Jump to content

Hvilken værmeldig på Internett er mest korrekt?

Sinus_nor

Recommended Posts

Når jeg skal ut med båten skjekker jeg nesten alltid værmeldingen på nettet. Men meldingene

varierer endel mellom de forskjellige leverandørene. Tenker på metrologisk, storm, mm. De forskellige

avisene benytter vel disse? Men hvor har du erfart at meldingen stemmer best?

Jeg har båten på en innsjø i Østfold (Vansjø) men hiver båten på sjøen ved Jeløya innimellom for å fiske.

Det er spessielt da jeg trenger oppdatert og korrekt værmeldig for min lille båt.

Spørsmålet jeg lurer på en gang til? Hvilken nettside bruker du for å skjekke været?

Guest Sparky

en dag stemmer vg/dagbladet en annen dag www.met.no en tredje værmeldingen via Tjøme.

Det jeg etterhvert merket meg i tidligere år til sjøs var at de engelske værmeldingene var meget pålitelige, men det kan jo ha endret seg noe  :seeya:

mvh jan

Har tidligere brukt både WindPing og StormWeather (TV2) - begge to er ikke helt pålitelig, etter mitt skjønn.

Har nå funnet ut at Danskene er mer til å stole mest på. DMI - Dansk Meteorologisk Institutt har meget bra varsel for de fleste havområdene rundt Danmark. De har også en egen side for SEILERE, som heter "Sejlervejr - vind og Sejlervejr - bølger " - og det er det som interessere meg - VINDEN (retning og styrken) og bølgevarsel.

Selv om målområdet mitt (Østfold) ligger utenfor selve varslingsområdet til DMI - se under

Bilde

Bilde

- så har jeg lagt merke til at de har MEST RETT og det går an og stole på det. Seilervær får du her: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/sejlervejr-2.htm

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Bilde

Bilde

Slik vinden ifølge kartet skulle være langs sørlandskysten kl 2000, opplevde ikke jeg det da jeg kom inn med båten omtrent ved den tiden. Så lenge jeg var på sjøen i ettermiddag/kveld, kom vinden fra Ø til NØ. Altså stikk motsatt i forhold til kartet :seeya:

Såvidt jeg kan skjønne kommer vinden på kartet ditt just fra øst/ nord-øst. Skjønner ikke hva du mener med motsatt retning...   :lol:

Ja, ser slik ut nå  :lol: :lol:  men vindpilene var ikke slik da jeg la inn mitt innlegg, da kom de faktisk fra SV. Her skjer det noe utenfor min kontroll. Og ifølge kartet nå så vi alt kommet til den 31.mai  :lol::wink:

Fra min tid i marinen, under utdanning hadde vi en lærer som hadde tilbrakt en del år på forskningsfartøy. Han var rimelig forbanna på meldingssytemet. Der lå de i åpen sjø og meldte storm og det som verre var. Når de hørte på vermeldingen på radioen var vindstyrken redusert til kuling eller frisk bris................. Men som han sa, styrken kunne du ikke alltid stole på men derimot vindretningen stemte som oftes...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...