Jump to content

Driftstid over tid, kompressor Volvo Penta D-motorer


SeaRaymond

Recommended Posts

Det har vært omtalt i tidligere tråder her, men ikke funnet svaret jeg er på jakt etter, spørsmålet mitt gjelder spesifikk D-4 260 DPH. Men antar det også vil være relevant for andre kompressormatede motorer.

 

Det står i instruksjonsboken at en skal unngå kontinuerlig drift i kompressorområde til motoren (ca 1500-2300 rpm) Grunnet varmgang på kompressor.

 

1. Da er spørsmålet hvor lenge en kan forsvarligt ligge på omkring 2000 rpm, spørmålet dukker selvsagt opp i forbindelse med halvplankjøring i dårligt vær.

 

2. Har også hørt at det er en form for elektrisk innslag av kompressor og at denne kan kuttes ved innstalering av en bryter, slik at motoren vil fortsette å gå som en normalladet motor (inntil turtall der turbo begynner å gi effekt) under slike omstendigheter, er dette tilrådt og velsignet av volvo penta (isåfall ville det vel kanskje vert en funksjon i EVC-systemet?), eller vil dette forårsake driftforstyrrelser på motor?

 

3. Er det alarmer tilknyttet kompressor som varsler høy temp. eller andre driftforstyrrelser ved kompressor, slik at en kan slakke av under nevnte omstendigheter før det evt oppstår skade? :rolleyes:

 

4. En annen ting er kanskje driverket, er drevet konstruert for den påkjenningen det utsettes for over tid for å holde en planende båt med moderat planingsterskel i halvplan.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Det var ingen som ville svare på denne tråden, men..

 

Jeg har ett nytt spørsmål, selv om emnetittelen ikke stemmer prøver jeg alikavel istedet for starte ny tråd for ett lite spørsmål.

 

Jeg har oppdaget en ny egenskap med min D-4 motor og lurer på om dette er riktig, først trodde jeg kompressor koblet inn ved 1500 rpm, og ut ved 2300, dette stemmer for såvidt, men dersom du lirker opp farten svært gradvis /ca 50 rpm hvert 2-3 sekund ser det ut som at en klarer å lure motoren opp i vel 2500 rpm der en begynner å merke turboen virker UTEN at kompressor har vært innkoblet!, er dette riktigt, prøvde flere ganger der jeg fysisk såg etter, kompressor forble ute gjennom hele turtallsregisteret på denne måten, dette er jo glimrende, og nestegang det er for røff sjø til å ligge i plan, er det jo fullt mulig å ligge i halvplan med en ca 12 knop uten at kompressor er aktivert og bekymring for overoppheting av denne.

 

Skal legge til at under testen, når en f.eks hadde 1800 rpm og gav litt raskt på utover det som nevnt, koblet kompressor inn umiddelbart og forble inne til 2300 rpm.

 

Kan noen bekrefte at dette virker som det skal, står ingen ting om dette i instruksjonsboken, men snappet opp en eller annen plass at en burde unngå lengre tid drift med kompressor innkoblet, og det var jo opphavet til denne tråden i utgangspunktet, rart dette ikke er nevnt i boka, for hviss dette er slik det skal virke har de jo tydligvis tatt høyde for at det skal være mulig å drifte motor i kompressorområdet uten at denne blir aktivert, glimrende!! :flag_sw::smash::lol:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...