Jump to content

Lading av småbatterier ombord

OT-flyktning

Recommended Posts

Uintelligente ladere i kombinasjon med en sløv eier, funker ikke for meg. Det er bare et spørsmål om tid før man får overlading.

For en stund siden var jeg innom Europris. Falt for fristelsen til å kjøpe en slik 12V oppladbar drill laget innerst i Kina. Prisen var 199, men de var på tilbud til 99.

99 for drill, batteri og lader hørtes ut som et røverkjøp. Kjøpte 2 stykker slik at jeg fikk 2 batterier som jeg kunne bytte på.

I time hurtihlading? Glem det. Her var det 12 timer. Etter 14 timer oppdager jeg at laderene ikke slår seg av automatisk. Da var 2 dårlige batterier helt ubrukelige. Batterier, driller og ladeholdere går i søpla. 2 batterieliminatorer går i rotekassa i garasjen.

Selv om batteriene ikke var blitt overladet av en sløv person, er kapasiteten uansett ikke noe å skryte av. Jeg klarer meg uansett med min 9,6V NiMh Hitachi batteridrill til kr. 1990 med 2 batterier og intelligent lader. Klattlading er heller ikke noe problem. Bytter den heller ikke bort med 20 Europris-driller.

Konklusjon?

Jo mer uintelligent laderen er, jo mer intelligent må eieren være.

Lotus

Ikke så helt uenig med deg lotus, men det finns unntak: lading av NiCd med C/20-strøm.

Akkurat som ingar har vi en sån håndlyskaster med 4-celler innvendig hengende på veggen. Den blir ladet døgnet rund i nå ca 15 år og funker fortsatt. Det er mulig at batteriene har blitt dårligere, ikke vet jeg, den brukes jo bare i noen minutter av gangen.

Ellers sparer man meget sjelden ved å velge en billig lader.  :yesnod:

Batterier, driller og ladeholdere går i søpla.

Ville ikke kastet drillen. Jeg har erstattet batteriene i en slik billig 12V drill med ledning+sigarett-tenner-plugg og dette er et utmerket verktøy å ha ombord.

Alltid klar til bruk og i praksis ubegrenset brukstid.

Mitt ladeforslag er som nevnt tiltenkt applikasjoner der man normalt kan lade over natten eller mer, ellers så er selvsagt en intelligent hurtig-lader så abs å foretrekke.

Men hvis man først skal snakke om ting å passe på, hva da med alle de som kjører rundt med batterivendere som krever menneskelig påpass.

At noen orker en slik løsning er iallfall over min begripelse..... :headbang:

• 6 måneder senere...

Noen som har tenkt på noe Slikt ??

Jeg har en liknende fra før bare uten cyclemulighet, så nå bestiller jeg ny  :smiley:

NY TRITON PEAK LADER

GPMM3150 1390,-

En "do-it-all" computer lader, utlader og

cycler med innebygget kjølevifte.

10 batteri memories. Ladekilde 10-15V DC.

Lader 1-24 NiCad celler, 1-24 Nickel Metal

Hydride celler, 1-4 Lithium Ion celler,

6, 12 og 24V blybatterier.

Hurtiglading:

0,1-5,0A linear (2,5A max for Li-Ion)

Vedlikeholdslading:

0-250mA. Utlading: 0,1-3,0A.

:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...