Jump to content

Er W uttaket på dynamo forbeholdt antall polpar i rotor?


mateco

Recommended Posts

Ja det var gøy å få det til :yesnod: bare litt finjustering av turtelleren nå så blir det perfekt.

All ære til Båtplassen :yesnod: logga meg inn mens jeg var i båten og holdt på, og jammen fikk jeg hjelp med en gang.

 

Toppers med Båtplassen :cheers:

Link to post
  • 13 år senere...

Løfter opp denne igjen. 
jeg har 2 stk mercruiser d-tronic. Disse motorene har egen sensor for turtall. Ikke på dynamo. 
 

jeg har byttet alle instrumenter nå til Wema, og da kommer utfordringen. 
 

jeg har trekt ny ledning til begge motorer og koblet på «ac tap» uttaket på dynamo. Har også kalibrert instrumentene. Når jeg ruser opp så går turtelleren nedover. Den ene står også å jager litt når jeg ligger på tomgang. Detter opp og ned mellom 300-1000rpm. 
 

på den ene motoren så starter ikke turtelleren før jeg ruser den litt opp. 
 

er det noe jeg har koblet feil her?D2B6968D-3AF0-42C1-8A0D-798D5FC64D87.jpeg.c59ea8a607fa7ae70b28f29b17046bca.jpeg

Christian P. Rohde

 

Link to post

Jeg er ikke elektriker.

Turteller starter ikke uten litt rusing: Ladelampen, eller amp.meter, har for stor motstand. Det må gå mer strøm i kretsen for magnetisering av feltet. Eller var det omvendt. 

Turteller vingler: Kan være driften (remmen) som glipper på dynamoens remskive.

 

Hulda har begge problemene på 1 dynamo. Må gi litt gass for at turtelleren skal 'starte'. Turtelleren går bananas når dynamoen jobber hardt. 

 

Hvorfor den ene turtelleren din går 'feil vei', har jeg ingen rimelig forklaring på. Der er 20 år siden jeg koblet min Faria turteller og siden har den bare stått der. 

Link to post

Begge reimene er og nye stramme så det er ikke problemet :)

 

hva mener du med bananas når dynamo jobber hardt? Hva skjer da?

dynamoene mine vil nesten alltid jobbe hardt da det er lithium som vil ha masse strøm :)

 

begge går feil vei fra 750 og ned mot null, så begynner de plutselig å gå oppover ?

Christian P. Rohde

 

Link to post

Slik jeg leser så har du et et to-motors anlegg.

Dynamoens W-pulser til instrument er avhengig av en preferanse mot enten pluss eller minus fra samme batteri den lader imot.

Sjekk derfor at selve instrumentets tilførsler (pluss og minus) er den samme som dynamo lader imot (batteri)!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Det er felles minus på alt. 
dynamoens B+ går til hver sitt Victron skillerele som igjen er koblet sammen. (Se bilde)
 

Strømmen til instrumentetne er hentet ut fra det originale ledningsnettet til motorenes turteller så da er vel det startbatteriet strømmen kommer fra :)

EE2E92F3-E4A0-4DC8-9C0C-2CFC442D8909.jpeg.99fc69809b0747de682d91f2e6cd890b.jpeg

Christian P. Rohde

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...