SeaRaymond Startet 29.April.2009 Link til dette innlegget Startet 29.April.2009 (redigert) Det har vært omtalt i tidligere tråder her, men ikke funnet svaret jeg er på jakt etter, spørsmålet mitt gjelder spesifikk D-4 260 DPH. Men antar det også vil være relevant for andre kompressormatede motorer. Det står i instruksjonsboken at en skal unngå kontinuerlig drift i kompressorområde til motoren (ca 1500-2300 rpm) Grunnet varmgang på kompressor. 1. Da er spørsmålet hvor lenge en kan forsvarligt ligge på omkring 2000 rpm, spørmålet dukker selvsagt opp i forbindelse med halvplankjøring i dårligt vær. 2. Har også hørt at det er en form for elektrisk innslag av kompressor og at denne kan kuttes ved innstalering av en bryter, slik at motoren vil fortsette å gå som en normalladet motor (inntil turtall der turbo begynner å gi effekt) under slike omstendigheter, er dette tilrådt og velsignet av volvo penta (isåfall ville det vel kanskje vert en funksjon i EVC-systemet?), eller vil dette forårsake driftforstyrrelser på motor? 3. Er det alarmer tilknyttet kompressor som varsler høy temp. eller andre driftforstyrrelser ved kompressor, slik at en kan slakke av under nevnte omstendigheter før det evt oppstår skade? 4. En annen ting er kanskje driverket, er drevet konstruert for den påkjenningen det utsettes for over tid for å holde en planende båt med moderat planingsterskel i halvplan. Redigert 29.April.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 (redigert) Det var ingen som ville svare på denne tråden, men.. Jeg har ett nytt spørsmål, selv om emnetittelen ikke stemmer prøver jeg alikavel istedet for starte ny tråd for ett lite spørsmål. Jeg har oppdaget en ny egenskap med min D-4 motor og lurer på om dette er riktig, først trodde jeg kompressor koblet inn ved 1500 rpm, og ut ved 2300, dette stemmer for såvidt, men dersom du lirker opp farten svært gradvis /ca 50 rpm hvert 2-3 sekund ser det ut som at en klarer å lure motoren opp i vel 2500 rpm der en begynner å merke turboen virker UTEN at kompressor har vært innkoblet!, er dette riktigt, prøvde flere ganger der jeg fysisk såg etter, kompressor forble ute gjennom hele turtallsregisteret på denne måten, dette er jo glimrende, og nestegang det er for røff sjø til å ligge i plan, er det jo fullt mulig å ligge i halvplan med en ca 12 knop uten at kompressor er aktivert og bekymring for overoppheting av denne. Skal legge til at under testen, når en f.eks hadde 1800 rpm og gav litt raskt på utover det som nevnt, koblet kompressor inn umiddelbart og forble inne til 2300 rpm. Kan noen bekrefte at dette virker som det skal, står ingen ting om dette i instruksjonsboken, men snappet opp en eller annen plass at en burde unngå lengre tid drift med kompressor innkoblet, og det var jo opphavet til denne tråden i utgangspunktet, rart dette ikke er nevnt i boka, for hviss dette er slik det skal virke har de jo tydligvis tatt høyde for at det skal være mulig å drifte motor i kompressorområdet uten at denne blir aktivert, glimrende!! Redigert 16.Mai.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Har ikke kompressor på min D6, men VP har iallefall på tidligere modeller hatt en såkalt "kick down" funksjon. Sikkert andre som kan forklare denne bedre, men det er en funksjon som gir deg fullt pådrag fra bunn av. Jeg tror at den gjør at kompressor slår inn før det ordinære turtallet den pleier slå inn. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ba Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Min D4 260 fungerer på samme måte, Noen ganger ønsker jeg å gå i området 14-1800 o/min og da gjør jeg som du, lurer forsiktig spaken forsiktig fra 1500 og oppover uten at komp slår inn, nettopp for å unngå at kompr går og skaper ladetrykk når jeg ikke trenger det. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Toppers, da er det vel som det skal, og i drittvær slipper jeg bekymre meg for varmkjørt kompressor om jeg må gå i halvplan. Rart dette ikke fremkommer av manualen, det var dårligt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.