sekund gir antall polpar. Til dere som har W-uttak, og til dere som har modifisert til W-uttak, har dere forsøkt slike målinger? Kan være interessant å sammenligne! Så til mitt andre spørsmål som jeg nevner innledningsvis i denne tråden: At en universal turteller basert på dynamoens W-uttak må ha mulighet til å justeres i forhold til utveksling mot motorens rpm er en forutsetning for at den skal vise motorens riktige turtall! Men kan en slik universal turteller også justeres iht til dynamoens polpar, uansett antall?? Iflg min fatteevne så må det da være en forutsetning for at den skal kunne fungere på forskjellige dynamoer med forskjellige antall polpar da frekvensen i uttaket blir totalt forskjellige Er derimot W-uttaket forbeholdt bare dynamoer med ett gitt antall polpar så stiller saken seg selvfølgelig annerledes! Eller er mitt resonnement og fatteevne helt uti blåmyra?????? Det er da derfor jeg også lurer!!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Christensen Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Turtelleren må være justerbar, da det vel ikke er kun en standard for diameter på reimhjul også?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Cerveza Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Jeg har kjøpt et Wema turteller instrument i vinter og er veldig spent på det samme. Det er en justeringsskrue for å kompensere for utvekslingen på reima, men det finnes ikke noe mulighet for å kompensere for antall polpar. Kjenner jeg meg rett så kommer det helt sikkert ikke til å virke sånn som jeg hadde planlagt.. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 (redigert) Til Cervesa: Slapp av, det funker nok helt fint skal du se!! Redigert 29.April.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Cerveza Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 (redigert) Hmm, jeg prøver å tenke litt praktisk her.. Hvis det f.eks er 8 polpar istedet for 6, så vil turtelleren indikere for høyt turtall siden den får flere pulser per sek. Da kan man kompensere for det ved å justere på reima (større/mindre hjul) for å få det rett. Jeg er ikke noen reser på skolematte lenger, men blir ikke forholdet det samme uansett turtall? Jeg prøvde meg på følgende eksperiment: (MT)motorturtall ®reimutveksling (DT)dynamoturtall (P)polpar (W)rpmutgang på dynamo Tomgang (MT)400*®2,3=(DT)920 *(P)6=(W)5520 Maks turtall (MT)2500*®2,3=(DT)5750 *(P)6=(W)34500 (MT)400*®1,725=(DT)690 *(P)8=(W)5520 (MT)2500*®1,725=(DT)4312,5 *(P)8=(W)34500 Tanken min er at hvis utvekslingen på reima forandres så kan man få samme resultat uavhengig av antall polpar, og det er vel det som manipuleres med skruen på indikatoren. Eller er jeg helt på bærtur? Redigert 29.April.2009 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Jeg har ikke hørt om noen som har hatt problemer med tilkopling av turteller til "W" uttak, så jeg mistenker at dette kun er et konstruert problem! For å være helt ærlig trodde jeg ikke dynamoen gav pulser til "W" uttaket i det hele tatt, men kun vekselspenning på en 5-6 volt eller så. Men uansett hvordan dette er, slike turtellere har såpass stort område de kan justeres innen at det burde fange opp det aller meste av utvekslinger, polpar og andre eventualiteter... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 MAteco: For å bestemme antall polpar i rotor så kan man se rotor ifra akselside og telle viklingsbuntene. Disse er alltid i par fordi hvert polpar gir en N-pol og en S-pol -vikling. Det kan du nok ikkje i desse maskinene, dog stemmer det for større maskiner. Rotoren er vikla som ei snelle på akselen, slik at ein akselende danner sørpol og den andre nordpol. Utifrå denne snella er der ei plate i kvar ende, som er splitta opp i "klør" som er bøyd tilbake utenpå denne spolen, slik at klørne frå eine enden ligg mellom klørne frå den andre enden. Der er då ei klo for kvar pol, og ei klo frå ein ende dannar polpar med ei klo frå den andre enden. Magne Sitér dette innlegget Link to post
sjøleik Svart 29.April.2009 Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Har nettopp montert en VDO turteller. hadde en mekanisk en før, men denne viste bare vannstanden i Akerselva... Instrumentet har eneneste trykkknapp på undersiden med hvilken du kan justere visningen opp eller ned. Og dette i et så stort område at det sannsynlig dekker både forskjellige remmeskive-diametre og forskjellig antall polpar. veldig enkel og grei! Sitér dette innlegget Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post
