Jump to content

Teak olje -vannbasert eller oljebasert/ødelegger nating

kverna@start.no

Recommended Posts

Har lest mange innlegg på forumer, om hva som egner seg som olje til teak.

Var hos forhandler i går, og ble ytterligere forvirret.. Han sa at jeg ikke måtte finne på å bruke oljebasert teakolje (ala. owatron mv), da

terpentin mv vil ødelegge natingen i teakgulvet..

Noen som har erfaringer?! Jeg vil jo ikke risikere å ødelegge natingen på en ny båt, men vil bevare fargen i teakgulvet..

Han har nok rett. Gjorde den feilen i fjor med det resultat at natingen løsnet/ble dratt ut over teaken. Ikke mye pent for å si det sånn. Husker ikke i farten hva oljen het. Interessant å høre hva andre har erfart i forbindelse med dette.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Hei ! Har brukt vasselinolje(renset parafin) er meget godt fornøyd.Teaken holder seg godt hele sommeren(bruker hempel teak pulver og renser med først)Mange teakoljer synes jeg setter en ufordragelig sterk lukt .Nå nyter jeg lukta av teak. Vasselinolje fåes kjøpt hos lokal jernvare.

Det er ikke noe problem. Bestill fra SeaSea produkter fra Sika. De har en serie for behandling av teak som er kompatibel med natemasse Sikaflex-290DC. Cleaner,Brightener og Teakoil.

Det eneste er vel om du har sika nate, eller et annet produkt!!

Watski har også en "Teak Wax", til behandling oppå teakoljen. Dette produktet er sklisikkert og vannavvisende. Voksen brukes for å bevare Fargen.

Viser til hva jeg skrev i tidligere innlegg om at olje kan ødelegge natingen. Se bilde under:

dsc00039.jpg

Jeg brukte følgende olje:

dsc00041.jpg

Bilder på boksen tyder på at den er for teakdekk med nating. Skal se hva forretningen sier om dette når de får se bildene.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Han sa at jeg ikke måtte finne på å bruke oljebasert teakolje (ala. owatron mv), da

terpentin mv vil ødelegge natingen i teakgulvet..

Tror ikke det er noe absolutt rett og galt her. Bl.a. er det avhengig av hva natene er laget av. Jeg smurte på Owatrol teakolje tidligere i vår. Natene var litt klebrige de første dagene men ser fin ut nå, men det er vel først etter en tids bruk en ser hvordan dette fungerer.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Tror ikke det er noe absolutt rett og galt her. Bl.a. er det avhengig av hva natene er laget av. Jeg smurte på Owatrol teakolje tidligere i vår. Natene var litt klebrige de første dagene men ser fin ut nå, men det er vel først etter en tids bruk en ser hvordan dette fungerer.

tror okså dette kommer av hva natemasse som er brukt og ikke oljen...dette vil jeg tro er et resultat av pengesparing hos den som har lakt dekket...en skal ikke få missfarging på dekket viss en har brukt rett natemasse...for en skal jo kunne regne med at eieren av båten vil kunne behandle det...viss ikke blir jo teaken blass og grå

jeg for min del sjekker altid opp grundig hoss forhandler og fabrikant før jeg gjør et slik kosmetisk innngrep på båten...og prøver litt på en plass som ikke er så "synlig" før jeg bynner på sleve storjbben...for å se resultatet slik at jeg slipper slike "tabber"

en må ha i bakhodet at båten er jo utsatt for verden hardeste miljø....dvs alt fra 100% fuktighet på regnværsdager til kansje 50 grader og kansje mer på hete sommerdager...derfor er det utrolig viktig å bruke rett produkt....

tror okså dette kommer av hva natemasse som er brukt og ikke oljen...

:yesnod: :yesnod:

Da jeg kjøpte Tora oppdaget jeg at en amatør hadde lagt nytt akterdekk en gang. Natmassen her var klebrig og ødelagt etter forige eiers behandling med Owatrol. Noen har nok brukt noe billig stoff til nating her, akurat som treverket som var spikrete(!) smale gulvbord. Umulig å fjerne natmassen uten å ødelegge dekket, så jeg fant fort ut at det var lettere å legge nytt dekk. Det ble natet med Sika og har holdt seg meget bra siden etter jevnlig behandlind med D2.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg klarer ikke å se hva som er problemet med dekket til Vikings. Jeg ser et meget slitt teakdekk med masse riper. Jeg ser også noen mørkere felter ved siden av natene som ser ut som gammle skader i dekket. (Øya er det første man blir blind på, så om det er noe jeg ikke ser så ber jeg om forstørrelsesglass)

Alle leverandører/produsenter av natemasse og antagelig leverandører/produsenter av olje også er klar over at det finnes et så stort utvalg produkter på markedet at de tar forbehold. Den lille skriften må vite. Der står det som regel noe slikt som: grunnet stort utvalg av produkter i markedt anbefaler vi en forenlighettest.

Er det snakk om å olje et ny-natet dekk, eller er det et dekk med gammle nater? De fleste dekk natet med MS eller Polyurethan vil kunne få problemer med oljebaserte produkter, men ikke nødvendigvis. Igjen et spøersmål om hvilken produsent og hvordan arbeidet er utført. Testing er absolutt nødvendig ved en overflatebehandling.

Alle fugemasser/natemasser må uansett få rikelig tid til å herde før man overflatebehandler dekket, snakker da om minimum 7 dager i normalklima( 20 grader 65% RH). Fargestoffet i sort natemasse, carbon black, vil kunne smitte av om massen ikke er fullherdet før olje påføres. Hvis problemet består i at natene slipper til treverket ved oljing er det nærliggende å tro at det ikke har vært benyttet primer. Primeren skal danne et beskyttende sjikt slik at olje i treverket, eller påført olje som trekker gjennom treverket ikke påvirker adhesjonsflaten til natemassen. Nok en gang: Test først !

Jeg kjenner ikke så veldig godt til epoksy, men vil tro den har bedre kjemikalieressistens enn MS / Polyurethan, den har derimot dårligere fleksibilitet(et annet problem med nater).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvis det er natemasse klint utover treverket så er det tre mulige feilkilder.

1. Natamassen er ikke kompatibel med oljen

2. Natemassen har ikke vært fult utherdet når oljing har funnet sted

3. Natemassen er gammel og det øvre sjiktet har blitt degenerert i kontakt med UV-stråler(Sol). dette er et velkjent problem med Polyurethan. Når olje påføres vil den løse opp det sorte fargestoffet(carbon black) Dette kan unngåes ved å slipe dekket før oljing. Fordrer selvfølgelig at massen er kompatibel med oljen.

Test-test-test !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

beklager at jeg sier dette til deg..men....jeg tror at den beste måten(og den mest tungvindte ) for bli kvitt dette dilemma på og ikke minst få det fint er å ta ut mest mulig av dørken som er løst og pusse det ned til du fått vekk de sorte flekkene som er atme naten....før du lakker på nytt eller oljer for den del må du og dette er viktig . ..så må du avfette med aceton og ikke whitesprit eller rødsprit da dette er en tynner med fett i....dette for å få et best mulig resultat...og husk og ikke ha det for travelt ..la dette tørke et par timer før du begynner å lakke eller olje på nytt......

apropo lakk eller olje så hadde jeg persjonlig valgt å olje og ikke lakke pga viss du lakker vil du få en glassoverflate som blir så glatt at det vil bli vannskelig å holde seg stødig viss det er litt regn og vind og det slik at du kan dette på sjøen

tror ikke du kommer til å angra på å legge litt tid å arbeid i denne jobben før sesongen bynner for fult....

Redigert av dorry gutten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...