mateco Svart 29.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Jeg har ikke hørt om noen som har hatt problemer med tilkopling av turteller til "W" uttak, så jeg mistenker at dette kun er et konstruert problem! For å være helt ærlig trodde jeg ikke dynamoen gav pulser til "W" uttaket i det hele tatt, men kun vekselspenning på en 5-6 volt eller så. Men uansett hvordan dette er, slike turtellere har såpass stort område de kan justeres innen at det burde fange opp det aller meste av utvekslinger, polpar og andre eventualiteter... Du kan nok oppfatte dette som et "konstruert problem" og jeg innrømmer gjerne at det kan virke slik. Er nok jeg som grubler litt for mye, men for meg er det et problem så lenge jeg ikke skjønner helt!! Når det gjelder vekselspenning så består jo den av en sinuskurve som danner positive og negative pulser. Hvis justeringsområdet for turtelleren er så vid at man korrigere fra 50Hz til 1600 Hz ved 3000 rpm på motor og motor:dynamo utveksling opptil 1:4, så kan man jo i realiteten justere hele spekteret fra 1 til 8 polpar opptil utveksling 1:4 på dynamo. Men ærlig talt, hadde ikke trodd at justeringsområdet var så vidt!! Men er det sånn, ja da er det sånn!!! MAteco: Det kan du nok ikkje i desse maskinene, dog stemmer det for større maskiner. Rotoren er vikla som ei snelle på akselen, slik at ein akselende danner sørpol og den andre nordpol. Utifrå denne snella er der ei plate i kvar ende, som er splitta opp i "klør" som er bøyd tilbake utenpå denne spolen, slik at klørne frå eine enden ligg mellom klørne frå den andre enden. Der er då ei klo for kvar pol, og ei klo frå ein ende dannar polpar med ei klo frå den andre enden. Magne Se der ja!! Nå lærte jeg noe nytt!! Vil det si at det egentlig er en spole med fingrer, fra henoldsvis Nordende og Sørende som utgjør polene? Og at de er bendet slik at annenhver gir henholdsvis Nord - Syd ??? Forstår jeg deg rett?? mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 29.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2009 Kunne ikke dy meg!! Et lys så bright at jeg må bruke !! Måtte inn på Ingars utmerkede dynamo-innlegg og knabba bildet av Bosch dynamoen (Håper han ikke har noe imot det ) Er det slik du mener Dinamo? At de "klørne" danner polene med N og S poler omhverandre. En spole langs aksling der ene siden danner S-side og den andre N-side. Kan dette være en dynamo med 8 polpar? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Dinamo Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 Mateco, dette er akkurat det eg meiner, men eg vil ikkje, uten å sjå meir av omkretsen, påstå at der er 8 polpar. Men du har fått samme forståelsen som meg, Magne Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.April.2009 Link til dette innlegget Svart 30.April.2009 (redigert) eg har kun hatt en dynamoturteller og der var det et justeringspotmeter på baksiden. det var veldig lite som skulle til på skruen, nesten for lite , så litt tricky å treffe nøyaktig, så at denne skulle rekke for enhver installasjon ser eg ingen grunn til å betvile. Redigert 30.April.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jdahl Svart 1.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2009 Hei låner denne tråden jeg, har kjøpt 2 nye dynamoer. det er 105 ah 2 pols marine dynamoer. men kan noen si hva tilkoblingene er til, den har + og - men lurer på disse 2 ac tilkoblingene, båten har ikke ladelampe. var vanskelig og få tak i dynamoer da de gamle Motorola var ganske spesielle i festene jdahl Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Tidligere i denne tråden spurte jeg om muligheten til å lage et W uttak til turteller. Jeg loddet meg inn mellom regulator og diodebro, det fungerte ikke. Det er jo to innganger på diodebroa og siden det er AC her så skal vel ikke det spille noen rolle hvilken jeg velger? Jeg må kanskje gå inn før regulator, da blir det jo rett fra den ene børsten....eller ? Mvh Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Bøljan, der er tre plasser i generatoren der statorviklingane møter diodebrua (Hvis diodebrua er delt. kan der vera fleire). Lodd deg inn på EIN av desse, likegyldig hvilken, so har du eit fullgodt W- uttak. Magne Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 W-uttaket alene gjør vel ikke mye ut av seg! Instrumentet, som W-uttaket er koblet, må i tillegg til W jobbe mot enten pluss eller minus. Hvis W jobber mot minus vil du registrere alle sinuskurvenes Pluss pulser. Jobber W mot pluss vil du registrere alle Minus pulsene. Blir det riktig tro??? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bøljan Svart 2.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Lodda meg innpå ene statorvikling som Dinamo fåreslo Yepp! funka gitt. Turtelleren er en Faria med tre tilkoblinger. Bat+ W og minus. Takk alle sammen Mvh Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.